Welke sleepkoppeling

nog ff een tip

Heel vaak (te vaak) is de lus die je inhaakt op de sleepkoppeling gemaakt van een stuk nylon draad. Na een tijdje vliegen draait dit stuk nylon lus alle kanten op en wordt het alsmaar moeilijker om de kabel in te haken op je mechanisme.
Jongstleden zondag stond ik zelf nog bijna 2 minuten te hannessen om zo'n soort super sleepkabel vast te maken aan mijn eigen toestel :( :(

Nou zijn ze bij Biggs zo slim om lusjes los uit te delen en middels een karabijn haak aan de sleepkabel vast te maken :rolleyes::rolleyes:

Zelf kun je nog slimmer zijn (is niet echt moeilijk hoor :rolleyes:) en het probleem bij de bron aanpakken. Maak die lus aan het uiteinde van je kabel niet van dat vermaledijde nylon,maar van een stukje geplastificeerde staaldraad; 1 mm of zo....
Dat krijg je dan tenminste zonder problemen in elke sleepkoppeling ingevoerd zonder te moeten hannesen :cool::cool:
 
Maak die lus aan het uiteinde van je kabel niet van dat vermaledijde nylon,maar van een stukje geplastificeerde staaldraad; 1 mm of zo....Dat krijg je dan tenminste zonder problemen in elke sleepkoppeling ingevoerd zonder te moeten hannesen :cool::cool:

Dat is waar , maar nu heb je een groot risico dat de lijn niet kan breken ALS er iets misgaat. Bij de nylon lusjes kies je zelf de dikte die volgens u bij jouw zwever past ( kwa gewicht )
 
Dat is waar , maar nu heb je een groot risico dat de lijn niet kan breken ALS er iets misgaat. Bij de nylon lusjes kies je zelf de dikte die volgens u bij jouw zwever past ( kwa gewicht )

Ik heb nog nooit en te nimmer meegemaakt dat bij een mislukte sleep die lus brak....... (wel dat het lusje ongewild en ongepland stuk ging)
Gaat er iets fout bij de sleep wordt er niet voor niets op gehamerd dat je een goed mechanisme en een bere sterke servo moet hebben ....
 
Nee hoor; ook bij een 3 1/2 meter K8 wordt dit gebruikt; nema problema ;)

Dat weet ik, mijn kabel is twee weken geleden ook gebruikt om een zwever van 12 kg te slepen en dat gaat ook prima. Maar mijn sleper trekt niet meer dan 3,5-4kg dus dan is 6mm erg overdaad.
Op mjn haspel zie je ook nog de dunne witte lijn die ik gebruik bij hele kleine zewertjes. Een te dikke/zware kabel vind ik persoonlijk bij kleine, langzame sleepjes niet fijn (gaat erg ver doorhangen, de zwever kan niet boven de sleper komen). Andersom, een hele dunne lijn bij grotere zwevers sleept ook niet lekker. Die blijft dan te recht staan, je hebt veel minder demping. Qua sterkte kan zo'n dun draadje best.
Nog een voordeel van dikkere/oranje kabel: je vindt hem makkelijker terug in wat langer gras als hij eens slordig is afgeworpen. Niet dat we dat ooit doen, maar toch :-)
 
een breekkoordje in je sleepkabel is ook wel prettig , mocht er iets mis gaan waar afkoppellen te traag gaat is het breken van de kabel wel fijn op dat moment om schade te beperken of vermijden (lees een zwever die haakt in het gras )

als je max sleep kracht 4 kilo is . dan is een breek koordje van 4,5 tot 5 kilo wel aan te raden
 
Zelf kun je nog slimmer zijn (is niet echt moeilijk hoor :rolleyes:) en het probleem bij de bron aanpakken.
Nóg slimmer is het om de correcte sleephaak te gebruiken. Geen buisje waar een stift in gaat dus, maar een constructie waarbij het blokkeer-mechanisme aan (of vlakbij) de buitenkant van de kist zit.

attachment.php

Arjan geeft het goede voorbeeld (vind ik)
 
Laatst bewerkt:
@ Serge

mij is niet bekend of en hoeveel sleepervaring jij hebt.
maar een kabeltje wat breekt bij hetzelfde gewicht als het gewicht van de gesleepte kist is niet echt aan te raden. Wat dacht je wat er gebeurde wanneer je een schok op de lijn krijgt wat niet ongewoon is (en dat op 10 meter hoog).

De echte zweefvliegers maken meen ik wel gebruik van een breeklijn; weet iemand hoeveel G die dingen zijn ??

Verder zijn gewoon goede mechanismes in beide kisten nodig en piloten die hun vinger bij het ontkoppelmechanisme hebben.
En de spreuk die daarbij hoort is: Wanneer je wijfelt of je niet beter kunt ontkoppelen ben je al te laat ..................... (nooit wijfelen dus :rolleyes:)

@ Wubbe

ik noemde die situatie van zondag j.l waar ik zelf wat zat te knoeien...
Met die superlijn die ik daar in handen kreeg (Biggs ??) zou zelfs deze koppeling moeite hebben gehad :rolleyes::rolleyes:
(alhoewel het natuurlijk een super safe en foolproof systeempje is !)
 
De discussie over de te gebruiken lussen ontgaat mij totaal. :confused::confused:

Men kan weliswaar een bepaalde voorkeur hebben maar, dan alleen nog maar als men steeds met de zelfde sleeplijn vliegt dan wel zij eigen lussen meeneemt (dit laatste kan natuurlijk bij de BIGGS sleeptreffens)

Is men op een ander sleeptreffen of ergens gastvlieger dan moet men sowieso gebruik maken van de daar 'aangeboden' sleeplijnen.

Alles valt of staat met de juiste sleepkoppeling en nog veel belangrijker een sterke sleep-koppeling servo (ik zelf gebruik minimaal 1,5 X toestel gewicht)

Harry
 
wow, zoveel reacties :p
dit is nog een actief deel van het forum :D

ik denk dat ik ga voor de 4mm versie, aangezien mijn zwever niet aan de 2kg komt en de sleper ook al niet heel veel overschot aan kracht heeft. Wel wilden we gebruik maken van geplastificeerde staaltdraad als uiteindes. (werd ons ook aangeraden door andere mensen..)
Wat ons werd afgeraden was net een breekstuk, dit gaat vaak te elastisch zijn. Wél moeten natuurlijk de ontkoppelingen op beide kisten goed werken, en dan kan er (in theorie) niets misgaan :)

Grt Dennis
 
arno888;2182334 De echte zweefvliegers maken meen ik wel gebruik van een breeklijn; weet iemand hoeveel G die dingen zijn ?? QUOTE zei:
De breukstukwaardes die we in de zweefvliegerij gebruiken voor het slepen zijn meestal ongeveer gelijk aan het startgewicht van het zweefvliegtuig (zie waardes hieronder). Toch zou ik dat niet 1:1 met elkaar willen vergelijken omdat -onder normale omstandigheden- de sleepstart veel gecontroleerder verloopt dan in de modelvliegerij. In een echte zwever ben je veel beter in staat om de positie t.o.v. het sleepvliegtuig constant te houden. Dat is ook de reden waarom we in de echte zweefvliegerij de kabel aan de staart van de motorkist kunnen doen. Bij modelvliegtuigen
ken ik alleen het voorbeeld van een paar ervaren Finnen die dat ook aandurfden.


Groen 3 kN sleepstart van eenzitters
Wit 5 kN sleepstart van tweezitters;lierstart van sommige eenzitters
Blauw 6 kN sleepstart van sommige tweezitters;lierstart van de meeste eenzitters
Rood 7,5 kN sleepstart van sommige tweezitters;lierstart van een aantal eenzitters
Bruin 8,5 kN lierstart van de meeste tweezitters
Zwart 10 kN lierstart van sommige tweezitters

Max
 
Is men op een ander sleeptreffen of ergens gastvlieger dan moet men sowieso gebruik maken van de daar 'aangeboden' sleeplijnen.

Harry

Helemaal juist Harry, maar jij weet ook wel hoe een nylon lusje er na een paar dagen slepen uitziet. Vandaar ook mijn voorkeur/advies voor een stalen lus. Maakt het alleen maar stukken makkelijkere ..............
 
arno888;2182334 De echte zweefvliegers maken meen ik wel gebruik van een breeklijn; weet iemand hoeveel G die dingen zijn ?? QUOTE zei:
De breukstukwaardes die we in de zweefvliegerij gebruiken voor het slepen zijn meestal ongeveer gelijk aan het startgewicht van het zweefvliegtuig (zie waardes hieronder). Toch zou ik dat niet 1:1 met elkaar willen vergelijken omdat -onder normale omstandigheden- de sleepstart veel gecontroleerder verloopt dan in de modelvliegerij. In een echte zwever ben je veel beter in staat om de positie t.o.v. het sleepvliegtuig constant te houden. Dat is ook de reden waarom we in de echte zweefvliegerij de kabel aan de staart van de motorkist kunnen doen. Bij modelvliegtuigen
ken ik alleen het voorbeeld van een paar ervaren Finnen die dat ook aandurfden.


Groen 3 kN sleepstart van eenzitters
Wit 5 kN sleepstart van tweezitters;lierstart van sommige eenzitters
Blauw 6 kN sleepstart van sommige tweezitters;lierstart van de meeste eenzitters
Rood 7,5 kN sleepstart van sommige tweezitters;lierstart van een aantal eenzitters
Bruin 8,5 kN lierstart van de meeste tweezitters

Zwart 10 kN lierstart van sommige tweezitters

Max
daaro zei ik dus ,voor de gene die niet goed lazen > bij een sleepkracht van 4 kg neem je een breeklijn van 4,5 tot 5kg. is meer als de sleepkrachten .
mijn ervaring in slepen is 0 ,maar mijn logische en algemene technische kennis is zeer hoog (als ik zo vrij mag zijn ).je mag dan misschien al 20 jaar meer ervaring als mij hebben in slepen ,als je dit al 20 jaar lang met geluk goed doet telt de ervaring niet ,bij gebrek aan de juiste kennis . een breeklijn reageert in noodgevallen sneller dan een piloot van een modelvliegtuig .dit kan varieren tussen de 0,3 en 1,5 seconden(leeftijd afhankelijk) en dan heb je nog de tijd die de servo nodig heeft om te ontkoppelen . dus gemiddeld zal dit tussen de 1 a 2 seconden zijn. en dat is best lang in gevallen van nood. hierdoor heb ik al een piper vernaggelt zien worden omdat het ontkoppelen te traag ging en de zwever met een vleugeltip bleef haken en daardoor het stel afremde ,de piper hing al in de lucht ,en werdt dus abrubt afgeremd .ook nog door de massa van de zwever die er nog aanhing .resultaat een piper in de lucht zonder voorwaartse gang ,kan niet op 1 vleugel landen .

maar goed ieder heeft zijn methodes en denkwijzen . en gelukkig mag iedereen vrij van mening zijn
 
Serge,
tijdens veel sleepjes krijg je aardige rukken aan de lijn (anders dan bij 1:1 slepen is het heel moeilijk recht achter de sleper te blijven, de lijn gaat dus nogal eens slapper staan). Geen enkel probleem voor de toestellen,wel voor zo'n licht breeklusje denk ik. Hele dunne vislijn heeft trouwens vaak al een breekkracht van 25 kg; een stukje lierlijk zoals ik gebruik 150kg meen ik.
Je vindt bijna geen nylon lijntje met een breekkracht onder de 5 kg.
 
die zijn er welhoor .je moet enkelt in de viswinkel dan zoeken bij nylon lijnen.

1kg boven de sleepkracht van 4 kg . is al aardig wat , je hebt in de lucht namelijk tijden s de sleep geen 4kg kracht nodig , maar zelfs minder .kom je met rukken boven die 4kg ,dan ben je al aardig wild aan het doen . het gaat om de verhouding . als je met 4kg sleepkracht een sleper van zeg 6kg hebt (voorbeeld), en je geeft er een ruk van 4 kg aan in de lucht dan zal deze al zowat uit de lucht vallen . het punt is dat je dit niet wilt ,daarvoor de breeklijn . en om nou direct te kunnen zeggen wat de exacte verhouding is ,moet ik je het antwoord schuldig blijven , feit is wel dat de breeklijn per gesleepte toestel bepaald moet worden en je dus eigenlijk een sleeplus per toestel moet hebben met de juiste breeksterkte . maar ik mag er van uitgaan dat de zwever nooit zwaarder is dan de sleper (lijkt me logisch ).
dus dan is de breeksterkte bepalend door de zwever .laten we zeggen grofweg gewicht zwever +10%, zou in theorie moeten werken voor de breekkabel ..totdat de zwever zwaarder is als de sleper(de sleper is dan ruim overbemeten aan trekvermogen voor veiligheid) wat dan de keuze wordt is een muntje opgooien .
 
Ik heb hier nog een stuk " snoeklijn " liggen dat ik gebruikt heb voor het richtingsroer in de Megastar aan te sturen.
Gehaald in een hengelsportwinkel . Er staat op geschreven : Extra smooth nylon coated 7 strand woven stainless met de vermelding 9 à 10 kg

Dit is dus vislijn gemaakt uit roestvrij materiaal ( zeven draden gevlochten met nylon coating )

>>> nog even de doormeter gemeten : 0,43 mm.

mvg

Dirk
 
Laatst bewerkt:
misschien is het voor ons toch wel slim om met een stuk breeklijn te werken.. als ze breekt dan breekt ze maar (zolang het maar niet in de eerste 2 meter is..)
ik ben gisteren zo een oranje touw gaan halen waar jullie het over hadden, 20meter lang en 4mm dik (kost maar 2 euro)

Gisteren ook op aerofly al zitten oefenen met mn pa, in het begin was het een ramp (ook door slechte afstellingen) maar op het einde ging het best wel goed :D
Al is het natuurlijk niet gemakkelijk op een veel te klein beeldscherm met splitscreen werken :)
 
Ik heb hier nog een stuk " snoeklijn " liggen dat ik gebruikt heb voor het richtingsroer in de Megastar aan te sturen.
Gehaald in een hengelsportwinkel . Er staat op geschreven : Extra smooth nylon coated 7 strand woven stainless met de vermelding 9 à 10 kg

Dit is dus vislijn gemaakt uit roestvrij materiaal ( zeven draden gevlochten met nylon coating )

>>> nog even de doormeter gemeten : 0,43 mm.

mvg

Dirk


dat wat jij vislijn noemt ,wordt gebruikt voor onderlijnen om te snoeken zodat deze de lijn niet doorbijten (ja ik vis nog wel eens , al is het tegenwoordig op een laag pitje ,maar in vrij veel takken heb ik gevist)

zoek hier : Vislijnen - Hengelsport - Goedkoper Vissen maar eens tussen . als je dit deelt met je clubleden kost je een breeklijntje niet meer dan 1 cent ,maar is wel behoud van toestellen . je zult wel een bestiging moeten maken om de lijn met breeklijn te verbinden (een zoutwater speldwartel kan rustig 50kg hebben ) en deze zou ik aan de kant van de zwever maken .
 
nog één keer "breeklijnen"

Beste Serge

Vanwege ontbrekende technische kennis , (je kunt niet alles hebben :( ) maar daartegen overstaand een enorme portie mazzel (gelukkig ook daar waar het niets met vliegen te maken heeft :D ) wil ik je voor meer informatie over breeklijnen verwijzen naar de volgende twee sites waar meer specifieke kennis voorhanden is. Dat zijn www.schleppontour. en BIGGS VZW.

Hier vind je vast en zeker "vakundige" info en zeker ook kunnen mensen daar eventuele vragen van jouw beantwoorden.
Ik ga er tenminste vanuit dat je wel wilt weten wat echte experts denken en doen ...............

Ik doe er nu hier verder maar het zwijgen toe :Fade-color
(want ik durf niet meer:rolleyes:)
 
Back
Top