welke regelaar heb ik nodig

• Topicstarter Topicstarter bzb
  • Startdatum Startdatum
Posted via Mobile Device ik heb 5 cel maar gebruikte ik ook voor mijn benzine auto,s

reg

ik vaar altijd met 5 cellen accu's
nog nooit problemen met gehad
groeten davy

half 5 komt het magische moment, will it fizz or will it bang, of zou alles eens een keer goed gaan?

vol succes! regelaar werkt, 5 cellen werkt prima, wat een power!, vanavond maar eens varen

zo vandaag was het zo ver de zogenoemde "maiden run" ging echt super helaas vrij vlot leeg ong 8 minuten, motor en regelaar bleven verbazingwekkend koel, heb nu een 42 prop ga maar eens een 45 steken. wel heb ik vrij veel spray maar ik weet niet of dat normaal is, ook is de snelheid lijkt mij nog niet op wedstrijd nivo

YouTube - hopf gozilla evo 4 xxl maiden run

SV400961.jpg

Gefeliciteerd Bas!

Ik heb de video even bekeken, naar aanleiding daarvan:

1) de boot loopt vrij 'nat', het zwaartepunt (akku's) mag wel wat verder naar achteren, da's een kwestie van uitproberen. Ook komt er nogal wat water omhoog achter de boot, da's niet normaal, hangt er iets laag aan de spiegel, wat dit kan veroorzaken (waterkoeling pick-up)?
2) de snelheid lijkt aardig op wat met een 42mm prop haalbaar is gezien 1).
3) met een offset rudder is de voorkeurs draairichting rechtsom, daar is de boot op afgestemd, met een turnfin en een 42K zou je volgas een (rechter)bocht moeten kunnen nemen...
4) waren je akku's 'vers' van de lader, dus warm in de boot? NiMH geven de beste prestaties warm van de lader, de avond tevoren laden en koud in de boot is ronduit destructief.
Welke akku's heb je?
Met een goede set-up en 4000mAh NiMH is 10-12 minuten haalbaar, de wedstrijdheats zijn maar 6 minuten, dus je hebt capaciteit over.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Even wat plaatjes te vergelijking van het vaarbeeld van mijn Xcalibur op glad en ruw water.

Zoals je kunt zien, komt er weinig water direkt achter de spiegel omhoog, de roostertail wordt mooi vlak, naarmate de snelheid oploopt en de boot loop behoorlijk vrij.
Ik ben nog bezig met afstemmen, dus (hopelijk) wordt het nog beter.

'k Zal straks nog wat ploaties posten.

Groeten, Jan.

@ jan, zin om morgen ook even langs te komen om te varen in sneek? Wij zijn vanaf 11 uur bij de Potten (naast starteiland) met een groep boaters :)

zo ben net weer terug van mijn tweede rit, helaas alles met een handycam opgenomen dus niet op youtube te zetten met mijn pc,

hij sloeg 2 keer om en kwam niet meer overeind :( zou dit ook te maken kunnen hebben dat het gewicht wat meer naar achteren moet?

of moet ik meer gewicht aan de volloop kant doen? ik heb nu de regelaar ontvanger en servo en 6 cellen rechts

en 6 cellen en een kleine 5 cel ontvanger accu links tegen het schotje (staat al iets meer naar het midden

ik heb ook zo'n zijfin aan de rechterkant, de bochten naar rechts resulteerd in een bokkend geheel maar gaat lekker, naar links is een ramp, vanavond na het eten de derde rit op het programma, met de accu wat meer naar achteren

Is je ontvangerpakket nu ook uit sub C cellen opgebouwd of lijkt dat maar zo?
Zo ja, even een klein hump pakketje kopen, scheelt in gewicht en ruimte!

grtz

Je moet het gewicht dan wat meer naar een kant plaatsen. Als ik zo naar de foto kijk lijkt het aardig goed verdeeld aan beide kanten qua gewicht. De romp zal dan gewoon op de kop blijven liggen en niet terug rollen

Je zou je cellen aan een kant kunnen leggen, en de servo regelaar en ontvanger pakket aan de andere kant. Dan zou die in theorie wel moeten draaien

Daarnaast kan een kantelkamer van pas komen, weet niet of je deze al hebt? heb het zo niet gezien of gelezen (misschien over het hoofd gezien) Deze kamer loopt vol als je stil ligt er zorgt er ook voor dat de romp weer terug kantelt

grtz

Hallo Bas,

Hier een plaatje van een vergelijkbare boot, je ziet, dat de gewichtsverdeling beduidend verder naar achteren is, dan in jouw boot.
Ook liggen de akkupakketten plat op de bodem, anders functioneert het vloedkanaal niet, omdat het zwaartepunt véél te hoog ligt.

Ik zou het eigenlijk niet zeggen, maar ik doe het toch; het is een beetje een zoodje in je boot, al die losse dradenzooi, da's nie goe..., 'sorry'...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Nog even over die 'rommelmarkt' in je boot; als ik me de Gozzi's van onze oosterburen voor de geest haal, dan hadden die de akku's vaak 7 om 5 in de boot.
Zeven cellen als stickpack aan de linkerkant en vijf als stickpakck aan de rechterkant.

Packs zover mogelijk naar achteren en het linker tegen de vloedkanaalwand, dán vaart 'ie goed en draait ook om na een flip.

BTW: Ik zie geen beluchting voor het vloedkanaal in het deken vooraan in het vloedkanaal, zitten ze aan de onderkant in de step?
Zonder beluchting loopt het vloedkanaal niet (helemaal) vol en draait de boot niet weer terug...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back