Welke servo`s voor GP Cap232?

Welke servo?

• Standaard servo s148 van futaba met nylon tandwielen

Votes: 0 0,0%
  • Standaard digi servo DS 5391 van graupner met metaalen tandwielen

• Standaard digi servo Profi digi van multiplex met metalen tandwielen

• Total voters
    330

raymon

Forum veteraan
ik zin nu met een vraag
ik ga de cap 232 halen van de week
maar wat voor servo`s zal ik er in hangen
met metalen tandwielen of nylon tandwielen?
nylon tandwielen
standart bb servo s3001 van futaba
standart servo s148? van futaba

metalen tandwielen
standaard digi servo DS 5391 van graupner of
standaard digi servo Profi digi

ik vind alleen digi servo`s met metalen tandwielen
en als je stemt zeg dan ook even waarom
en wat is het nut van metaal en digitaal

Lijkt mij overbodig om digitale servo's op een Cap232 van? 140-150 spanwijdte toe te passen. In principe voldoet S3001 (gekogellagerd) ook goed. S148 zullen het ongetwijfeld ook doen, net als de S3003 maar deze zijn beiden ongelagerd. De S3001 heeft met 3kg zat stel & houdkracht voor een model van dit kaliber. Je zou ook de Graupner C5077 kunnen gebruiken. Deze hebben 5kg stelkracht, kogelgelagerd en zijn sneller dan de S3001.

Digitale servo's zijn preciezer in het aansturen dan een anologe servo. Metalen tandwielen zijn sterker, slijtvaster en behouden de strakke passing ook langer. Overigens vind ik dat je DS en anoloog niet met elkaar kan vergelijken. Je wil een S148 van €8,- tegenover een DS5391 van €53,- zetten. Appels & peren enzo... ;)

Ik raad daarom ook de S3001 aan. Prima allround servo's! Prijs €14,- t/m €19,- in Nederland.

3001's zijn prima geschikt voor een kleine Cap.
Metalen tandwielen zorgen ervoor dat de servo "harder" wordt omdat ze minder veren en vervormen. Het nadeel is dat ze over het algemeen iets meer speling hebben en wat rauwer lopen. Vooral op de ailerons kan dat nogal eens leiden tot een hoop herrie als je stuurt. Het maakt verder niet uit maar het klinkt wel raar.

Ik heb laatst de digitale servos op de ailerons van mijn Ultra Sport 40+ vervangen door analoge (profi digi speed naar royal BB) en ik kon dat duidelijk merken. Het sturen is indirecter en het toestel is wat "losser" op de ailerons. Echter na 3 vluchten weet je al niet meer beter.

Als je echt super scherp wilt vliegen en je hebt het geld dan neem je digitale servo's. Je moet dan wel alles maximaal voor elkaar hebben, dus ook de vorm en aansturing van de roeren (geen spleten tussen de roeren, geen speling, etc.).
Voor normaal gebruik zijn de 3001's een goede keuze. Je valt er zeker geen buil mee.

dus de gewoone 3001 servo`s
zijn er ook gewoone digi servo`s met nylon tandwielen
ik kijk vooral bij hobbyin wand daar haal ik die cap ook

en veel voordeel heb je ook niet met metaalen tandwiele
- punten
meer geluid
minder precies

en digitaal is sneller en precieser?
maar rond de 30 euro

en ik zag bij modelbouwzwaluw een robbe3151

Dit model zal met ieder van de genoemde servo's vliegen.

Wat verwacht je er zelf van? Wat wil je vliegen?
Een beetje in de rondte knalllen of een hele strakke zestienpuntsrol, waarvan je iedere rotatietik exact gedefineerd ziet. Dit is niet een keus die iemand anders voor je kan maken. hangt teveel af van je eigen vliegtstijl, verwachtingen en budget.

Probeer eens een digitale servo in bedrijf te zien, probeer draai eens voorzichtig aan de servohevel te draaien terwijl deze aan staat. Bij een normale servo kun je deze iets uit positie drukken voordat de maximale stelkracht beschikbaar is. Een digitale servo is veel sterker. Die kun je niet "wegdrukken".
Betekent in de praktijk dat het model strakker stuurt.

Groeten,
Gerben

ik wil er wel kustvlucht mee gaan doen
maar een digi zijn moeilijk te krijgen zonder metaalen tandwielen
maar ik zal nog even verder zoeken als er nog meer surgesties zijn zeg het dan

Digitaal met kunstof tandwielen: MPX Royal BB Digi voor 38,30 Euro bij Andy's Hobby Shop.

Ik heb niet gezegd dat digitale servo's met metalen tandwielen minder precies zijn. Ze hebben iets meer speling maar maken dat weer goed doordat ze harder zijn dan kunstof tandwielen.

Als je echt kunstvlucht wilt gaan vliegen moet je een toestel met een andere lengte/breedte verhouding dan de GP Cap nemen. dat doet veeel meer als de servo's die je erin hebt. Een vierkante kist spoort veel beter dan een met een korte romp. Iets als een tracer of een ander klein F3A achtige toestel is veel beter geschikt dan een "normaal" toestel voor kunstvlucht los van de servo's die erin zitten.
Ik heb een kleine Extra 300 (150cm), een Ultra Sport 40+ (148cm) en een Xtra 60 (175x175cm). De kleine extra is een dweil om mee rond te raggen, de ultra sport is prima kunstvlucht mee te vliegen maar kan niet tippen aan de Xtra 60.

Een vierkant toestel dat kaarsrecht is en voldoende vermogen om oneindig vertikaal te vliegen zijn betere ingredienten voor kunstvlucht dan digitale servo's. Die zijn goed om de puntjes op de I te zetten als je de rest voor elkaar hebt.

Conclusie: besteed je geld in eerste instantie aan:
a) een goed model
b) een rete goede motor (mooie viertakt o.i.d.)

Succes!

is de cap geen goed model voor beginende kunstvlucht ?
en hij word al overpowerd...
maar daar gign het niet over het ging over de servo`s

Hitec heeft ook digitale servo's met kunststof tandwielen. Maar persoonlijk vind ik het een beetje overdone voor dit model mede vanwege de capaciteiten. Let op niet slecht maar de stelregel "sterk als de zwakste schakel" is hier denkbeeldig toe te passen. De GP cap is geen ultime kunstvlucht kist. Het verschil dat een servo dan maakt vind je niet terug in het gedrag.

Mark

en hij word al overpowerd...

dat heeft geen enkele zin, het word alleen zwaarder en de vleugelbelasting hoger, en dan ga je meemaken waarom ze "snap a cap" genoemd worden.

Een cap overtrekt op een typische en onvoorspelde manier. Extra gewicht betekend eerder onaangekondigd overtrekken betekent eerder overlijden.

Een CAP die overtrekt op een onbewuste manier maakt een snapachtige beweging en is/lijkt vervolgens stuurloos richting aarde te vallen. E.e.a. komt mede door het typisch geplaatst stabilo. Dit is het enige toestel dat mij ooit zo verrast heeft (en ja ook die is dan ook overleden het gebeurde te laag helaas).

Ge zijt gewaarschuwd :)

Mark

hallo,

Ik ben nu ook bezig met een cap van 1,50m spanweidte en kdoe er s3001 servo's in en een 6,5cc motor (ik bouw hem gewoon van tekening

Hey mark kzag je nog in de fmt :D
groetjes een elc er :P

Groetjes, Dennis

ik vlieg ook met een cap, de oudere Cap21.
Ik vind het een geweldig toestel, het vliegt schitterend, als je rekening houdt met zijn typische vliegeigenschappen.
Snaps en meskant stukken beter als de extra's die ik gevlogen heb, vrij precies in de rolmanoeuvers...maar enkele venijnige trekjes die Mark beschreven heeft. Het is geen F3A toestel maar ik hou ervan.

Back