Welke regelaar en lipo voor Robbe Cardinal?

• Topicstarter Topicstarter vincebrizio
  • Startdatum Startdatum
V

vincebrizio

Guest
Hoi,
Ik ben pas weer begonnen na 20 jaar!!
ik heb een tweede kist besteld , een Robbe cardinal en zit een Power 600 motor er in.
Maar ik ben helemaal niet bekend met electro. Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor regelaar en lipo accu kan ik aanschaffen ( bij de firma " Hobbycity" ) ??
Ik zou willen hebben een lipo en regelaar dat ik lang kan vliegen !! Een "ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C" is te sterk voor mijn motortje of moet ik een ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 15-25C ??
Met vriendelijke Groet,
Vince

Een "ZIPPY Flightmax 3000mAh 3S1P 20C" is te sterk voor mijn motortje of moet ik een ZIPPY Flightmax 1300mAh 3S1P 15-25C ??

Beide lipo's zijn 11,1 volt dus even "sterk" alleen is de 1300 eerder leeg en minder goed belastbaar.(kortere vliegtijd)
Als je motor voor 7,2 volt is neem je gewoon 2S lipo, dat is 7,4 volt.
Als de motor 9,6 Volt is wordt het lastiger.

Die motor klinkt trouwens als eentje met borstels, klopt dat ?
Zo ja koop dan wel de juiste regelaar ;)
Of koop er een borstelloze motor bij, kost je voor dit formaat amper 15 euro bij HC.
Als je toch een regelaar en lipo gaat kopen scheelt het al niet zoveel meer.
levert je in elk geval bij gelijk vermogen langere vliegtijden op.

Laatst bewerkt:
Een motor van een gram of 80. Kv1200 en een 8x4 prop op 3s moet l goed vliegen. Vliegklaar gewicht rond een kilo.
Met de prop kan je nog iets groter eventueel.

Bij andere kv ook prop aanpassen.

3s. Accu mag best groot. 2200 mah moet je al. Meer dan 20 minuten kunnen vliegen.

Die 24.5 gram is van de esc. De 2409 motoren zijn iets van 65 gram en op zich bruikbaar. Je hebt alleen een beetje primitieve motor en prop bevestiging en je moet de magneten even controleren.

Ook willen ze de types wel eens door elkaar gooien.
3S en 20A is heel mooi voor de cardinal.

De andere genoemde motor (like 2814) gaat zeker werken, maar wel met een kleine prop. Deze motor kan makkelijk 350 watt aan en dat is oncomfortabel veel voor een lichte hoogdekker. Je hebt dan geen bruikbaar regelbereik. Met 2 klikjes gas spuit je al weg. Kleinere prop dan gebruiken.

Laatst bewerkt:
Deze motor kan makkelijk 350 watt aan en dat is oncomfortabel veel voor een lichte hoogdekker. Je hebt dan geen bruikbaar regelbereik. Met 2 klikjes gas spuit je al weg. Kleinere prop dan gebruiken.

Harold, meestal ben ik het roerend met je eens maar nu even niet :-)
Onze Cardinal vliegt met een 3s 3200 mAh pakket, een Typhoon 29/12/10 en een 12x6. Die trekt (gemeten) 43A en ingaand vermogen is dus 475W. Overdreven veel maar we gebruiken hem als sleper :-)

Dat neemt niet weg dat er héél goed rustig mee te vliegen is. Zie

Die Typhoon weegt 125 gram, kV is 1040. Een lichtere motor kan best, ik heb hem ook met een Himodel 2217/08 van 73 gram met Graupner CAM folder 9x6 prop gevlogen en dat gaat ook prima. Alleen moet er dan lood in de neus (de originele Speed 600 weegt 220 gram) en dat is best zonde. Met de Typhoon en een 9x6 heb je geen lood nodig en trekt hij net 25A. Dat kan dus ook nog.

Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,

Lood nodig is natuurlijk veel erger dan teveel vermogen.
Echte gebruikers ervaringen gaan ook boven een theoretische schatting.

Ik zie in het filmpje dat die cardinal vleugelsteunen heeft en waarschijnlijk rolroeren.

Ik had 1000 watt in mijn mentor van nog geen 2 kilo. Ook leuk als je er mee om kan gaan.
Meer iets van "do as I say, not as I do" ;-)

dat motortje van net boven de 100g kan dus als je nettjes met het vermogen omgaat.

Ja klopt, hij is wel wat aangepast. We hebben er een fatsoenlijke regelaar in die zich fijn laat doseren. Ik weet niet of het met goedkope regelaars even lekker gaat.

Back