Welke prop voor deze motor.

Hoi allemaal.

Van een clublid kreeg ik een mailtje met de vraag of hij iets met deze motor kan in een electrozwever. Ikzelf heb geen ervaringen met binnenlopers en al zeker niet welke prop je hier op zou kunnen zetten.
Heeft iemand ervaring of enige info over deze motor???

Graupner GRAUPNER INLINE 600M 12 V

B.V.D.

Gr: Adrie

Was er al achter dat het een flinke motor is. Ook qua gewicht. De motor zal dus zeker niet geschikt zijn voor zijn modellen. ;)

Connecting plug G3,5
Operating voltage range 7,4 ... 12 V
Recommended controller 7166
Free shaft length 16 mm
Case length 60 mm
Case diameter 35,8 mm
No-load speed 30000 U/min
Output 1000 W
Nominal voltage 12 V
Revolutions/Volt 2480
Shaft diameter 5 mm
Kv is niet opgegeven maar als we er van uit gaan dat deze motor bij 12V onbelast 30000U/min draait dan is hij 30000/12=2500 rpm/V.
In de praktijk draait een motor belast met de juiste prop ongeeer 80% van dat toerental dus 20000 toeren.
De kunst is nu een prop te vinden die bij dat toerental ongeveer 1000W gebruikt.
Dan komen we ongeveer uit bij een 8X5 prop als we dat invullen in een prop calculator.
Met een 2s lipo is een wat grotere prop bruikbaar b.v.een 9X5.;)

Estimate Propeller Static Thrust

Deze toerentallen zijn minder geschikt voor klapprops dus ik ga er van uit dat het een vaste prop wordt.
Een kleine hoogtoerige prop heeft weer het voordeel van lage weerstand bij stilstand dus dat hangt weer af welke zwever hier van toepassing is.
Het moet wel een heftige zwever zijn voor ervaren piloten.

Laatst bewerkt:
Is goed, ik was wel een beetje erg snel zie ik nu. :oops:
Je hebt wel gelijk dat deze motor voor dit soort toepassingen niet erg geschikt is. Je zal een heel stevige zwever moeten hebben om daar 1000Watt op nodig te hebben.

Back