Welke propellor?

DirkSchipper

Forum veteraan
Hallo,

Afgelopen weekend mijn Alpina 4001 Elektro weer willen vliegen. Na ± 10 seconden een zeer harde knal. Eén propellorblad bleek knal afgebroken. Waarschijnlijk teveel toeren.:(

Ik ben nu op zoek naar een prop die meer toeren kan hebben, en/of een grotere prop/spoed.

Probleem:
- Grotere prop-diameter betekent lager maximum toelaatbaar toerental en grotere stroom
- Grotere spoed betekent hogere stroom.

De gebruikte aandrijving:
Motor : Aveox F27 (Unloaded 372 RPM/Volt, Resistance 0.018 Ohms, no-load current 2.50 Amps)
Regelaar : Aveox H160 (60 A continu, 100 A piek, max 36 NiCads, 0,01 ohm).
Prop : Aeronaut folding prop CAMcarbon 15"x8" (max. rpm 9000).

Wie kan mij een andere klap(!)prop adviezeren? Bestaan er andere props met hogere amx. rpm? Graupner CAM folding (CFK, niet nylon)? Ik kan daarover echter geen max. rpm vinden.

Kan iemand berekenen wat het toerental zal worden met een 16"x10" of 17"x9" prop?

Andere adviezen zijn van harte welkom.

Gr. Dirk.

Met hoeveel cellen word gevlogen.

Als de prop door te hoge toeren kapot gaat klopt je hele setup niet .

Het is toch een zwever en geen pylon . :D

Mvg Johan

@Plotterwelt:
Sorry, vergeten te melden.:sleepy:
8S1P 5000 mAh.
Het is inderdaad een zwever, van 7 kg!

@Nando:
- 1, 2, of 4 KW is op zich niet relevant. Zoveel heb ik ook niet nodig.
Vanaf 1 KW is goed. 1300 - 1400 Watt lijkt me ideaal. Bijna 200 W/Kg.
- Wat wel relevant is, is het aantal rpm dat wordt bereikt en dat de prop mag hebben.
- Ook relevant is dat mijn regelaar max. 60 Amp continu, en 100 Amp piek kan hebben.
- Die CFK- prop van Freudenthaler zien er anders uit dan die van Aeronaut. Het lijkt erop dat daarin echt CFK-weefsel (lange doorlopende vezels) zijn gebruikt. Bij mijn (gebroken) Aeronaut-prop zie ik niet een enkel vezeltje uitsteken op het breukvlak. Het komt mij over dat er een soort vezel-plastic-pasta is gebruikt.
Heb jij (of iemand anders) info over de toelaatbare toerentallen?
Ik kan een iets grotere prop nemen. M.n. grotere spoed, omdat grotere diameter ook betekent dat het max aantal toeren naar beneden gaat.
Door een grotere prop gaat het toerental omlaag, maar de stroom omhoog. Die laatste kan niet zonder ook weer een andere regelaar te kopen. En daa sta ik niet direct om te popelen. Regelaars voor 30+ volt kosten een hoop geld .... Voorlopig wil ik eerst kijken naar een oplossing zonder grote investeringen ....

Gr. Dirk.

Laatst bewerkt:
Deze propellers kunnen een veel hoger toerental hebben dan de aeronaut, hoeveel weet ik niet.

Laatst bewerkt:
2 cellen minder ?

En je het veel minder problemen. Die1.3 KW is nog steeds goed haalbaar, maar je toerental zakt een heel eind naar beneden. Om nu die dure CFK props te kopen is eigenlijk gekken werk voor een zwever, daar heb je een nieuwe motor + prop voor, die eenvoudig 1.3 Kw kan leveren. Ik heb die 1.3 Kw met 5S en een Torque 4014T/450

just my2cents

Bart,

Een paar bladen kost ~30 euro in die maat, de rest is er al.

En dan heb je ook nog iets heel erg moois op de neus van de zwever zitten.

Een nieuwe motor van 1.3 KW voor minder dan 30 euro?!
WAAR?!!! ;)
Volgens mij is een beetje motor voor 1.3 KW is veel duurder dan zo'n "mooie" prop.

Niemand enig idee van de toelaatbare toerentallen van Graupner en/of Freudenthaler props?

Die Aeronaut mocht tot 9000 rpm.
Dat heb ik wellicht een 'tikkie' overschreden :rolleyes:

Gr. Dirk.

Heb geen gegevens van aeronaut props, maar uit vergelijkende berekening met motocalc:,

15 x 8, RPM iets boven 9000, 73A stroom
16x10. RPM 8100, 93A (30% meer)
17x9, RPM 7900, 99A (40% meer)

Stroom met grote props fliink boven wat je nu hebt. Waarschijnlijk boven limit van regelaar.
Waar je ook rekening mee moet houden iis dat een grotere prop waarschijnlijk weer een lagere max RPM heeft, omdat de krachten weer groter zijn. Zal dus geen oplossing zijn.

aeronaut props zijn inderdaad plastic met wat vezeltjes (en vooral veel zwrte kleurstof).

Naast freudentaler heb je ook rasa met echte CFK props (carbon fiber en epoxy
Plettenberg verkoopt beide.
Ook van rasa geen max RPM te vinden.

Harold,

Bedankt voor je motocalc-berekeningen. Daar heb ik wat aan.

Inderdaad, moet ik het zoeken in echte koolstofvezel props zoals Freudenthaler, Graupner, en nu dus ook Rasa. En dan wel ongeveer dezelfde maat, niet groter (hooguit de spoed een tikkie meer).

Gr. Dirk.

N.B.
Iemand enig idee waar ze die props in Nederland op voorraad hebben, ik ga a.s. zaterdag nl. een weekje vliegen in Frankrijk.

Ron,

Inderdaad hele mooie propjes, maar ... ik zoek klapprops.:(
Voor een zwever vind ik dat slimmer.;)

Dirk.
Klapprops en hoge toerentallen gaan niet samen.
Afgezien van de sterkte gaat volgens mij het rendement ook onderuit bij deze toerentallen.
Een kleine vaste prop geeft zo weinig weerstand bij stilstand dat het voordeel van een klapprop nihil is.
Het antwoord moet je volgens mij zoeken in lager Kv en/of vertraging.
Een 7 kilo zwever met een zo kleine prop kan bijna niet lekker vliegen.
Ik ben geen expert maar dit zijn zo de algemene regeltjes waar we rekening mee moeten houden.
Ik sluit me dus bij Plotterwelt aan.:)

Laatst bewerkt:
Een echte cfk prop kan best wat toeren aan hoor, de freudentaler en rasa kunnen dit gewoon aan.

Om nou motor, accu en prop te vervangen om met gelijk vermogen en grotere prop met minder toeren te hebben terwijl een goede cfk klapprop ook kan.

De graupner en aeronout zijn teveel nylon.

Even ter verduidelijking: ik vlieg uitsluitend met zwevers.
Heeft iemand wel eens geprobeerd wat er gebeurt als je op een elektro-zwever de motor net aanzet, zo min mogelijk aantal toeren? Dat werkt net zo goed als een dubbele remklep.
Daarom wil ik een klapprop! Als de motor uit is wil ik zweven, niet "neerstorten". :rolleyes:

Ik heb ondertussen een Freudenthaler 15x7 gekocht. Ik moest die prop snel hebben, zaterdag vertrekken we voor een weekje vliegen in Frankrijk. Graupner-CFK-props zijn momenteel nergens leverbaar of op voorraad, en RASA-klapprops zijn te groot (vanaf 18x12).
Die Freudenthaler-prop komt het dichst bij die 15x8. En "Modellbau Rudolf Freudenthaler" is de enige die heeft geantwoord op mijn vraag wat het max. toelaatbare torental is voor hun props: 15 inch tot 14.000 rpm, 16"tot 13.000 rpm.
De trekkracht/vermogen van een prop is de "lift" van die prop. Lift is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Die Aeronauts mochten 9000 rpm, die Freudenthalers mogen dus 14/9=1,55 keer zo hard. Uitgaande van max. 900 Watt voor die Aeronaut kom ik op 1,55^2 x 900 = 2177 Watt.
Ik weet het een zeer grove schatting, maar mijn conclusie is: veel meer vermogen dan benodigd toelaatbaar. Dit moet lukken, al is het misschien niet de meest optimale oplossing.

@CDROM Flyer & Plotterwelt:
Zoals je ziet mogen (sommige) klapprops wel hoge toerentallen (14.000).
Een beroerd rendement? Het kan inderdaad (waarschijnlijk flink) beter met lagere toerentallen en een grotere prop. Maar dat is met de huidige motor-regelaar-config even niet haalbaar. En met mijn huidige portemanaie is een andere motor-regelaar-config even niet haalbaar. :(

@Ron:
371 km/u met een Alpina. Mooie pylon-racer, dat wel. Maar hoelang die het uithoudt ....
;-)

Laatst bewerkt:
Als de motor uit is wil ik zweven, niet "neerstorten". :rolleyes:

Ik weet het een zeer grove schatting, maar mijn conclusie is: veel meer vermogen dan benodigd toelaatbaar. Dit moet lukken, al is het misschien niet de meest optimale oplossing.
Met een wat kleinere prop is nog wel redelijk te zweven zolang je hem stil kunt zetten is mijn ervaring.
Maar een klapprop moet ook echt stil staan en dat lukte mij niet altijd met een direct aangedreven prop.

Je moet nog wel het vermogen terug zien te brengen want volgas komt dat vermogen er uit of je wilt of niet.
Ook al komt de rook er uit.:(;)
Zo als je zegt het is een grove schatting dus misschien pakt het positief uit.:);)

Laatst bewerkt:
Back