Welke servo voor 0,38m² zeil?

• Topicstarter Topicstarter Darko
  • Startdatum Startdatum
D

Darko

Guest
Hey,

Ik ben van plan om een Saphir van Graupner te kopen om mee te (beginnen) zeilen. Na een uitgebreide zoektocht naar alle onderdelen, blijft alleen de servo om het zeil op te spannen een vraagteken.

Ik heb er zoveel verschillende gevonden dat ik niet weet welke goed (genoeg) is om het 0,3825m² zeil van de Saphir onder controle te houden.

Kan er iemand mij helpen???

Kan ik beter naar een winch zoeken, of toch maar een gewone servo met langere arm?

Ik ben vooral op zoek naar een servo die niet té duur is (niet de duurste, maar zeker ook niet de goedkoopste) en een die zeker en vast krachtig genoeg moet zijn om het zeil snel genoeg strak te krijgen.

Alvast bedankt voor alle hints en tips!!

Ciao, Dirk

Graupner zegt dat een "standaard" servo voldoende is.

Wil je toch iets marge hebben en wat steviger zitten, denk dan mss eens aan een hitec 625MG of Hitec 645MG servo. Of de 525BB of 545BB

Hitec servo's zijn meestal nogal aan de betaalbare kant. (30 - 45€ zoiets voor hogervermelde modellen)

Kijk hier maar eens er wordt hier over servo's kopen gesproken van € 15.00 per stuk die 10 Kg doen.

Ik neem aan dat jij de zeilwinch voor het Grootzeil en een standaard Servo voor Fok bedoeld.

Sommige varen niet met de zeilwinch maar met 1 servo voor Grootzeil en Fok.

Er zijn er ook al die 2 servo's plaatsen voor Grootzeil en Fok elk apart maar als je een 2 kanaals zender hebt wil dit niet.

Dit is het Forum van de Saphir.

http://www.modelzeilen.nl/forum/

Een Hitec 645 MG deed het perfect met niet te veel wind,
zodra er meer wind komt heeft ie toch problemen.
Met twee stuks wordt het al beter, je kunt deze twee door middel van een Y kabel op een kanaal zetten.
Momenteel vaar ik met twee 645 MG, ieder zeil apart en moet zeggen dat met redelijk wat wind het Grootzeil met moeite gehaald kan worden, dan moet ik er de druk uit halen, dan gaat het prima.

Heb echter ook een Saphir (voor een ander) gebouwd met winch.
Het duurt even wat langer, niet hinderlijk, en met meer wind gewoon blijven trekken.
Dit was een Graupner Regatta Eco (70 euro).

@Arjan die servo's van € 15.00 zijn sterker dan de Hitec en goedkoper.
Ga je wedstrijdvaren wat jij doet dan ben je met de zeilwinch in het nadeel op een Saphir met servo bij het ronden van een boei.

In de Blauwe Stad varen ze met die servo's van € 15.00 Thijs en vele anderen wilden deze servo op het Saphir Forum toch ook kopen.

Het is de bedoeling om gewoon voor het plezier te varen.
En vermits ik maar een 2 kanaals zender heb zou grootzeil en fok op 1 servo komen (een Y contact zou mss wel te overwegen zijn)

Ciao, Dirk

@jan

Die Hitec's had ik al liggen...

Denk dat het nadeel alleen bij weinig wind optreed,
Ik heb een Saphir met zeilwinch gebouwd en gezeild, dus ik heb enig vergelijk.

Verder pas je je wijze van zeilen op je equipment aan, dus met winch begin je iets eerder te halen of te vieren dan met een zeilarm.
(Dit went sneller dan even doorloeven om je servo te ontlasten).

@Dirk

Wanneer ik een Saphir, 2 kanaals zender, zou bouwen en gaan tourvaren, zou ik er een winch in zetten.

Ik heb mijn licht eens opgestoken bij een paar winkels:
De ene raad een Hitec winch aan (geen verdere specificatie) en de andere een MPS (Jamara) van 8,4kg (geen winch).
Is er iemand met ervaring die mij kan zeggen wat het beste is, en of die MPS van 8,4kg sterk genoeg is om fok en grootzeil te trekken, ook bij iets meer wind?

Ciao, Dirk

Zoals al geschreven heb ik er Hitec 645 MG in liggen en mijn bevindingen staan er ook bij.
De specificatie van de Hitec 645 is 4,8 V 7,7 kg/cm 6,0 V 9,6 kg/cm .

Wanneer die doet wat opgegeven, valt het mij tegen wat ie op 6,0 volt doet.
De Hitec winch, de winch die ik voor Jeroen in mijn handen had, kon je het aantal omdraaiingen niet aanpassen aan de behoefte, of te wel, jeroen had teveel schootweg. We hebben dit met een vertraging in de schoot opgelost.
In de door mij gebouwde Saphir met winch, staat een Graupner Regatta Eco, (70 euro). Hier kan je wel mbv een potmetertje de schootweg instellen.

succes en de keuze is yours.

Back