Welke prop voor mijn vliegtuig

Harold zei:
Als het vliegtuig een overtreksnelheid = minimale snelheid heeft van 10 m/s: ..................

Hoe weet je wat de minimale snelheid van je vliegtuig (in het bijzonder de Easystar) is? Is zoiets te berekenen?

Groeten, Aad.

Ja, dat kan je berekenen,

De overtreksnelheid is de snelheid waarbij je zo langzaam vliegt dat het profiel van je vleugel maximaal moet werken om nog boven te blijven. Hoop invalshoek, hoop liftdactor. Nog langzamer en het lukt niet meer en je valt naar beneden.

http://www.mh-aerotools.de/airfoils/howdoi.htm#LiftCoefficient

lift coefcicient hang af van het invalshoek en profiel.
Bij overtreksnelheid zit je aan de maximale liftcoeficient van een profiel.
0.7 voor symetrisch. 1.2 voor "clark-y" of iets wat daar op lijkt (platte onderkant). Rekenen we even met 1 als maximum haalbare liftfactor/lift coeficient.

"een half rho" = een constant = 1.225/2 = 0.6125

1 = lift in newton / (0.6125 X V^2 x vleugeloppervlak in m^2)

Even vertalen naar modelbouw:
1 Newton - 0.1 kg (jaja 0.0981 of zoiets... zeikers)
Maximale lift = gewicht van het vliegtuig (ja, en ik bedoel "gewicht" het gaat hier om de kracht die de "massa" nodig heeft... z...)
Vleugel oppervlak rekenen we meestal in vierkante decimeters.

Voor de easystar:
gewicht = 0.7 kg. Lift nodig is dan 7 newton (meer = stijgen, minder = dalen)
vleugel oppervlak 24 dm2 = 0.24m2

1 = 7 / (0.6125 x V^2 x 0.24)
1 = 7 / (0.147 x V kwardraat)
(0.147 x V kwardraat) = 7
V kwardraat = 7 / 0.147
V kwardraat = 47.6
V = wortel (47.6)
V = 6.9 m/s = overtreksnelheid

Als je het afhankelijk wilt zien van de vleugelbelasting:
1 = gewicht van het vliegtuig (gram) / (0.6125 x V kwardraat x opp (dm2) )
0.6125 x V kwardraat x opp (dm2) = gram
V kwardraat = gram/opp * 1/0.6125
V kwardraat = gram/opp (vleugelbelasting) x 1.63
Overtreksnelheid = wortel (1.63 x vleugelbelasting in gram/dm2)

Verschillen in overtreksnelheid liggen in de aanname van de maximale liftfactor.

(kandidaat voor FAQ)

@Harold

De (minimum) vliegsnelheid (= ~vliegsnelheid gemotoriseerde (rubber of brandstof)) voor vrije vlucht ... is 1,7 x wortel vleugelbelasting .... komt daardoor net iets boven de overtreksnelheid ...

(deze formule komt uit het leerboek "Modelvliegtuigbouw" van Jan van Hattum uitgegeven in 1945 !! ...)

@Dirk
Is dat het boek theorie of de praktijk. Ik heb het praktijkboek. Hoop het theorieboek nog eens tegen te komen.

Als je naar een profiel polaire kijkt, dan zie je dat je bij meer invalshoek steeds meer lift krijgt. Op een gegeven moment is die lift maximaal. Dat is dan het punt waarop je in een termiek bel, of bij langzaam vliegen wil zitten.
Nog meer invalshoek (neus omhoog) en de stroming begint los te laten, wat meer weerstand geeft en minder lift.
Op een bepaald punt kan de luchtstroom het profiel niet meer volgen en raakt "overtrokken". Dat is dan bij de overtreksnelheid. Daar houd de grafiek dan ook op.

Overtrekken (of stall op z'n engels) heeft te maken met de invalshoek. Meest duidelijk is dat als je langzaam vliegt, maar het kan ook met hogere snelheid als je flinke roeren hebt. Dan het het "high speed stall"

Voorbeeld plaatjes hier:
http://142.26.194.131/aerodynamics1/Lift/Page6.html

aad, neem even contact op met leo van den haak, die hheft nog een miljoen calculatortjes om je prop te berekenen :D

Met alleen een calculator ben ik er nog niet, want ik moet ook nog weten hoeveel toeren mijn motortje draait. Staat op van 3800 KV (dat zou zo'n 36000 toeren zijn met 9,6 accu). Harold had al eerder aangegeven dat daar zo'n dikke 20.000 toeren van overblijft. Dus ik weet het even niet meer, want het toerental is volgens mij ook afhankelijk van de prop die er op komt. En dan krijg je het kip en ei verhaal.

Groeten, Aad

Back