Welke servokracht voor besturing vooras

Hallo allemaal,

zoals vele van jullie wel hebben mee gekregen ben ik bezig met de bouw van een heavy hauler.

Nu wil ik voor de besturing van de aangedreven vooras voor deze truck gebruik gaan maken van een mini servo i.v.m. de ruimte die ik boven de as over heb.

Nu weet ik alleen niet hoe sterk de servo moet zijn om de as een beetje probleemloos te kunnen besturen.

Heb mini servo's gezien die een kracht van 2 Kg/cm2 hebben, zou dat genoeg zijn?

De aangedreven vooras is volledig gelagerd, ook de fusee's van de as.

servo

een mini servo gaat dat niet trekken zeker niet met een aangedreven vooras....

multiplex heeft overgens wel een servo hmm..... een stuk dunner als een standaard servo maar wel zo sterk ( weet het type zo even niet)

Robert

Hallo allemaal,

zoals vele van jullie wel hebben mee gekregen ben ik bezig met de bouw van een heavy hauler.

Nu wil ik voor de besturing van de aangedreven vooras voor deze truck gebruik gaan maken van een mini servo i.v.m. de ruimte die ik boven de as over heb.

Nu weet ik alleen niet hoe sterk de servo moet zijn om de as een beetje probleemloos te kunnen besturen.

Heb mini servo's gezien die een kracht van 2 Kg/cm2 hebben, zou dat genoeg zijn?

De aangedreven vooras is volledig gelagerd, ook de fusee's van de as.

Hallo Ruud,

Als je de aangedreven vooras wil kunnen sturen als de trekker stilstaat, dan zal je minimaal een stuurservo van 5kg/cm of meer moeten hebben.

Ik heb bij mijn 5 assige MB Actros voor de 3 stuurassen een stuurservo gebruikt van 11kg/cm
dit gaat perfect, ik kan ook sturen als de MB Actros stilstaat.
Je zou even op de site van Hi-Tec kunnen kijken, die heeft behoorlijk sterke stuurservo's met kleinere afmetingen dan Robbe of Futaba, bovendien veel goedkoper !!
www.hitecrc.de

Laatst bewerkt:
Hallo Ruud,

Als je de aangedreven vooras wil kunnen sturen als de trekker stilstaat, dan zal je minimaal een stuurservo van 5kg/cm of meer moeten hebben.

Ik heb bij mijn 5 assige MB Actros voor de 3 stuurassen een stuurservo gebruikt van 11kg/cm
dit gaat perfect, ik kan ook sturen als de MB Actros stilstaat.
Je zou even op de site van Hi-Tec kunnen kijken, die heeft behoorlijk sterke stuurservo's met kleinere afmetingen dan Robbe of Futaba, bovendien veel goedkoper !!
www.hitecrc.de

Hoi Piet,
ben heel blij met deze info, mijn dank hiervoor is groot.:D

Daar kan ik wat mee en vergemakkelijkt mijn zoektocht enorm.

Zal mijn zoeken beginnen met het doe jou geleverde linkje. ;)

Denk dat ik nu een geschikte servo zou moeten kunnen vinden.

Heb gister toevallig een nieuwe servo gekocht voor mijn scania, een TowerPro MG995. heeft een stelkracht van 15 kg. Misschien ietwat overdreven maar liever iets over dan tekort. Mijn oude servo had maar 3 kg.
Was ook niet echt duur, iets van € 30,=. enminste, in vergelijking met Graupner en Futaba servo's. DIe hebben "maar" 10 kg stelkracht....

Mijn LZV gaat nu in elkgeval weer lekker door de bocht.

SJon

Oh a, gewoon gkocht bij de plaatselijke modelbouwshop.

Back