Ja, dat kan je berekenen,
De overtreksnelheid is de snelheid waarbij je zo langzaam vliegt dat het profiel van je vleugel maximaal moet werken om nog boven te blijven. Hoop invalshoek, hoop liftdactor. Nog langzamer en het lukt niet meer en je valt naar beneden.
http://www.mh-aerotools.de/airfoils/howdoi.htm#LiftCoefficient
lift coefcicient hang af van het invalshoek en profiel.
Bij overtreksnelheid zit je aan de maximale liftcoeficient van een profiel.
0.7 voor symetrisch. 1.2 voor "clark-y" of iets wat daar op lijkt (platte onderkant). Rekenen we even met 1 als maximum haalbare liftfactor/lift coeficient.
"een half rho" = een constant = 1.225/2 = 0.6125
1 = lift in newton / (0.6125 X V^2 x vleugeloppervlak in m^2)
Even vertalen naar modelbouw:
1 Newton - 0.1 kg (jaja 0.0981 of zoiets... zeikers)
Maximale lift = gewicht van het vliegtuig (ja, en ik bedoel "gewicht" het gaat hier om de kracht die de "massa" nodig heeft... z...)
Vleugel oppervlak rekenen we meestal in vierkante decimeters.
Voor de easystar:
gewicht = 0.7 kg. Lift nodig is dan 7 newton (meer = stijgen, minder = dalen)
vleugel oppervlak 24 dm2 = 0.24m2
1 = 7 / (0.6125 x V^2 x 0.24)
1 = 7 / (0.147 x V kwardraat)
(0.147 x V kwardraat) = 7
V kwardraat = 7 / 0.147
V kwardraat = 47.6
V = wortel (47.6)
V = 6.9 m/s = overtreksnelheid
Als je het afhankelijk wilt zien van de vleugelbelasting:
1 = gewicht van het vliegtuig (gram) / (0.6125 x V kwardraat x opp (dm2) )
0.6125 x V kwardraat x opp (dm2) = gram
V kwardraat = gram/opp * 1/0.6125
V kwardraat = gram/opp (vleugelbelasting) x 1.63
Overtreksnelheid = wortel (1.63 x vleugelbelasting in gram/dm2)
Verschillen in overtreksnelheid liggen in de aanname van de maximale liftfactor.
(kandidaat voor FAQ)