welke prop voor OS 160 FX

welke prop gebruiken jullie voor een os 160 FX zonder pomp en met orginele stille uitlaat aub
graag jullie sugesties aub

De juiste prop kiezen is meer dan de motor opnoemen en dat is het dan. Wat voor kist komt het op te staan? Hoe wil je er mee gaan vliegen?

Voor kunstvlucht is een 17*12 APC Narrow een erg fijne prop. Een 16*14 is ook prima, wat meer algemeen. Wil je 3D dan zul je waarschijnlijk een 18*10 wel prettig vinden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je stelt de vraag in het F3A forum. Ik vermoed dat er weinig F3A vliegers zijn die de standaard demper gebruiken. De meesten monteren een resonantieuitlaat, bijvoorbeeld die van krumscheid of van hatori.

Zelf heb ik de 160FX in gebruik zonder pomp, met een krumscheid uitlaat. Propellors APC 16x14 of 17x12 pattern. De laatste bevalt me iets beter.

Op het web is wel wat te vinden over het gebruik van de OS160FX in F3A toestellen, bijvoorbeeld hier Ed Hartley's RC Two Cycle Engines

Voor zover ik begrepen heb, maakt de reso voor de prop niet zo gruwelijk veel uit.. een standaard 160FX zou de 17*12 PN ook prima moeten kunnen hebben.. heb het nooit geprobeerd overigens. Wel gevlogen met een 160FX en 17*12PN en KS demper en dat vloog gewoon goed.

ter voorkoming van misverstanden: mijn post was parallel aan die van hezik - geen reactie erop - ik was gewoon te langzaam :-)

het is voor op een F3A vliegtuig te plaatsen, ik ben een eigenbouw AXALLYS aan het maken
en heb nu een OS160 gekocht met een stille uitlaat. ik wil eerst deze uitlaat gebruiken en misschien later een hatori,maar eerst wil ik het simpel houden en vliegen.greetz michel

een Axallys? Bedoel je niet een Oxalys? Zo nee, wat voor toestel is een Axallys dan?

Ik zou sowieso geen resopijp kopen, maar de Hatori #902. Dat is een demper die speciaal voor de 160FX gemaakt is, maar geen reso dus.

Dat zou ik wel direct doen.. bij het bouwen gelijk inbouwen is een stuk makkelijker dan achteraf inbouwen, en het is voor de rest mechanisch niet ingewikkelder dan een 'normale uitlaat'. Enige wat je zou kunnen weerhouden, zijn de kosten, maar op het totaal van het toestal zal dat nogal meevallen denk ik..

sorry, een arcallys het was een type fout.deze bak heb ik ontworpen en zelfs genoemd.zie rubriek bij F3A
greetz

Ik adviseer voor de F3A een APC 17x12 W te gebruiken, ik heb er al vele uitgeprobeerd maar kom telkens op deze maat terug. Sommige zweren bij een 18x12 maar deze blijkt vaak net iets te grote spoed te hebben bij de verticale figuren bovenin. Dus 17x12 W dan zit je altijd goed.
Veel vliegplezier

Ik adviseer voor de F3A een APC 17x12 W te gebruiken

Richardvw, ik heb een vraag.

Jij adviseert de APC 17x12W, en die prop wordt wel vaker geadviseerd.

Maar in de catalogus van APC kan ik helemaal geen APC17x12W vinden.

Er is een 17x12 (LP17012) en een 17x12Narrow (LP17012N) maar geen 17x12W. Dus kennelijk zie ik iets over het hoofd.

Welk bestelnummmer heeft die 17x12W van jou?

Het is de APC LP 17012W pattern prop. Ik heb hier toevallig nog de verpakking liggen waar het op staat. Prijs bij Central Hobby was 16.96 dollar. Denk aan de verzendkosten, die zijn hoog. Het llont de moeite om er meerdere te bestellen echter reken op 30 dollar verzendkosten. Volgens mij heeft Hobby Inn ze ook (makkelijker en goedkoper) als je er maar één nodig heb.

Succes

Is de W niet te zwaar? een 18*12 is in elk geval te zwaar, dat vind deze motor niet leuk. Vliegen zal het wel, met veel nitro en bij niet te warm weer, maar op een warme zomerdag ga je dan toch echt problemen krijgen volgens mij.

Is de W niet te zwaar? een 18*12 is in elk geval te zwaar, dat vind deze motor niet leuk. Vliegen zal het wel, met veel nitro en bij niet te warm weer, maar op een warme zomerdag ga je dan toch echt problemen krijgen volgens mij.

Klopt, ik heb destijds een 18*12 apc getest, halverwege de vlucht was het vermogen weg, warmlopertje.....

Bert; ik was zelf erg tevreden met de 17*12 APC, 18*10 kan ook, remt wat beter.

Grt.

@bram met welke prop vliegt jouw adrenalin?

De APC 17x12 Pattern (LP17012). Die bevalt mij beter dan de 16x14. Zoals je weet heb ik tóch al de neiging om véél te rap door de figuren te jakkeren :-) zelfs als het waait. In Vlissingen (laatste wedstrijd vorig jaar) heb ik ervaren dat als ik kans zie mijn snelheid wat te beperken de scores een stuk hoger uitkomen.

Een prop die mij helpt wat minder snel te gaan lijkt mij een goede keuze.

Dit voorjaar wil ik daarom ook de 17x12W die Richard aanraadt testen.

Met dezelfde achtergrond wil ik ook de APC 15,5x12 vierblad eens uitproberen, die remt nóg beter. Ik wil langzamer vliegen, maar uiteraard moet het wel vlot omhoog in de uplines. Dat zou met die vierblad erg goed moeten gaan.

En mogelijk ook de 18x10. Nog iets minder spoed, maar misschien té weinig. Zijn er OS160 vliegers die hier (uit ervaring :-)) iets over kunnen zeggen?

Niet met een OS160, maar op de Mintor had ik een 18*10 staan en dat vliegt heerlijk. Wat mij betreft niet te langzaam, maar ik ben daarin dan ook een soort van anti-bram, ik wil juist te langzaam vliegen :P Heb zelfs met de 18*10 op de 140RX gevlogen, vloog ook heerlijk, maar dat trok die motor niet echt.

Ik begrijp niet helemaal hoe je enerzijds langzamer wilt vliegen, maar wel bij spoed 12 blijft maar van alles aan de vorm/afmetingen wil veranderen. De makkelijkste manier om langzamer te gaan (behalve minder gas geven) is toch echt minder spoed...

Jij vliegt op 5% brandstof, ik denk echt dat die 17*12W gewoon te zwaar gaat zijn, maar ja, wie niet probeert..

Momenteel een 18/8, maar die draait erg veel toeren. Ik denk dat een 18-10 een erg goede keuze is. Anders een 17-11 of 17-12.

Back