Welke regelaar moet ik gebruiken?

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Ernst Grundmann, 12 sep 2002.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Al meer dan een jaar terug heb ik een LUPO gekocht. De bedoeling was om dat modelletje tijdens een soort braderie in elkaar te zetten om er dan aan het einde van de dag mee in de sporthal te vliegen. Nu dat "bouwen" lukte wel maar van vliegen is niets gekomen. Al tijdens het proefdraaien gaf het motortje de geest. :cry: Het was bloedheet en als je het probeerde rond te draaien draaide hij vreselijk zwaar! :evil:
    Ik er mee terug naar de winkel, ze namen het motortje in ontvangst en zouden kontakt opnemen met de fabrikant. Dat duurde één week, twee weken, drie weken. IK hoorde niets dus belde ik maar eens, ze hadden nog geen antwoord. :evil: Nog een paar weken afgewacht zonder antwoord en toen maar eens langs de winkel gegaan. "Nog steeds geen antwoord van de fabriek" was hetgene dat ik te horen kreeg. Dat vond ik niet leuk :evil: en dat konden ze wel begrijpen dus kreeg ik een nieuw motortje mee.
    Dat motortje heb ik op een powersupply langzaam een hele tijd laten draaien, alles ging prima! Helaas ging het hele project daarna voor onbepaalde tijd in de kast tot vandaag. Ik heb de zaak weer eens opgezocht en wil de LUPO nu eindelijk wel eens in de lucht zien.
    Ik kan me van een tijd geleden (het andere forum?) nog herinneren dat iemand anders ook dergelijke problemen met een LUPO had toen werd hem aangeraden om een regelaar te gebruiken met een hoge schakelfrequentie.
    Ik heb een Schultze slim18be.gra regelaar die volgens opgave een schakelfreqentie heeft van 1kHz.
    Ik heb ook nog een Graupner PicoMos 35 liggen, de schakelfrequentie hiervan weet ik niet maar ik heb het idee dat het ongeveer hetzelfde is.
    Nu komt mijn vraag (eindelijk). Kennelijk is die schakelfrequentie van 1kHz niet hoog genoeg want ook het vervangende motortje wordt bij "halfgas" al snel behoorlijk heet maar draaid nog goed. :? Welke regelaar moet ik dan wel gebruiken want mijn telefoon ronde langs enkele winkels heeft me geen stap verder gebracht. Sommige weten niet eens waar ik het over heb!!!
    Gaarne uw deskundig advies.

    B.v.d. Ernst Grundmann
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nou Ernst die ander was ik en ik heb tot nu toe al 6 setjes verbrand en nog een kaal goed motortje liggen (mag je hebben). Dit zijn GWS setjes die ook door Multiplex in de handel worden gebracht. Als ik mij niet vergis hebben Bert of Dirk (een van beide) toen iets gezegd over die regelaar. Op Ezone heb ik (samen met anderen) toen ook hete discussies gehad met Mr Linn van GWS deze beweerde namelijk dat wij de verkeerde accu's gebruikten (of ons niet hielden aan de instructies) terwijl ik mij precies hield aan de opgaves van hun namelijk niet meer dan 6 cellen 250 Mah te gebruiken. Nu zie je op Ezone dat de meesten zelfs tot 8 cellen gaan met die motortjes maar wel met gebruik van een 'heatsink'. De oude versies hadden metalen slepers als borstels later hebben ze ook motoren uitgebracht met 'echte' koolborstels.
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Problemen met deze GWS krengen zijn:
    - borstelveertjes ipv fatsoenlijke koolbostels.
    - zacht magneet materiaal ipv hard
    - slecht en los gewikkelde spoelen, er kan een lus losraken die dan vastslaat in het zachte magneet materiaal.

    Doordat deze motortjes borstelveertjes hebben heeft inlopen totaal geen zin, je bent met het inlopen al bezig met een flink stuk van de levenskorte ('levensduur' is hie rhet goede woord niet)
    en door ze onbelast te laten draaien draaien ze al te snel waardoor deze rottige @!#!@#$% veertjes weer kunnen gaan dansen en verbuigen enz.

    Regelaar met hoge frequentie wordt vaak aanbevolen voor coreless motortjes, maar heef took enig positief effect op deze @!##$$ borstelveertjes door minder vonken. Maar ik vind het de kosten niet waard. Een voorbeeld is de schulze slim105 (met 3khz).

    Zoals Harold en theo C ook zullen zeggen [zoek maar eens in een ander draadje] zet gewoon een sp280 op met gunther propje. Gaat prima.

    Of een IMA50 vertragingkje met zo'n oranje 9x4.7 kauwgom prop.
    Arjen heeft hier nog 1 van liggen vraag hem maar even.

    Mijn rogallootje (dat blauwe driehoekje weet je nog?) vliegt prima zowel met de IMA50 vertraging als met een sp280 gunther.
    De laatse kost wat meer stroom en vliegtijd, maar heeft heeft ook meer pit en krachtreserve.

    Ook mijn slomo had ik later gewoon met een sp280 ipv die rottige GWS motortjes.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    In de Lupo heb ik nu een of andere Tjechische set zitten. Ik weet helaas op dit moment de naam van de fabriekant niet en ik denk dat ik de papieren al niet meer heb maar zodra ik in Heinsberg kom zal ik weer eens kijken naar welk merk het is, ik moet toch de originele prop proberen te krijgen. Dit is een zwarte prop waarvan je de spoed zelf kan instellen. Maar die IMA set is denk ik ook al goed.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Dat motortje uit Tjechië is waarschijnlijk een MIG. Qua uitvoering en specificaties bijna identiek aan graupner motoren maar iets goedkoper.
    Heb ze afgelopen vacantie veel zien liggen in Tsjechië.
     
  6. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Volgens mij ligt het niet aan je regelaar.

    Het motortje van de Lupo is waardeloos. Zelf wilde ik me ook
    een Lupo aanschaffen.

    Na een search op google met de trefwoorden Lupo+motor,
    kijk dan vooral in newsgroups, ben ik op andere gedachten
    gekomen.

    Ook ezone heeft veel info.


    Johan
     
  7. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    :D
    Bedankt allemaal voor jullie hulp.
    Ik heb nu nog zo'n motortje liggen en probeer het er nog een keer mee. Als het ongebruikt in de kast blijft liggen heb je er toch niets aan.
    Ik heb onertussen al een ander aangeschaft en als het huidige motortje kapot is ga ik die nieuwe erop zetten. Om dat te doen moet ik de neus wat verbouwen en daar heb ik nu nog geen zin in.

    Groeten,
    Ernst Grundmann.
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    @Ernst: Ik heb een Slowmo waar ook zo'n GWS aandrijfsetje op zit. Vanwege de geschetste problemen met de Lupo motor van Theo Coenen destijds heb ik vanaf het begin 2 transistorkoellichamen (heatsinks dus) om het motortje gebogen met daartussen warmtegeleidende pasta. Het leeft nu al zo'n 30 vluchten :wink: . Misschien kun je er iets mee.

    Groeten, Rob.
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Een "goed" reserve GWS motortje is al via een omweg (Arjen) onderweg naar Ernst. Dit motortje heeft nog niet veel gedraait en doet hetnog goed. Er zit alleen geen tandwiel op dus dat moet ernst er zelf effe opzetten. Ik heb er ook nog eentje bijgedaan die op is maar nog een tandwieltje bezit.
    Dit was mijn laatste GWS motortje en ik zal er ook geen meer van die kleine setje aanschaffen.

    Wel heb ik nu onderweg een GWS EPS 300 6,6:1 vertraging met een speed 300 achtig motortje. De andere (5,3:1) die ik hier al van heb ben ik best tevreden over bij deze ga ik nu de motor verwiselen met een echte speed 300.
     

Deel Deze Pagina