Welke propellor

Hallo forumleden,

Op een puma wil ik de volgende elektromotor plaatsen : Turnigy SK3 4250-500 gevoed door een
6S3000mAh accu en een Esc. van 60 A.
Enkele gegevens van de motor : 500 kv 10 T turns en een max. power van 1350 W.
Het is de bedoeling, dat het een pittige kist wordt.
De vraag is nu, welke prop/props is/zijn mogelijk ?
Er is al een suggestie gedaan van een Graupner 12x10 G sonic.
Graag jullie hulp hierin.

Groet Tom (PHTB)

Hi Tom,

is al een pittige combo. Even door Ecalc gejaagd en dat levert mooie resultaten op:
4,4 kg thrust, 125 km/u. Is dus een vliegtuig dat vertikaal kan klimmen zonder einde en aan een behoorlijke snelheid over de piste kan vlammen.
Die motor kan wel nog een zwaardere prop aan, een 13x10 zou ook gaan. Maar of je dat nu nodig hebt?
Maximum stroom zal rond de 44 A liggen bij een 12x10. Dit is voor jouw lipo's dus een belasting van maximum 15C. Welke C waarde hebben jouw lipo's?
Met een 12x10 heb je ook een mooie vliegtijd van ongeveer 8 minuten.
Aangezien de Graupner G sonic er niet in zit heb ik even een graupner E prop gebruikt, een APC-E prop levert quasi dezelfde resultaten op.

Dit zijn natuurlijk richtwaardes maar ik denk dat je met die keuze een winner hebt.

upload_2016-1-3_16-22-24.png

Tom,

Wat weegt de Puma straks vliegklaar. Bij jouw waarde (22,2 V) en Dries (44 A) kom je met die combo aan een berekend opgenomen vermogen van ongeveer 975 W. Tenzij jouw Puma ruim over de 3 kg gaat heb je een behoorlijk vermogen per gewicht ratio.

Erik

Voor de berekening ben ik even ervan uitgegaan dat ie 2,4 kg wordt BTW
Hallo Dries,

Ik heb deze combinatie van Dirk Wouters, die een Puma MKV heeft ontworpen, die gemaakt is van Roofmate,
Je kunt het hele verhaal lezen op bouwverslagen onder Puma MKV van Von W.
De bekende hobbyzaak uit Waalwijk adviseert de APC prop, die zou geluidsarmer zijn, dan de Graupner 12x10 G Sonic Pro.
In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken.
Bedankt !

Tom

Tom,

Wat weegt de Puma straks vliegklaar. Bij jouw waarde (22,2 V) en Dries (44 A) kom je met die combo aan een berekend opgenomen vermogen van ongeveer 975 W. Tenzij jouw Puma ruim over de 3 kg gaat heb je een behoorlijk vermogen per gewicht ratio.

Erik

Hallo Erik,

Zie mijn bericht aan Dries. Von W. heeft hele goede ervaringen met de voorgestelde setup.
Groet Tom

Graupner G Sonic's zijn eigenlijk voor brandstof motoren?

Ik had begrepen dat de lichtere E-props een stuk beter zijn voor electro, ook de reden dat mensen vaak de houten Xoar etc. gebruiken?

Hello Tom,
In de ECalc berekening hierboven staat er dat de load op vol vermogen ongeveer 15C is (45A piekstroom) dus met die 20C redt je dat wel.
Die 40C gaat er natuurlijk nog minder moeite mee hebben maar weegt terug een 40-50 gram meer.

Voor langer plezier zou ik toch de 40C nemen.

Hello Tom,
In de ECalc berekening hierboven staat er dat de load op vol vermogen ongeveer 15C is (45A piekstroom) dus met die 20C redt je dat wel.
Die 40C gaat er natuurlijk nog minder moeite mee hebben maar weegt terug een 40-50 gram meer.

Voor langer plezier zou ik toch de 40C nemen.
Hoi Dries,

Je ziet de C waarde steeds toenemen en naast de gewichtstoename is er ook een aanmerkelijk prijsverschil.
Any way bedankt.

Groet Tom

Back