welke prop op deze motor

janhein

PH-SAM
Ik heb de ze motor in mijn moulton zitten

Mouton 1600V ARF Radio Remote Controlled Electric Powered Thermal Glider RC ARF Airplane

De motor

Turnigy L2215J-900 Brushless Motor (200w)
Nu kan ik wel redelijk gokken welke prop er op moet maar psies weten is natuurlijk veel beter.

In Ecalc komt de motor niet voor en als ik iets gok wat er op lijkt dan heb ik een rendement van rond de 60% en een ingaand vermogen van ongeveer 100 watt. Volgens de hk opgave moet er 200 Watt uit het motortje kunnen komen.

De vraag is nu hoe bepaal ik welke prop er het best op past. Snel hoeft het niet te gaan als ik maar voldoende trust heb om snel op een veilige snelheid te zitten en zo lang mogelijk kan vliegen.

Veilige snelheid wil voor mij zeggen ruim boven de overtrek snelheid en voldoende power om hoogte te kunnen winnen.

Welke prop had je dan gegokt? En met welke accu?
Als je Bij de reviews kijkt En even voorbij de informatieloze "geweldige motor ik bestel er meer" onzin leest, dan zie je dat je groter dan 10 x5 slowfly moet voor een stroom boven 10A.
Klapschoef van 10x6 lijkt mij leuk.

Ik heb een oude vergelijkbare 7cellen-met-speed600 zwever uitgerust met een eveneens vergelijkbare typhoon 15/13 3s2200 en 10x6 klapprop.
Edit: graupner pedro

http://time.fh-augsburg.de/~erd/Modellflug/textPedro.html

Gaat onder 45 graden omhoog. Halve minuut boven, en dat 15 keer.
Volgens mij inderdaad niet heel hoog rendement, maar wat maakt het uit. Met die 2200 vaak genoeg omhoog en de motor staat steeds maar even aan en wordt niet te warm.
http://www.giantshark.co.uk/typhoon-outrunner-1513-p-405108.html

Het is iets Meer dan het vermogen wat Er vroeger op stond, maar dan een halve kilo lichter en een grotere prop. Voelt als 2 keer zo hard steigen als in de oudheid.

Laatst bewerkt:
Ik heb er nu een 9*4 op zitten omdat ik die nog had liggen. Bij het testen werd er niks warm . Er zit in een 18 amp regelaar een een 1300 rhino 3 s lipo.

Ik zal in elk geval een 10* 5 klap prop bestellen, maar een hoog rendement is ook wel leuk.

maar ik ben weer een stapje verder , meer tips zijn welkom

"De" ideale prop bestaat niet, het blijft altijd een compromis ...

Ga je voor maximale efficiency dan zal je een kleinere prop kiezen, maar wil je de motor tot een maximum uitknijpen dan ga je voor de grootst mogelijke prop ... uiteraard aangepast aan het type vliegtuig een grote prop, met kleine spoed geeft de zelfde RPM/A's als een kleine prop met een grote spoed ...

Dan wat je statisch meet, zal je niet in de lucht meten (wel afhankelijk van je type vliegtuig) daar krijg je meer RPM's en minder A's voor het zelfde geld ... :-) ...

Aangezien "telemetrie" het nieuwe toverwoord is kan je dit nu ook "makkelijk" meten ...

Voor een langzame zwever zal statisch aardig overeenkomen met de stijgvlucht stroom.
Oude testen in elektromodel gaven pas verschillen boven 80 km/h.

Back