welke prop

• Topicstarter Topicstarter Coenraad
  • Startdatum Startdatum
C

Coenraad

Guest
hallo

Ik heb een boot (mono1??)van iemand gekregen zonder afstand bediening
heb die er dus bij gekocht en en gaan varen (gaat egt hard)
tot dat m'n prop kapot ging ik balen want er stond niet op welke diameter het was en hij was er aardig aan toe, heb er op de gok(wel opgemeten van roer tot as) een genomen maar hij komt later op gang lijkt het (kun je ook horen) gaat uiteidelijk wel even hard)

Welke prop moet ik nu hebben????

Snelheidsregelaar:

Kontronik 80-6-18

Motor :
Kontronik........weet ik niet precies
sticker is er af gehaald voor het koellichaam
volgens mij een van de 480 serie van 5500 toeren (beetje op internet gekeken en op basis van de maten gegokt)

Accus(nieuw bij gekocht) NiMH 4000Ma

had er toevallig een video van gemaakt die komt nog online
ook maak ik foto's van het model.

Gr Coenraad

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Coenraad,

Hoe groot is de boot (romp)?
Op hoeveel cellen vaar je?
Wat is de diameter van de motor (zonder waterkoelmantel)?

Foto's helpen altijd.

Groeten, Jan.

Hoi
Ik vaar op 7 cellen en de diameter zonde koellichaam is 28mm
de romp is 47 cm lang

Da's een mono I.

Voor die motor kun je een Graupner 34,5K nemen om te beginnen, dan gaat er niet direkt iets in rook op... Mocht dat te groot zijn, begin dan met een 31K of een 33K.
Als dat werkt, kun je een 36K of een 37,5K proberen, houdt de temperatuur van motor, regelaar en vooral je cellen in de gaten.
Haal de boot naar de kant, zodra de snelheid afneemt, dan zijn je NiMH's ruim driekwart leeg, verder leegtrekken is niet verstandig, ze worden dan erg heet...

Groeten, Jan.

hoi

hier een paar foto's

Foto-VWNXUUJC.jpg

Foto-IUBZPCF4.jpg

Bedankt voor de reactie ik zal wat proberen
ik heb altijd gehoord dat NiMH's goed leeg moeten zijn om dat ze geheugen kennen.
Welke lader kan ik het best nemen Heb geen andere accu's veder aleen NiMH's.

jah eigenlijk niets;)
alleen wilde ik die typ fout weghalen;)

Gr Coenraad

ik heb altijd gehoord dat NiMH's goed leeg moeten zijn om dat ze geheugen kennen.
Welke lader kan ik het best nemen? Heb geen andere accu's verder, aleen NiMH's.

NiMH cellen hebben geen last van het geheugen effect, da's alleen bij NiCads.
Helemaal leegtrekken is niet verstandig, zeker niet als de cellen niet geselecteerd zijn op capaciteit, je loopt dan het risico, dat de cel, die het eerst leeg is, erg heet wordt en stuk gaat.
Ik haal m'n boot altijd naar de kant, als de snelheid merkbaar inkakt.

Op het filmpje lijkt er weinig aan te mankeren, de boot loopt mooi, de prop caviteert bij het aanvaren een beetje en je hoort het toerental van de motor dalen als de schroef grip krijgt en de boot versnelt.
Daarnaast zie je dat linkerbochten op snelheid wat moeizaam gaan, zoals bij elke gestepte romp, met het roer rechts van het midden.
Voor een wedstrijdboot duurt het vrij lang voor de schroef aangrijpt, welke prop zat eronder in het filmpje?

Welke cellen en lader gebruik je nu?
NiMH geven de meeste power warm van de lader, als je ze een dag tevoren hebt geladen, moet je ze vlak voor het varen nog even naladen tot ze handwarm zijn.

Groeten, Jan.

met het filmje had ik er een 34,5 mm prop op (dus de goede maat dan)

Ik heb nu een soort adapter van 12 volt die geeft 1amp
dat de accu's handwarm moesten zijn voor het varen had ik al van het bouw project van jimmytje vernomen (veel geleerd van dat topic trouwens)

Gr Coenraad

owow heb ik weer verkeerd gegokt:( ik dacht ''het is 34,5 mm'' maar toen ik keek was het 32,5 mm;)
de prop van het filmpje was dus 32,5 mm van graupner

Gr Coenraad

owow heb ik weer verkeerd gegokt:( ik dacht ''het is 34,5 mm'' maar toen ik keek was het 32,5 mm;)
de prop van het filmpje was dus 32,5 mm van graupner
Gr Coenraad

Dat zal dan een slecht opgemeten 33K zijn, want een 32.5mm propje heeft Graupner niet...
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2318.33

Als er niks warm wordt, kun je een 34,5K proberen, misschie zelfs een 36K.
Houdt hierbij de temperatuur van motor, regelaar en cellen goed in de gaten!

Wees ook verdacht op (flink) hogere snelheden, zo'n linkerbocht als in het filmpje zal waarschijnlijk in een flip eindigen.
Draait je boot weer terug na een flip?

Wat voor budget heb je voor een lader?
Nu de 'hele' wereld overstapt op Lipo's zijn er tweedehands laders zát te vinden op eBay en Marktplaats.
Als je wat gebruikts wilt kopen, laat het dan hier even zien, voor je het koopt, een miskoop is zó gedaan.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
zal hem nog even bekijken en meten

neej staat zelfs op de prop 32,5, heb hem bij quartel gekocht zat wel een oud zakje om heen en koste €2,50 mischien een oud model.

ik probeer wel een wat grotere prop.
hoe warm mag alles worden dan, handwarm ofzo???

ik heb ook het idee dat de motor niet genoeg koeling krijgt, de water inlaat zit erg naar voren en als ie planeert en er komt wind onder kun je er onder door kijken
ik zal er een paar foto's op zetten.

voor die lader zal ik nog even rond neuzen
is het dan niet beter om een lipo accu te doen??

Gr Coernaad

oke het pijpje van de inlaat zit naast de motor steun aan de rechter kant, dat is dus goed naar uw antwoord

en om terug te komen of de boot weer vanzelf omdraait: ja er zit een vloed kanaal in.

tog vraag ik nog hoe warm alles ong. mag worden(handwarm)
kijk ik ook even rond voor zo'n soort lader.

mischien nog een gekke vraag maar wij hebben thuis een watersport winkel en het roer van de boten zijn vooraan diker(en rond) en achteraan dunner(en redelijk scherp) bij de rc bootjes zijn ze nagenoeg allemaal scherp van voor en dik en srp van achter. heeft dat een speciale reden??

Gr Coenraad

mischien nog een gekke vraag maar wij hebben thuis een watersport winkel en het roer van de boten zijn vooraan dikker(en rond) en achteraan dunner(en redelijk scherp) bij de rc bootjes zijn ze nagenoeg allemaal scherp van voor en dik en scherp van achter. heeft dat een speciale reden??
Gr Coenraad

Handwarm is helemaal geen probleem. als je je vingers tien seconden op het motorhuis kunt houden, zonder dat het pijn doet (of er barbeque dampen ontstaan) is het goed.

Voor een verdringer zijn de roeren geprofileerd, voor een betere aanstroming, dat zullen de meeste boten uit jullie winkel zijn.

Een (model) speedboot vaart veel harder, daar is een wigvormig roer beter, omdat de stroming dan pas aan het eind van het roerblad afbreekt.
Zou je een geprofileerd roerblad hebben, dan breekt de stroming al veel eerder af (op snelheid) en zit je effectief zonder werkend roer (tot je het gas terugneemt).

Groeten, Jan.

oke duidelijke uitleg van het roer;)

ik heb eens bij quatel voor een lader rondgeneust
is dit mischien wat??
GRAUPNER Turbomat 5 4-7cellen 12V (GR6418)
Prijs: € 29,95

is wel jammer dat ze geen uitgebreide product omschrijving hebben;)
(niet te duur graag rond de 30 a 40 euro daar moet je toch een lader voor kunnen hebben voor alleen NiMH's)

Gr Coenraad

Das deze dus:
https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=6418
Volgens de site niet meer leverbaar, bij Quartel ligt dus een 'winkeldochter', misschien kun je een deal maken en 'm voor pak 'm beet €20 op de kop tikken.

Op zich geen slechte lader, je kunt alleen niet meer dan 7 cellen laden, voor een volgende boot met meer cellen heb je dus ook een andere lader nodig (zoals die uit mijn eerdere link).

Ook hier heb je een 12 V voeding voor nodig en die is ietsje duurder...

Kijk ook even op eBay en Marktplaats, daar is vaak wel wat geschikts te vinden voor weinig...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back