welke raketbrandstof?

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door M.Vuijk, 1 feb 2009.

  1. M.Vuijk

    M.Vuijk Guest

    hej mensen, ik heb een vraagje..
    ik ga op school een raket maken met Kaliumnitraat en suiker, maar kan je ook een raket maken met sterretjes? ik heb laatst wel 50 sterretjes in een rvs zaklamp gedaan met druk ventiel en aan de andere kant een straalopening en het werkte wel redelijk maar de kop was verzwaart met 1kilo, zou dit kunnen werken?
     
  2. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    NEe met sterretjes is mijn ervaring dat je te weinig stuwdruk krijgt. Als je sterretjes (zonder metaaldraadje natuurlijk) mengt met een kleine hoeveelheid kruit uit baby-pijltjes krijg je een mengsel dat veel meer stuwdruk genereerd. Om het niet té hard te laten ontbranden heb ik het gemengt met het opvul poeder uit astronauten. Pas wel op dat je niet teveel witte poeder uit babypijltjes gebruikt anders ontbrand het met een plof ipv. stuwdruk uit het ventiel. Ik test een hele kleine hoeveelheid, buiten, met een electronische starter. Ook test ik het altijd in een verkleind schaalmodel met starter op afstand!!

    Mijn beste gok: ga direct voor kaliumnitraat en suiker, daarvan is de kans kleiner dat het misgaat(mist een klein model)

    De veiligste manier is een buis vullen met 1/3 deel water en met lucht op druk brengen..ik ben ergens bij mythbusters tegen gekomen dat het record boven de 500m ligt. Het waterfles raket idee.. Daarmee krijg je makkelijk een Kg naar boven.

    Jakko
     
  3. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik zou als ik jou was hydrazine gebruiken.
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Jongens dit vraagt om een slotje.

    Ik wil best helpen en adviseren hoe je een suiker motor bouwt. Ga je sterretjes in een zaklamp proppen dan zit je op het verkeerde forum.
     
  5. M.Vuijk

    M.Vuijk Guest

    het is helemaal niet gevaarlijk hoor, met een plaat kogelvrij glas en de test boven een waterbasin is alles oke. Maar het brand wel op 1100 'C dus dat is minder :S maar waterraketten zijn niet zo leuk of je moet het egt heel goed kunne. En wat voor tips van suiker raketten? ben wel benieuwd!
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Dit lijkt me een voldoende domme opmerking voor een slotje.

    Verder en als je niet psies weet wat je in die buis propt kun je ook niks zeggen over de brand temperatuur. En is het dus vragen om ellende.
     
  7. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Van raketbrandstof heb ik totaal geen idee, maar wel over de vraagstelling van de topic starter. Als men van mening is dat het onderwerp met de sterretjes en vuurwerk algemeen mengen geen goed idee is, waarom komt men dan niet met een alternatief? De vraagstelling in eerste instantie is immers: Welke raketbrandstof?

    Dus lijkt me niet slotjes waardig dit topic, wordt gewoon een goede vraag gesteld.
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Er lijkt me er een duidelijk verschil tussen het maken van raket brandstoffen, dus weten wat je doet, en het maken van een potentiele pijp bom.

    En daar is op dit forum al zat overgeschreven.Heb je daar een comcrete vraag over dan zal ik de eerste zijn om mijn hulp aan te bieden. Wil je proberen met een paar vingers minder door het leven te gaan. Ga dan voor al door met experimenteren.


    De vraag van de topic starter plaats ik onder het kopje crofty bom. Sterretjes in een zaklamp stoppen met rotjes kruit waarvan je de samenstelling niet weet. heb ik maar een andwoord op MEGA STOM.

    Stamp je dat spul iets te hard aan dan ontploft het in je handen.

    Suiker motoren zijn redelijk veilig te maken mits je weet waar je mee bezig bent.

    En je een ontheffing hebt voor het maken/handelen van 1,4 geclassificeerde stoffen.
     
  9. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Mee eens, maar dat doet er niet aan af, dat wanneer JIJ wel weet wat voor brandstof er gebruikt dient te worden, dat kunt verwoorden aan de topic starter ipv aan te geven dat hier een slotje op zal gaan komen....
     
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Als een 14 jarige beweerd dat in een buis proppen van sterretjes met andere zooi niet gevaarlijk is, dan denk ik dat het van mijn kant verspilde moeite is om uit te gaan leggen hoe je veilg een motor kunt bouwen. Ik denk dat je dan de essentie van een safety protocol niet gaat snappen. En dus ook niet in staat zult zijn om veilig met je motor om te gaan. Verder moet je 18 zijn om motoren te mogen maken maar dat terzijde.

    Verder heb ik een eerdere post al aangegeven best te willen helpen met informatie over suiker motoren.

    Kijk je echter even op de site van Richard Nakka Richard Nakka's Experimental Rocketry Site

    dan vind je voor een paar avonden lees voer.
     
  11. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.857
    Locatie:
    Nijkerk
    Ik zie hier een nette vraag staan over de suiker motoren, enige wat jij doet is commenataar leveren als:

    Waar het om gaat is dat er een vraag gesteld wordt. Dat die vraag in eerste instantie niet in dit forum past kan ook op een andere manier worden aangegeven ipv:

    Overigens denk ik dat de topicstarter wel wat heeft aan je laatste toevoeging, alleen had die mijn inziens veel eerder gekunt zonder aan te geven dat hier een slotje op zal gaan komen..
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Ik denk dat de topic starter geen idee heeft wat het maken van een suiker motor inhoud, nu maakt dat natuurlijk niks uit vragen staat vrij. En ik heb altijd zo goed mogelijk mensen verder geholpen met tips hoe een en ander aan te pakken zonder dat je grote risico's neemt.

    Alleen als je een suiker motor zonder meer vergelijkt met het proppen van opengepulkt vuurwerk in een buis dan ben je niet goed bezig en is naar mijn mening je hele instelling fout. Hier kun je het mee eens zijn of niet.
    Maar kruit moet je nooit of te nimmer in een buis stoppen. Stamp je het niet aan dan heb je een potentiele bom. stamp je het wel aan dan loop je het risico dat het in je handen klapt.



    En als je dan ook nog durft te beweren dat het niet gevaarlijk is als je maar achter een dikke kogel werende plaat gaat staan dan ben je gewoon niet goed bezig.

    En ik zal best een beetje fel reageren als ik een 14 jarige pogingen zie doen zijn vingers kwijt te raken. (ik heb zelf een zoontje van 14).
     
  13. groover

    groover

    Lid geworden:
    12 jul 2008
    Berichten:
    32
    Locatie:
    roosendaal
    Ik ben het met Jan hein eens ,op het moment dat je kruit x bij kruit y doet ben je fout bezig.

    Je kan nl. niet weten wat er precies voor chemicalien in zitten.
    Dat weet je pas als je het zelf maakt (niet doen dus).

    Voor degene die denkt dat ik overdrijf kijk is op gamekeeperpyro.
    Hier staat veel info hierover ik heb er veel van geleerd.
    Ook over het zelf maken van raketbrandstof
    Verder boeken lezen.
    bv experimental composite propellant van Terry Mc Creary en het boek van prof Wickman How to make experimental composite propellant.
    http://www.space-rockets.com/newbook.html
    Ik wil verder niet straffend oordelen maar als je zulke info op het pyroforum zet krijg je gelijk een warning!

    Je moet je eerst goed in de materie gaan verdiepen voordat je echt iets gaat doen.

    Als je echter een beetje serieus overkomt zullen de meeste mensen waaronder ik behulpzaam zijn.;)

    Gr. Groover
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2009
  14. M.Vuijk

    M.Vuijk Guest

    ik heb een paar dagen niet op het forum gekeken maar 1. ik heb geen kruit van rotjes erbij gedaan 2. ik bestuudeer al vanaf mijn 9de raketten! maar laat dat maar gaan, KNO3 is voor mij lastig te krijgen maar mijn vader(waar mee ik het samen doe) zij dat miss ander kunstmest wel zou werken? en anders wat wel om toch een raketmotor te maken? en ik moet nu voor school een waterraket maken met pvc van 40mm diameter en 1300mm lengte. kan iemand mij daar mee helpen?
    gr. marijn
     
  15. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Martijn.

    Laat ik hier eerst even mee beginnen.

    Ik denk er niemand hier op het forum problemen heeft om een ander te helpen. En volgens mij is dat ook een van de beginselen van een forum, leren van elkaar en zo goed mogelijk elkaar helpen.

    Dat ik een beetje heftig reageerde komt omdat zo als ik uit je eerste post begreep wilde weten hoe je van vuurwerk een raket motor kunt maken. DAT MOET JE DUS NIET DOEN.


    Wat kun je wel doen.

    Suiker motoren maken, met kno3 en suiker is goed te doen, zeker als je hulp hebt van je vader. Ik bouw ook mijn eigen suiker motoren en die komen redelijk hoog ook :-D .

    Ruim 1000 meter met een raket van ongeveer 10 kilo vind ik best een mooi resultaat.

    Maar met een goed gebouwde waterraket kun je ook flink hoog schieten. En op internationele evenementen zie ik water raketten niet onderdoen voor flinke model raketten.


    Van een PVC buis kun je prima een water raket bouwen, hoewel je niet de makkelijkste optie hebt gekozen. Een pvc buis is wel lekker stevig maar ook zwaar, gewicht kost hoogte.
    En je zult een oplossing moeten vinden voor het dicht maken van de buis. Als je een draaibank hebt is het geen probleem. Onderin kun je een Gardena koppeling maken als nozzle.

    Mooie neuskegel er op en een paar stevige vinnen en je bent een eind op weg met je raket.

    lanceer opstelling moet je gewoon even googlen, WARA (duitse afkorting voor water raket), dan moet je wel een en ander kunnen vinden.


    Mocht het niet lukken met een pvc buis dan kun je ook spa flessen aan elkaar lijmen tot een grote buis. Dat ziet er minder strak uit maar werkt net zo goed.


    Mocht je vragen hebben dan moet je me maar een PBtje sturen, of gewoon een berichtje kloppen op het forum
     
  16. M.Vuijk

    M.Vuijk Guest

    een straalpijpje heb ik al, een gewoon koppelstukje naar een 10 mm. en ik maak alles vast met pvc superlijm(van die bedrijfs lijm:) ) het werkt egt heel goed, maar wat meer over die kno3 kan je ook andere kunstmest gebruiken of misschien wel heel ietsanders dat makkelijk verkrijgbaar is want ik heb geen kvk. vanavond zal ik niet meer reageren want ik heb een feestje:) later
    marijn
     
  17. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.958
    Locatie:
    Rottevalle
    Hallo Marijn

    Als je me even een Pb stuurt dan heb ik wel iets meer info voor je over KNO3

    Plaats ook even wat plaatjes van je raket dat is makkelijker verder helpen.


    Groet Jan-Hein
     
  18. M.Vuijk

    M.Vuijk Guest

    wat is een Pb? ben nog niet echt thuis hier maar dat komt vanzelf wel. de raket moet nog deels worden gebouwd maar ik zet zo spoedig mogelijk een paar foto's er op. de raket is 70 cm lang, 3 cm diameter en is gemaakt van pvc.
     

Deel Deze Pagina