Welke Snelheids regelaar

• Topicstarter Topicstarter Coenraad
  • Startdatum Startdatum
C

Coenraad

Guest
Hallo

hoe het kan weet ik niet maar mijn snelheids regelaar is KAPOT:(
ik heb het vermoeden door een beetje water, maargoed dat maakt niet uit hij doet het in elk geval niet meer
Ik heb nu een kontronik 80-6-18 en die is redelijk duur nu is mijn vraag zijn er ook snelheids regelaars te krijgen die goedkoper maar wel goed zijn.
nu denken jullie van ''dat had je ook zelf kunnen uit zoeken".
ik ben een beginner en er zijn zoooooveeeel soorten regelaars dat ik het gewoon niet weet Bijv. de BEC functie geen idee wat dat is.
boot is MONO1

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Hallo

ik heb het vermoeden door een beetje water, maargoed dat maakt niet uit hij doet het in elk geval niet meer
Ik heb nu een kontronik 80-6-18 en die is redelijk duur nu is mijn vraag zijn er ook snelheids regelaars te krijgen die goedkoper maar wel goed zijn.
ik ben een beginner en er zijn zoooooveeeel soorten regelaars dat ik het gewoon niet weet Bijv. de BEC functie geen idee wat dat is.
boot is MONO1

Gr Coenraad

Hallo

boot is MONO1

Gr Coenraad

Eenmaal is genoeg hoor

nee want dit bootje heeft iemand gevonden en heb ik gekregen.

Gr Coenraad

als dat neerkomt op de zelfde soort regelaar zal het wel goed zijn
maar waarom is deze zo goedkoop, als ik hier bij winkels in nederland kijk is het allemaal veel duurder en is het wel vertrouwd om in hongkong te bestellen

Gr Coenraad

als ik dus de regelaar bestel uit je eerdere link zou het dus goed moeten zijn.

Is waterkoeling ook belangrijk op een regelaar dan, ik had namelijk niet het idee dat de kapote regelaar erg warm werd na het varen.
en kan ik die dan gewoon bij de motor slangetjes aansluiten?? (dus eerst naar de motor en dan naar de regelaar?)

Gr Coenraad

Als je de regelaar groter kiest, dan de stroom, die je motor trekt, zal die amper warm worden, zoals je al opmerkte.

Een 80A regelaar aan een motor, die gemiddeld 25-30A trekt hoeft geen waterkoeling.
In mijn boten gaat het water éérst door de regelaar en dan door de motor.

Waar je bij die goedkope chinezen wél op moet letten, is dat het koellichaam niet altijd alle fets raakt, dat was bij mijn regelaars ook het geval. (< 30%!)
Dus; krimpkous eraf en controleren, als je er onderdoor kunt kijken, het koellichaam eraf peuteren, de fets vlak schuren en het koellichaam er weer op en opnieuw inkrimpen.

Kijk even hier voor meer info:
Custombuild ESC cooler - RC Groups
En:
Watercooling Brushless Mystery 100A ESC??

Groeten, Jan.

oke duidelijke uitleg:)

maar maak je die koellichaampjes zelf??
en hoe maak je die behuizing van het koellichaam??

ik bestel gewoon weer een 80 A die uit je eerdere link dan komt het wel goed
Ik zal als ik hem heb eerst even de fets controleren.
nog even een vraag: wat is een BEC.

Gr Coenraad

BEC is een afkorting voor Battery Elimination Circuit.
Een BEC is een schakeling in je regelaar, die uit de vaaraccu 5 V 'maakt' om je ontvanger en servo('s) van stroom te voorzien.
Je hoeft dan geen apart ontvangerpakket te gebruiken, wat vooral in kleine boten onnodig extra gewicht (en dus minder snelheid en vaartijd) betekent.

Niet alle regelaars zijn voorzien van een BEC en de meeste BEC's werken tot 14-16 cellen, bij meer cellen moet je de BEC uitschakelen door de rode draad uit de stekker van je regelaar te halen en een ontvangerpakket of een UBEC (een schakelende versie van de BEC, die wél met hogere aantallen cellen overweg kan) gebruiken.

De koelingen zijn gemaakt uit een stuk aluminium strip van 6mm dik, dat ik op maat zaag voor de regelaar.
De pijpjes zitten in gaten Ø3,3mm, die bijna(!) door het hele blok geboord zijn, haaks op deze gaten loopt een derde gat, dat beide boringen verbindt, zodat er een U-vorm ontstaat.

Ik heb M4 schroefdraad getapt in het dwarsgat, het boutje op de foto wordt er met een drupje Loctite ingedraaid en sluit de U.

Voor ik dat boutje erin draai, worden de beide gaten aan de bovenkant opgeboord tot Ø4mm, zo'n 10 mm diep, zodat er 4mm pijpjes in gelijmd kunnen worden met Loctite.
Voordat je iets vastlijmt, goed controleren of er nergens een boorspaan is blijven hangen, dat zou de boel lelijk verstoppen.

De waterkoeling komt in plaats van het geribbelde koellichaam met wat warmtegeleidende pasta, krimpkous erom, klaar.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Prachtig mooi Jan. Maareh, die jongen wil een stukkie knallen en doet geen dingen naar alle waarschijnlijkheid waardoor de boel in rook opgaat, daar geloof ik niks van hoor:o

oke dat weet ik dan ook weer;) leer ik toch elke keer wat.

ene van dat waterkoeling, ik denk ook niet dat ik de boel opblaas maar toch wil ik graag weten hoe dit soort dingen te maken zijn. ik doe zelf op school werktuigbouwkunde en heb thuis de beschikking over een werkplaats met kolomboormachine en een draaibank en ik klus heeeeel graag aan dit soort projecten dus vandaar al deze vragen.

Gr coenraad

Hallo Coenraad,

Als je het gereedschap bij de hand hebt, is het maken van zo'n waterkoeling een fluitje van een cent.
Ik heb geen problemen met je vragen.

@Zore, ook (of beter juíst) voor 'een stukkie knallen' moet je je spullen voor elkaar hebben en da's al lastig genoeg gezien de o.p. van deze thread.
Alle beetjes helpen, dacht ik zo...

Groeten, Jan.

wil ik hem bestellen is hij op ofzo:(
ik ben al aan het rondneuzen geweest maar ik kan geen geschikte regelaar vinden
op welke site in hongkong besteld u de spullen dan??
en waarom was de regelaar in die link maar 16,50eur en de rest in dollars

Gr Coenraad

Laatst bewerkt:
hallo

Ben ik weer, (laatstetijd veel met school bezig geweest) maar nu is het vakantie!!!, dus weer tijd om te varen.
even aan Jan gericht, ik heb die regelaar uit de laatste link besteld en netjes binnen gekregen, voor 14 euro een leuke zaak dacht ik zo;).
nu heb ik gedaan wat je zei(koelblokje er af halen) en ja hoor de Fets zitten niet mooi vlak op het printplaatje, dus ook niet op het koelblokje. kan ik dit gewoon met een schuurpapiertje op een plankje vlak schuren of zijn daar andere methodes voor.

Ik hoor het graag

Gr Coenraad

Hallo Coenraad,

Dat heb ik gedaan met een stuk schuurpapier op een vlakke ondergrond, Het is voldoende, als alle fets geraakt worden door het schuurpapier, niet verder afschuren dan noodzakelijk, het materiaal van de fets is een keer op...

Schuurstof eraf (stof)zuigen en het koellichaam er weer netjes op, of een waterkoeling, wat in een boot aan te bevelen is.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back