welke servo "Torque" heb ik nodig ?

Iemand hier die iets meer kan vertellen welke servo en dan meer bepaald hoeveel gr of kg
deze minimum nodig heeft voor ailerons - remkleppen (micro servo's inbouw in vleugels)
Het gaat over een zwever van 3,8 m
Ik heb hier namelijk nog 4 liggen maar die hebben maar Torque: 4.8V 1.5kg-cm ...
is dit genoeg?
Is dit eigenlijk te berekenen of zijn er vaste regels ?

Hallo,

Zoalng je roeren niet te groot en de uitslagen ook niet moet het goed gaan.
Dus lange hevels op de roeren en korte op de servo's.
Voor de remkleppen is het aan de lichte kant. Daar zou je eigenlijk ook metal gear servo's willen gebruiken. Aan de ene kant omdat je op de remkleppen een vrij grote uitslag nodig hebt, aan de andere omdat ze bij het landen met de kleppen omlaag veel te verduren hebben. Eigenlijk moet je altijd landen met de kleppen neutraal, maar dat lukt niet altijd.

Groet,
Gerben

Hallo Marc,

Ik vlieg de Discus 2a met de volgende setup

Er liggen 8 servo's in:
2x HS 525 MG => Rudder en Retract
1x HS 645 MG => Sleepkoppeling
5x HS 85 MG => Spoiler, Aileron en Elevator
Dubbele ontvanger accu (ivm de hoeveelheid lood) met battery switch
Alle lange kabels naar de servo's zijn bij de ontvanger door een ferriet-kern gehaald

De sleepkoppeling is zwaar uitgevoerd!! dit omdat je altijd en in elke situatie moet kunnen afkoppelen.
Ik heb al een paar vluchten gehad waarbij ik deze kist best hard heb gevlogen, dat kan die ook makkelijk hebben mits de servo's zwaar genoeg zijn (veel druk op de roeren)
Het zou zonde zijn als je een mooie kist de grond in boord, omdat je hebt bespaard op de servo's.

Groet
Eric

1,5 kgcm lijkt mij erg weinig voor zo'n grote zwever. Dat lijken me 9 grams servo's te zijn, klopt dat? Ik zou voor wat zwaarder gaan. Op de rolroeren kan het misschien net, maar flaps zeker niet.

Hoi,
Misschien wat laat maar toch.
Ik heb in mijn ASW20 van 4m voor de ailerons Multiplex Tiny-S servo's gekozen. Die leveren 26 Ncm. Dat is denk ik wel ongeveer gebruikelijk bij deze afmetingen (mits je geen supersnelle hellingracer hebt, dan zou je nog wat zwaarder kunnen gaan). De Tiny-S MG ben ik ook geregeld tegen gekomen bij 3,5 tot 4m zwevers.
Voor de remkleppen heb ik eerst een Graupner C5077 gebruikt, die levert 50Ncm. Bij mij zitten de remkleppen met z'n tweeën op één centrale servo, vandaar. Helaas ging hij door onbenulligheid van mijn kant kapot en nu zit er tijdelijk een C577 in (35 Ncm) en dat gaat ook prima.

Back