welke rotorbladen???

• Topicstarter Topicstarter jeroen
  • Startdatum Startdatum
J

jeroen

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben een beginnend helivlieger die een moskito sport heeft aangekocht. Deze heli vliegt volgens de club goed en is goed afgeregeld maar hij is vrij onstabiel (heeft vrij veel bijsturing nodig).

Ik heb er houten bladen bij (symmetrisch) van 480 mm lang. Ik zou nieuwe willen kopen (carbon). Welke koop ik het best? Korte of lange? (volgens de winkel kan ik tot 535 mm lang gaan???) Symmetrisch of niet? Zwaar of niet? Kan door een bepaald type enige onstabieliteit weg genomen worden?

Alvast bedankt.
Jeroen

de bladen doen niks of heel weinig aan stabiliteit.
zoek een club op, het klnkt meer als een slechte afstelling of hij vliegt uit trim.
en trouwens, geeneen heli vliegt hands off, hooguit 2 sec. en dan moet ie alweer bijgestuurd worden.

als beginner ben je beter en goedkoper voorlopig uit met de houten bladen, de kans dat je ze nog een keer kapot mept voor je rondvliegt is zo goed als 100%

Zoals ik reeds schreef komt het advies van een club (ik ben er dus al bij :lol: ).
Wat ik eigenlijk moet weten is of dat al die verschillende bladen dan zoveel anders vliegen. En of het interessanter is langere, kortere, lichtere, assymetrische te gebruiken. Welke verschillen maken al deze parameters dan uit?

groeten
Jeroen

langer en zwaarder is meer energie, handig bij het autoroteren (war je als beginnen nog totaal NIET aan deel wil nemen) en symetrisch of asymetrisch is meer of de bladen geschikt zijn voor kunstvlucht of niet.

uit je post maak ik uit op dat je bladen zoekt om je heli stabieler te maken en dan ga je bedrogen uitkomen, die zijn er niet.
als je dalijk heel goed kan hooveren en je switched van houten bladen naar glass of carbon bladen zul je merken dat ie wat stabieler hangt, maar als beginner merk je daar niks van, alleen in je portemonnaie.
tegen de tijd dat je dat onderscheid kan merken ben je al wat verder op de rit.
laat de heli eens vliegen door iemand anders (van de club ofzo) maar niet diegene waar ie van gekocht is.
kijk wat die er van vind.
ook goed kijken of de heli schud ofzo met opspoolen, bladspoor contoleren, kop een keer demonteren en balanceren, bladen balanceren allemaal dingen waarvan je zeker moet zijn dat ze goed zijn wil je een heli hebben die fatsoenlijk vliegt.

vragen? just ask :wink:

gerard_nl zei:
langer en zwaarder is meer energie, handig bij het autoroteren (war je als beginnen nog totaal NIET aan deel wil nemen

ik hoor hier verschillende geluiden over, er zijn ervaren heli vliegers die beweren dat een beginnend heli vlieger zo snel mogelijk een autorotatie landing aan moet leren omdat de kans op een noodgedwongen autorotatie bij een beginneling groter zou zijn?!

Heb een aantal autorotaties op de simulator geprobeerd en is echt supermoeilijk, komt heel nauw met timing wat ik heb gemerkt. :?

Heb zelf nog geen instructeur hoerover gesproken, heb dus alleen info "van horen zeggen" en internet.

als je van je motor op aan kan hoef je niet te autoroteren.
mijn os32 is nog NOOIT afgeslagen.
sure kan je autoroteren eerst oefenen maar dan heb je vrijwel zeker meer schade dan dat je het oefent als je wel kan vliegen en dat ding tenminste ineens goed neerzet.

auto oefenen-->schrikken-->teveel pitch-->bladen stil--> BAM !

Open deur intrappen: autorotaties kun je pas oefenen als je hoger kunt vliegen. Eerst hoveren leren uiteraard. Ik heb het twee keer, noodgedwongen, moeten doen, dat ging redelijk goed.

als je hoogte en bij voorkeur voorwaartse snelheid hebt, is het niet zo heel erg moeilijk. tussen de 2 en 5 meter is het 90% zeker fataal.

gerard_nl zei:
als je hoogte en bij voorkeur voorwaartse snelheid hebt, is het niet zo heel erg moeilijk. tussen de 2 en 5 meter is het 90% zeker fataal.

Kun je niet zo stellen, denk ik. Het hangt heel erg van de heli en vooral bladen af. Ik heb 10 jaar met een X-cell gevlogen met de fameuze Sitar rotorbladen en deze was hier mee vanuit elke hoogte/snelheid veilig te autoroteren. Ook verticaal naar beneden bij windstil weer. Als je naar een flinke hoogte steeg en op minimum daalsnelheid ging autoroteren kon je ongeveer 90 seconden boven blijven.

Op dit moment heli ik alleen elektrisch en met shuttle ZX S-slag bladen op een Eco 8 gaat het ook fantastisch. Bij windkracht 5 uit noordwestelijke richting kun je er mee aan de duinen uren lang continue mee autoroteren.

Natuurlijk zijn er ook combinaties denkbaar die nauwelijks autoroteerbaar zijn.

Met heli leerlingen die het hoverstadium voorbij zijn ga ik zo zodra ze gecontroleerd rond kunnen vliegen direkt autorotaties oefenen. Je kunt beter een keer een setje bladen of een paar skid's kapot maken bij het oefenen en daarna voor altijd het truukje door hebben dan later de boel steeds blijven stuk maken omdat je het nooit geleerd hebt.

Overigens is het argument "mijn motor slaat nooit af" niet van belang. Van de vele duizenden Euro's die ik leerlingen bespaard heb door het autoroteren goed onder de knie te hebben, ging het vaker om een probleem met de gyro/servo/staartrotor die een autorotatie noodzakelijk maakten dan om een afgeslagen motor.

Ik zie autoroteren net als "nose in" hoveren. Als je veilig wilt leren heli vliegen moet je juist die dingen oefenen die je nog niet kunt in plaats van krampachtig de moeilijke dingen proberen te vermijden......

klopt allemaal wat je zegt bert, maar met een moskito met 480mm houten bladen maakt niemand een auto tussen de 2 en 5 meter.
ben het helemaal met je eens, als iemand fatsoenlijk rond kan vliegen en zijn heli uit alle panieksituaties tijdens het vliegen kan redden is het tijd om autos te leren.
het is maar een truckje dat als je dat door hebt ook relatief simpel is.

Mijn SkyFox heb ik ook al een paar keer noodgedwongen met autorotatie aan de grond moeten zetten. Meestal ging dat goed maar als het onder de 8 tot 10 meter gebeurd dan heb ik problemen. Mijn heli vliegt met een 4takt motor en is zo stil dat het me een paar keer gebeurt is dat ik het niet hoorde dat de motor afgeslagen was. Als je heli plotseling begint te vallen schrik je flink en reageer je meestal te laat.
Ik heb een paar jaar geleden gekozen voor iets zwaardere bladen zodat er meer enegrie in de rotor zit. Dit heeft al twee keer een crash voorkomen. De laatste keer was er wel wat schade maar toch lukte het om de heli van een meter of 5 hoogte neer te zetten.
Mijn idee is dus om voor wat zwaardere bladen te kiezen. Je heli accelereerd wel wat langzamer en zal ook iets minder fanatiek sturen maar dat is het mij wel waard.

Er zit een 7.5 cc in (van os).
En welk verschil maakt dan een assymetrisch blad met mijn standaarts?
Is dit beter bij autorotatie?

groeten
Jeroen

Hai Jeroen,

Ik zelf heb ook al jaren een Mossie
<--------- kijk maar!! :D

Ben begonnen met een basic en heb hem inmiddels wel volledig voorzien met alle nodige en onnodige tuningsdelen. Maar hij gaat!!! :D
Niet te geloven.

Heb de eerste jaren wel heel veel problemen gehad (was nog in de MDS (de wat??) tijd) dat was een .32, maar nu zit er een OS 50 in. En samen met de razorblades vliegt ie prima! Al heel lang geen enkel probleem gehad.

MAAR autoroteren is echt niet uitbesteed aan de Moskito. Die is veel te zwaar, en valt echt al een baksteen. Ik heb ook nog een Kobold (van Vario) dat is een 10 cc heli die heeft trouwens ook nog asymmetrische en vrij zware bladen, maar die kan je echt nog even uit melken en laten hangen. Is niet te vergelijken.

Asymetrische profielen kunnen grotere invalshoeken en lagere snelheden aan. Hierdoor bieden ze qua autoroteren zeker voordeel.
Maar voor gewoon lekker rond vliegen raad ik toch wel symmetrische aan.

Nog een tip: Probeer alle spelingen op de besturing er uit te krijgen met schroeven met bij de kop een stuk zonder schroefdraad. Samen met nog een eventuele vulring kom je een heel eind.
Maar als beginner merk je het verschil voorlopig waarschijnlijk toch niet. :wink:

Elwin

480 mm houten bladen vind ik er klein voor een 7.5cc, maar ik ken de tandwielverhouding van de moskito zo niet.

Ha Gerard,

Ik zie dat volgens jouw autoroteren niet moeilijk is :?

Ik spreek je nog wanneer je daar aan toe bent :D

Rick NT zei:
Ja Gerard,

En dan nog ff oefenen voor een blade-reversing auto in het donker, das pas cool.

Groetjes,

Rick

ik hoorde het van marcel ja, das ultiem autoroteren, tijdens het nachtvliegen een blade stop met reversal auto 8) cool !.

Back