Welke propellers?

Beste leden,

Ik wil een landingsgestel + cameramount + camera kopen.
Dit bij elkaar zal het een kleine 800 gram zijn.
Het gaat om een DJI F550 met 4s 5000mAh accu.

Wat voor propellers wordt hier aangeraden te gebruiken?
Spreken hier mensen met ervaring?
Wat is precies het verschil met een 8 en 10 inch propellers met dit gewicht?

Zoals het er nu naar uitziet wil ik gaan voor de 8x5 inh Graupner E prop, goede keus? Keus is eigenlijk op tekst in onderstaand topic gebaseerd:

beta-manual-bouwverslag-how-van-een-dji-flame-wheel-f550-instellen-dji-naza-controller-update-22-5-2012-nu-ook-met-gps-module-filmpjes

Webgangster

Laatst bewerkt door een moderator:
Of in het bouwverslag van Emil (zie stickies)
Of in de talloze andere draadjes waarin vergelijkbare setups voorbij komen.

Ik zit zelf een beetje met dezelfde vraag. Gisteren ook op rcgroups gezocht en ik kom uit op 3S lipo's op 10x5 voor meer lift of 4S lipo's met 8x5 voor "stunts". Met 4S op 10x5 zouden de motoren naar z'n grootje gaan.
Ik heb nu 930 kv motoren op de 550 hexa en wil maximaal 500 gram tillen. Ik heb al 4 props liggen dus als het verhaal van rcgroups klopt hoef ik er maar 2 bij te kopen.. Hopelijk wat suggesties in dit topic.

Tsja dan zit er feitenlijk nog maar 1 mogelijkheid op...
9x5 op 4s. En dat kan mits je in atti mode zit op zich prima, mits je niet over de 600 gram gaat. Dus hoe het met 800 gaat ??, Dat word testen, en voelen aan de motoren en regelaars.. Maar ik denk dat je een goede kans maakt...

Ik ga het volgende week even testen met de 8x5 van Graupner, kijken wat dat doet.
De vermeldde 800 gram is ook echt de max. zit er denk nog onder maar was even snel berekening van mijn kant.

even vraagje tussendoor... ik heb nu net die 8x5 graupner props gekocht (Electro Graupner 8x5 - LYNXSHOP), wordt overal aangeraden, in draadje over F550 ook, maaruh..... die passen niet op de originele motorer DJI 2212/920kV motoren (gat is te klein, as heeft vierkant stukje)... of ben ik nu gek?
In sticky zie'k exact dezelfde motor, dus ben even benieuwd hoe die die graupners erop gekregen heeft?

Even opboren. Je hebt er speciale ruimers voor.

b_782.jpg

(Ik heb een trappenboor gebruikt.)

Niet met een gewone boor doen, dan is geheid het gat niet meer gecentreerd en kun je de props weggooien.

dus een propellor, die gecentreerd moet zijn, etc, etc,.... opboren? da meen je niet.

Waarom hebben die sufferds van een DJI dan afwijkende maat gebruikt, en waarom wordt dit niet even vermeldt in sticky? Toch wel belangrijk onderdeel lijkt mij....

Dus voor iedereen die Graupner props wil ter vervanging van de originele DJI props op de originele F550 motoren (DJI 2212/920kV, die rooie).... Graupner props PASSEN NIET DIRECT!!!

ik krijg zo langzamerhand een punthoofd van dit multicopter gebeuren.... alles is zgn 'eenvoudig', maar niks is standaard, en niks werkt direct ...

Nou, nou, zo erg is het nu ook weer niet ;)
Dji gaat er van uit / zou graag willen dat iedereen gebruik maakt van hun spullen. En inderdaad, Dji ESC's, Dji motoren en Dji props passen allemaal keurig op en bij elkaar. Props moeten opboren is iets wat wel vaker voorkomt, ook bij vliegtuigen (vandaar dat er speciaal gereedschap voor in de handel is)

Het hele multicoptergebeuren is natuurlijk nog vrij jong (ik denk dat je een jaar geleden bijna nog niets RTR kon kopen) Wat dat betreft komen de spullen van DJI al aardig in de buurt van RTR pakketjes hoor. Tenminste, ik heb bij het in elkaar zetten van mijn F450 niet echt het idee gehad dat ik met bouwen bezig was, het is meer "afmonteren"
Maar het zit inderdaad nog niet kant-en-klaar in de doos, zodat je er alleen nog maar batterijen in hoeft te dsoen om te kunnen vliegen (gelukkig). Wat mij betreft mag het hele RTR gebeuren zijn eigen (sub)forum krijgen, maar dat is weer een andere discussie...

begrijp ik.... maar ik zit er nog niet zo lang in, tenminste in multicopters dan (wel scheepjes gebouwt, en met treintjes gespeeld, dus weet wel wat van modelbouw).

Aangezien al legio lui zo'n bouwpakket van DJI hebben gebouwd, en al stickies vol met dubbele info zelfs over dat je de plus echt met de plus moet solderen, verbaasd het mij dat men Graupner propellors aanbeveelt, tips geeft 'koop die want...' maar even vergeet te vertellen dat die niet 'zomaar' op de meegeleverde motoren passen.... multicopter is dan wel nieuw, en daarom vaar ik ook blind op tips/tricks oa van dit forum.

ik heb wel gelezen dat DJI props breken, niet zo goed zijn, maar ik heb niet gelezen dat de 'standaard' props, niet op de motoren passen... ha'k dat geweten, dan had ik nl geen compleet pakket gekocht maar alles los. nu kost het onnodig veel tijd en ook geld.

Aangezien al legio lui zo'n bouwpakket van DJI hebben gebouwd, en al stickies vol met dubbele info zelfs over dat je de plus echt met de plus moet solderen, verbaasd het mij dat men Graupner propellors aanbeveelt, tips geeft 'koop die want...' maar even vergeet te vertellen dat die niet 'zomaar' op de meegeleverde motoren passen...

Daar heb je wel een punt hoor. De 10x5 props van Graupner worden ook aanbevolen zonder te melden er gelijk reducers bij te bestellen omdat daar het gat weer te groot is. Kom je dus achter als je ze binnen hebt en kun je vervolgens alsnog de reducers bestellen. Dus twee keer verzendkosten.

Volgens mij is al meerdere keren gesproken over de noodzaak van het opboren van de 8" Graupner props. (ah, voorbeeldje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/2596648-post43.html) Overigens passen de 10" Graupners perfect op de originele Dji motoren, maar dan weer niet op de Rctimer motoren. Dat is dus ook het punt wat ik probeerde te maken. In "multicopterland" is nog lang niet alles gestandardiseerd. Enige kennis van zaken en flexibiliteit is dus wel gewenst. In elk geval tot we zover zijn dat, net als bij auto's, de onderdelen van het ene type niet meer passen op de een auto van een ander type van hetzelfde merk.

Natuurlijk heb je gelijk. Maar tís wel fijn als er naast een advies voor bepaalde props je er even bij vermeld dat je moet opletten op bijvoorbeeld opboren of reducers.

Voorbeeld:

Ik zou in jouw geval de 8x5 props van Graupner gebruiken. Hou wel rekening met eventueel moeten opboren..

Of

Wellicht die 10x5 Graupners? Check wel even of je reducers nodig hebt.

Als je net begint weet je dat echt niet. Dat kan dan best frustreren.

Ik raak overigens nauwelijks meer gefrustreerd hoor. Ben er aan gewend geraakt inmiddels :mrgreen:

Back