Welke prop op een hydrospeed 500 met 19t motor

• Topicstarter Topicstarter ErikDijkstra
  • Startdatum Startdatum
E

ErikDijkstra

Guest
Hallo,

Ik ben in het bezit van een bootje met de volgende setup;

19t motor (volgens mij, het is een oudje, kyosho le mans 360PT)

hydrospeed 500 aandrijving met een 2:1 vertraging.

Een graupner raceprop (volgens mij een Rennschrauben rechts 35,0mm/M4 (van de graupner site).

Ik vaar met 6 of 7 cellen met een Rokraft 120 Navy.

Nu heb ik het idee dat de prop size niet goed is.
Ik denk dit omdat de standaard vertraging een 2,5:1 is.

Welke prop zou ik nodig hebben?

Je kan ook verschillende pitch uitkiezen. Hoe meet ik die van mij?
Ik denk dat hij nog wel iets harder kan met een andere prop.

Groet,
Erik

Sorry,
Het gaat om een Cobra van grauper.
(onderstaande gegevens komen van de Graupner site.

2166.jpg

Hull length 535 mm
Length o.a. 600 mm
Width 158 mm
All-up weigth, incl. R/C gear 1.1 kg

Groet,
Erik

koop een speed 600 is een stuk beter dan die 500 19t
je heb in deze boot kracht nodig en dat heeft die 500 teweinig
als je de 600 er in doet moet je een 36-39mm propje er op doen.

en wil je geen motor wisselen zou ik een 36mm k-serie proberen

greetz jaimy

Bedankt voor je antwoord.
Ik zal eens kijken naar een speed 600. Welke zou ik dan moeten hebben? RACE,BB,ECO of gewoon? Denk de race.

en heb je wat meer info over die propjes? Ik hoor inderdaad vaak het woord: K-serie maar kan daar nergens iets over vinden.

groet,
Erik

de race en de bb zijn bijde wel geschikte motoren..

de K-serie staat voor 1,4 spoed hydro (race) prop

greetz jaimy

Deze moet ik dus hebben voor een 36 mm?

Dan ga ik eerst deze proberen en als dat niet bevalt dan ga ik ook voor een Speed 600 Race.

Groet,
Erik

Zo, ik heb een nieuwe motor gekocht en wat props.
Ik heb een graupner speed 600 race 7,2 volt en een 36 en 37,5 mm prop (k-serie).

Nu heb ik een probleem, hij lijkt niet harder te gaan maar hij begint nu wel te stuiteren. Nu heb ik op diverse plaatsen gelezen dat je dan de spiegel moet aanscherpen. Hoe doe je dit? mijn spiegel loopt nu zo (zwarte gedeelte):

plaatje.JPG

wat moet er nu aangescherpt worden dan? Moet ik hoek dichter naar de 90 graden brengen ofzo (zoals het rode?)? zo ja, hoe?

groet,
Erik

de rand bij de spiegel moet scherp aan voelen en niet rond het stuiteren kan ook komen door een verkeerd zwaarte punt.
die moet op 28 tot 30 % vanaf de acherkant liggen

dus je accu een 1 a 2 cm naar voren kan al een heel hoop schelen in het stuiteren.

groetjes jaimy

plaatje is toegevoegd.

Ik heb de accu inderdaad al een aantal centimeter naar voren gedaan (stuk of 5). Zelfs met het zwaartepunt op ongeveer 40% gaat het stuiteren door.

De randen zijn inderdaad rond. Kijken hoe ik dit op kan lossen dan.

Ik heb plamuur van Albastine, daar staat op dat het niet geschikt is voor kunststoffen. Heb je speciale kunststofplamuur dan?

Groet,
ERik

Op het moment dat ik het typte had ik inderdaad niet goed nagedacht. Ik had inderdaad nog polyesterplamuur liggen. Dit heb ik nu gebruikt. Als het goed is heb ik morgen een scherpe hoek. Ik ben benieuwd....

Weet iemand toevallig ook wat voor prop er onder moet als ik hem direct drive wil maken? Ik denk dat 35, 36 of 37,5 veel te groot is.

Groet,
Erik

ok, dank je. Dan ga ik eens kijken of ik een motorsteun in elkaar kan flansen en hem direct drive maken.

(eerst vanavond even de spiegel mooi schuren en hopelijk even testvaren, kijken of dat ook helpt)

Groet,
Erik

De spiegel is glad en het stuiteren lijkt een stuk minder te zijn.

Het direct drive verhaal is mislukt. Als ik de motor direct aangedreven wil maken komt hij veel te ver achter in de boot en passen er geen accu's meer in. Of is het de bedoeling dat ik mijn as en koker ook inkort?

Stomme vraag maar als ik mijn vertraging omdraai, dan word het een versnelling toch? Dus als ik het kleine tandwiel op de as zet en de grote op mijn motor? Of gaat dat niet goed? ik begrijp wel dat ik dan niet vol gas moet geven, maar werkt het ook echt? m.a.w. is het al eens gedaan?

groet,
Erik

ik zou er gee versneling van maken daar be;lst je de motor teveel mee.

het lijkt mij als je hem direcht drive maat daat de motor verder naar voren gaat in lijn gaat staan met de oude as

greetz jaimy

jaimy zei:
ik zou er gee versneling van maken daar be;lst je de motor teveel mee.

het lijkt mij als je hem direcht drive maat daat de motor verder naar voren gaat in lijn gaat staan met de oude as

greetz jaimy

Oeps, ik bedoelde ook voor in. Maar je hebt gelijk. hij komt over de helft van de boot en dan krijg ik de accus er niet meer in (of er uit, als ik ze er eerst in doe).

Ik heb al een oplossing denk ik. Ik rij even langs de modelbouwwinkel en haal daar een robbe as (1441). Deze is 13 centimeter lang (koker is 9centimeter). Ik heb even zitten meten en als ik deze er in doe dan komt het precies goed uit, nou ja, ongeveer dan. ik kan dan in elk geval mijn accu's weer kwijt.

Zitter er geen nadelen aan een kleine as?

groet erik

Back