Welke schip te bouwen?

• Topicstarter Topicstarter Shiven360
  • Startdatum Startdatum
S

Shiven360

Guest
Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en ook helemaal nieuw op het gebied van modelbouwen, ik had dus een vraag. Ik heb nog nooit een schip gebouwd maar dit zou ik graag willen doen. Ik ben eigenlijk alleen geintresseerd in schepen uit de 18e eeuw, rond de piratentijd. Ik zou als eerste graag zo een schip willen bouwen maar misschien is dit nog te moeilijk. Hebben jullie in dit geval een schip dat makkelijken te bouwen is dat mij de nodige ervaring geeft? Als jullie zo een schip kennen laat me dan alsjeblieft horen. Liever geen RC boot, dat vind ik niet nodig. Mijn vraag uiteindelijk: Weet iemand een leuk 18e eeuwse zeilschip dat ik zou kunnen bouwen. Budet is max 150 euro

mvg,
Shiven

Mijn eerste berichtje ooit op het boot forum, alleen kwam ik deze tegen.

Ik zag laatst een reclame van een of ander magazine. Iedere maand zitten bij dit magazine weer een paar onderdelen waarmee je uit eindelijk een heel schip kunt bouwen. Volgens mij was het zelf ook zo'n schip uit de 17de/`18de eeuw.
Ik weet niet meer hoe het heet..

Weet iemand een leuk 18e eeuwse zeilschip dat ik zou kunnen bouwen. Budet is max 150 euro

Dag Shiven, welkom op dit forum.
Moeilijke vraag. In de eerste plaats de moeilijkheidsgraad, die is over het algemeen voor die oude zeilschepen nogal hoog. De romp is dikwijls al behoorlijk bewerkelijk, maar het tuigage is nog veel moeilijker. Ten tweede zal het moeilijk zijn voor dat budget een dergelijk schip te vinden, en dat is met de vele bewerkelijke details van dat soort schepen ook niet zo gek.
Je bent nog jong, dus je hebt nog veel tijd om te leren. Daarom zou ik als eerste boot zeker niet al te moeilijk gaan. Als je om te beginnen een schip met een te hoge moeilijkheidsgraad kiest dan is de kans groot dat je voortijdig afhaakt. En dat zou zonde zijn, want het is echt een prachtige hobby.

Ik heb zo geen alternatief dat binnen jouw budget valt voor ogen. Maar ik kijk vanavond hier en daar nog wel even rond en als ik wat zie laat ik het wel weten.

Groet,

Ad Bakker

hier staan er een aantal (ook nog een pagina terug).

Goede suggestie. Alleen jammer dat Mantua de moeilijkheidsgraad niet aangeeft. Bijvoorbeeld, de HMS Victory (ik heb zelf een grotere versie van Caldercraft gebouwd) is een schitterend schip, maar absoluut niet voor beginners. En denk dan niet, hij is kleiner dus zal wel makkelijker zijn, want meestal is het omgekeerde het geval.
Op dezelfde site kan je links ook op Artesania klikken. Die geven wel een moeilijkheidsgraad aan, en ik zou daar beslist niet boven de twee sterren gaan.
In een vorige advies vraag van een beginnend bouwer werd de La Pinta (één van de schepen van Columbus) genoemd. :

4477405.jpg

Ik denk best nog wel een kluif voor een beginnend bouwer, maar je moet voor je zelf ook een beetje in kunnen schatten of je een beetje handig bent.

Deze, en ook anderen worden ook door Mantua geleverd, en ik denk dat in dit geval de moeilijkheidsgraad niet veel zal verschillen. Voordeel van Mantua kan zijn dat ze in een aantal gevallen (voor de Pinta weet ik dat niet) een Nederlande handleiding hebben.

Genoeg stof om eens over na te denken, dacht ik zo. Succes ermee.

Groet,

Ad Bakker

pak om te beginnen geen 3 master hoe mooi die er ook uitzien .

voor een beginner is dit veel te mooilijk.

de columbus schepen zijn redelijk goed te bouwen voor een beginner.
en ze hebben bijna alles aanboord wat een holandse 3 master ook heeft maar dan in mindere maten.

een botter of een jacht is ook heel mooi.

ik raad je ook aan om zelv naar de winkel te gaan en de doos die je wilt kopen in de winkel open te doen om te zien of alles er wel in zit en dat de met lazer gesneden delen niet te hart verkoolt zijn.

anders pak je gewoon een andere doos want met rommel iets goed maken ... dit beland meestal in de prullebak en een hoop weggesmeten geld en frusstratie.

Back