Welke servo's voor in T-rex XL CCPM???

Hallo,

Ik heb de andere topics gezien over de t-rex en benodigdheden,maar ik zit toch nog te twijfelen tussen de volgende servo's"

Hitec HS 55 (16,50 dollar)voor swash:

Control System: +Pulse Width Control 1500usec Neutral
Required Pulse: 3-5 Volt Peak to Peak Square Wave
Operating Voltage: 4.8-6.0 Volts
Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
Operating Speed (4.8V): 0.17sec/60 degrees at no load
Operating Speed (6.0V): 0.14sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 15.27 oz/in. (1.1kg.cm)
Stall Torque (6.0V): 18.05 oz/in. (1.3kg.cm)
Operating Angle: 40 Deg. one side pulse traveling 400usec
360 Modifiable: Yes
Direction: Clockwise/Pulse Traveling 1500 to 1900usec
Current Drain (4.8V): 5.4mA/idle and 150mA no load operating
Current Drain (6.0V): 5.5mA/idle and 180mA no load operating
Dead Band Width: 8usec
Motor Type: 3 Pole Ferrite
Potentiometer Drive: Direct Drive
Bearing Type: None, outer case serves as bearing
Gear Type: All Nylon
Connector Wire Length: 6.29" (160mm)
Dimensions: 0.89" x 0.45"x 0.94" (22.8 x 11.6 x 24mm)
Weight: 0.28oz (8g)

Hitec HS 50 voor tail(22,90 dollar):

Control System: +Pulse Width Control 1500usec Neutral
Operating Voltage: 4.8 Volts
Operating Temperature Range: -20 to 60 Degree C
Test Voltage: 4.8 Volts
Operating Speed: 0.09sec/60 degrees at no load
Stall Torque: 8.33 oz/in. (0.6kg.cm)
Operating Angle: 40 Deg. one side pulse traveling 400usec
Direction: Clockwise/Pulse Traveling 1500 to 1900usec
Current Drain: 8mA/idle and 100mA no load operating
Dead Band Width: 8usec
Motor Type: 3 Pole Ferrite
Potentiometer Drive: Direct Drive
Bearing Type: None, outer case serves as bearing
Gear Type: All Nylon
Connector Wire Length: 6.29" (160mm)
Dimensions: 0.82" x 0.44"x 0.86" (20.9 x 11.4 x 22mm)
Weight: 0.22oz (6.4g) 0.21oz (6.1g) without horn or screw

Of

Futaba 3107 op alle functies(19,99 dollar):

Control System: +Pulse Width Control 1520usec Neutral
Operating Voltage: 4.8 Volts
Operating Temperature Range: -20 to +60 Degree C
Operating Speed (4.8V): 0.12sec/60 degrees at no load
Stall Torque (4.8V): 16.7 oz/in. (1.2kg.cm)
Operating Angle: 45 Deg. one side pulse traveling 400usec
Direction: Counter Clockwise/Pulse Traveling 1520-1900usec
Motor Type: 3-Pole Motor
Potentiometer Drive: Indirect Drive
Bearing Type: Bronze Bearings
Gear Type: All Nylon Gears
Connector Wire Length: 12"
Dimensions: .9" x 0.4"x .8" (23 x 10 x 20mm)
Weight: .3oz. (9g)

Of

Waypoint 84 (14,75 dollar/stuk) op alle functies:
W-084
24 x 11 x 24mm
0.96 x 0.43 x 0.96” 8.4g 0.3oz0.12 sec
60deg 1.5 kg/cm 21 oz/in

Wie kan me helpen?

Groeten,
Marcel

Voor die Waypoint zou ik never meer gaan. Ik heb er 4 gehad (in een zoom) waarvan er ondertussen 3 van stuk zijn. Dat, terwijl ik nog nooit een ander merk servo gesloopt heb (behalve tandjes breken tijdens een crash) De motortjes in die servo's branden erg snel door, en zoveel gebruikt heb ik ze niet. De tandjes breken ook erg snel.

Om je keuze nog wat moeilijker te maken.
Interessant stukje van Aldert
Aaalie zei:
Hoi hoi,

Ervaring met vele verschillende servo's... Duidelijk favoriet is de DS281 (JR). Deze heeft nagenoeg geen speling, is erg krachtig, maar vooral is deze servo super precies. De 3107 valt me op dat drie verschillende exemplaren nogal eens wil afwijken. Tevens komt een enkeling niet lekker weer terug naar 0 graden.
Volgens de specs. is de DS 281 trager, echter in de praktijk is hij beslist sneller. En al helemaal onder belasting.
Zelfs ik als beginner merk een wezenlijk verschil. De heli is veel kontroleerbaarder, en lijkt stabieler. Hij volgt duidelijk nog beter wat je stuurt. Super kleine uitslagen verneemt de heli, in tegenstelling tot vele andere servo's.

Wat ik ook erg interessant vindt is dat de servo er van binnen goed uitziet. De tandwielen zijn breder en robuuster als de tandwielen uit een HS81, die zeker twee keer zoveel weegt.

(Ik heb overigens geen aandelen van JR... :wink: )

Gr.A.

Nog een stukje uit een ander draadje van hem:
Aaalie zei:
Hoi hoi,

De DS 281 (Graupner)doet het goed, volledig spelingvrij, perfecte 0 stelling en ook nog heel krachtig en nog erg duurzaam. Echter sneller (niet digitaal) is de SES 170 bb (Simprop). Iets minder krachtig, maar op de staart is dat ook niet nodig. Ze doen het bijde trouwens goed i.c.m. een 401.
Maar zelf vlieg ik ook al tijden met de Jamara 5G digi en deze bevalt me goed. Wat zijn de na horen zeggen problemen? En waar gehoord? (Ben ik er eens vooraan i.p.v. het gecrash :wink: ... oeps, servo stuk of stuk door de crash??? :wink: ).

Groetjes A.

Frank,

Wat is wijsheid als je ze voor de 120graden aansturing wilt gebruiken.

De HS 56 hb is minder krachtig 10 Ncm maar sneller 0,12/60 of de
HS-65 hb is krachtiger 16Ncm maar trager 0,16/60

De prijs valt mee. Bij www.towerhobbies.com aanbieding :? 3 stuks voor usd 72,- voor de hs 56.

Ik zou voor de 65 / of 56 gaan. Over 60 graden stuur je toch niet cyclisch en bij 40 graden is deze servo 0,1, snel zat.

(In duitsland zie je ze voor rond de 27 euro p/s)

Hoi Marcel,

Ik zou voor de HS 56 gaan.
Zowel op swash als op staart.
De tandwielen van deze servo zijn ook gemakkelijk verkrijgbaar.

De HS 50 voor tail smoort nogal gemakkelijk weg.

Groetjes

Sapca

Frank,

Er worden nog maar weinig hs-65hb aangeboden, op welke site heb jij ze dan gezien voor 17 euro?

Hoi hoi,

even dit onderwerpje in de gaten houden, er wordt nog een oordeel gegeven... http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?p=2039687&mode=threaded

En vergelijkbare discussie op runryder http://www.runryder.com/helicopter/t153285p1/ Hier worden ze niet zo goed beoordeelt i.v.m. zijn groot gedimensioneerde uitgaande as (passen gewoon formaat jr. hevels op), deze man vindt het vervelend dat hij iets uit zijn kapje moet snijden omdat anders de hevels aanslijten. Tevens is er iemand die ze te traag vindt (echter niet uit eigen ervaring). Nog steeds vindt ik het tot nu toe verreweg de beste servo's in die klasse.
Gezien zijn kracht, kan je heel gemakkelijk de volle servoarmlengte gebruiken voor snellere bewegingen.

Hier nog een enthousiast... http://www.one18th.com/forums/showthread.php?t=21127&goto=nextnewest (gaat wel over gebruik in autootjes :oops: )

Hier nog iemand die ze gebruikt in F5D pyonracers http://www.rc-network.de/forum/showthread.php?t=12618

JR DS281 Sub Micro Digital Servo

Weighing in at a scant 1/3 ounce, JR's new DS281 Sub Micro Digital Servo is ideally suited for the slow or park flyer pilot looking for the ultimate in control power and precision. Torque is an impressive 17 oz-in, and transit times is in the .18sec/60 degree range using a 4.8V battery pack.

Overigens even een aanvulling op de jamara digi 5 servo's. Ze doen het goed zolang ze leven, echter dat was helaas niet zo lang. De borstels (koper lipjes) van de motor gingen helaas niet zo lang mee, ze zijn te snel doorgesleten, en hebben de electronica mede overbelast...

Succes, groetjes A.

Back