Welke servo's voor schaalheli

Hallo,

Ik heb een T-Rex 600ESP in een Hughes 500E schaalromp.
Hier heb ik een drietal vragen over ....

1. Op de swash heb ik een onbetrouwbare servo zitten. Zelfs na het vervangen van de tandwielen maakt deze nog steeds een vreemd geluid. Ik ben dus voornemens om meteen alle drie de inmiddels bejaarde servo's te gaan vervangen maar kan echt van de bomen het bos niet zien .... Graag zou ik willen weten waar ik bij aanschaf van nieuwe servo's op moet letten. Ik vlieg overigens heel bescheiden, dus geen loopings e.d. en ik heb een Futaba T14SG zender.

2. Ik wil gebruik gaan maken van een losse BEC. Ik pak nu mijn boordspanning via de regelaar van de vliegaccu, maar diversen piloten hebben mij al verteld dat dit niet echt slim is.
Ik heb nu een step-down (weerstand ??) tussen mijn heck servo zitten, is deze dan nog steeds nodig ?
Graag ook advies wat de BEC betreft.

3. Ik gebruik nu een Futaba R7008SB (S.Bus2, HV) ontvanger en heb mijn Bavarian Demon SX aangesloten op de S.Bus en dat werkt perfect.
Kan ik nu nog steeds gebruik maken van bijv. kanaal 8 voor het schakelen van mijn verlichting.
Ik gebruik hier nu een tweede ontvanger en accu voor maar dat lijkt mij een beetje overtrokken.

Graag jullie adviezen ;-)

Mvg. Eric

Ik doe het ook nog steeds zo, via de BEC op mijn regelaar. Rechtstreeks van de vliegaccu. Heb een tijdje een losse BEC met eigen lipo gebruikt maar vond ik een gedoe met weer een te laden lipo.

Kontronik raadt aan om bij gebruik van de interne BEC een aparte ontvangeraccu (NiCd bv.) als backup in de ontvanger te pluggen. De vlieglipo houdt deze ontvangeraccu dan geladen, moet je niet meer naar om kijken.
Valt de vliegaccu uit of sneuvelt de ESC / BEC dan neemt het NiCd pack het over en hou je besturing.

Zo ga ik het ook doen, lijkt me betrouwbaar en makkelijk.

#De Futaba R7008SB is een S-bus ontvanger met nog eens 8 kanalen dus daar kan je heel wat aansluitingen op maken
zo als je al doet via Sbus naar de FBL controller voor het aansturen van je swash etc etc dan heb je nog 8 schakelbare kanalen over....

#Servo's tja...er zijn er zoveel tegenwoordig,maar "ik" zou voor digitale gaan (analogen werken wel ook perfect maar toch...) en de standaard Aligns DS610/615 moeten gewoon perfect werken..

#Ik weet niet wat voor regelaar je nu gebruikt maar als het een Kontronik is gewoon lekker op de interne BEC werken (Heb ik zelf ook maar wel met een eneloop setje als backup die dan ook bijgeladen word via de hoofd accu's)

#Waarom die step-down tussen je servo en controller?? ik zou die er gelijk tussen uit halen als je servo dit aan kan?? weet niet welke servo je op de tail heb staan??maar de stepdowns zijn nogal storingsgevoelig (spreek uit eigen ervaring!)

Kontronik raadt aan om bij gebruik van de interne BEC een aparte ontvangeraccu (NiCd bv.) als backup in de ontvanger te pluggen.

Betekent wel, dat je die losse back-up accu, ALS je hem in een vrij ontvanger kanaal steekt, ook van een schakelaar moet voorzien, anders blijft hij je ontvanger voeden als de vliegaccu er uit is, en gaat er als je dat een paar dagen zo laat staan, bij inpluggen van een vliegaccu een behoorlijk hoge laadstroom lopen.

Die schakelaar is dus wéér iets wat je kunt vergeten en/of fout kunt doen....

Groet, Bert

#Servo's tja...er zijn er zoveel tegenwoordig,maar "ik" zou voor digitale gaan (analogen werken wel ook perfect maar toch...)

Ik denk dat analoog sowiso niet in aanmerking komen, als er een FBL unit (Bavarian Demon) in zit....

Ik gebruik een Castle Talon 90 regelaar.

#De Futaba R7008SB is een S-bus ontvanger met nog eens 8 kanalen dus daar kan je heel wat aansluitingen op maken
zo als je al doet via Sbus naar de FBL controller voor het aansturen van je swash etc etc dan heb je nog 8 schakelbare kanalen over....

#Servo's tja...er zijn er zoveel tegenwoordig,maar "ik" zou voor digitale gaan (analogen werken wel ook perfect maar toch...) en de standaard Aligns DS610/615 moeten gewoon perfect werken..

#Ik weet niet wat voor regelaar je nu gebruikt maar als het een Kontronik is gewoon lekker op de interne BEC werken (Heb ik zelf ook maar wel met een eneloop setje als backup die dan ook bijgeladen word via de hoofd accu's)

#Waarom die step-down tussen je servo en controller?? ik zou die er gelijk tussen uit halen als je servo dit aan kan?? weet niet welke servo je op de tail heb staan??maar de stepdowns zijn nogal storingsgevoelig (spreek uit eigen ervaring!)

Klopt wat eerder werd gezegd, met je Bavarian moet je digitale servo's nemen. Een beetje kwaliteits servo voor een 550 / 600-size zal ruimschoots voldoen voor je schaalheli. De Aligns zijn goed, ik vlieg zelf op heel wat modellen met Savox. Vragen wel wat meer piekstromen. Hitec is dan een stapje hoger, beter maar ook duurder. Blijf gewoon weg van Chinese budgetservo's en je zit altijd goed.

Een aparte ontvanger voor je verlichting zou ik niet doen. Al kan dat wel perfect werken.
Ik ben erg tevreden van de picoswitch: http://www.dimensionengineering.com/products/picoswitch
Gewoon in een vrij kanaal pluggen en je kan deze bedienen. Je hangt er achter wat je wil. (Verlichting bv.)

Wat de servo's betreft ben ik uit ... Ik heb een mooi set van vier stuks Align gevonden.
3x DS615 en 1x DS650

Mijn ontvanger probleem heb ik ook opgelost. De ontvanger stond niet in de juiste mode waardoor de vrije kanalen gelijk waren aan de kanalen die ik al gebruik voor de besturing.
Nu heb ik kanaal 11 en 12 vrij en daar schakel ik nu mijn verlichting mee.

Wat de BEC betreft, daar ben ik nog niet helemaal uit. Mijn gevoel zegt om gewoon een losse accu voor mijn besturing te gebruiken en dus een BEC van ca. 10 amp. te gebruiken.
Ik heb nog twee zgan LiPo's 2S, 25oo mAh liggen die ik daarvoor kan gebruiken.

Back