Nog wat zitten zoeken op internet:
Ik vond
hier dit stukje:
"Das Torpedoboot Z5 wurde auf Bestellung der Niederländischen Königlichen Marine gebaut und wurde auf den Heimatgewässern eingesetzt. Im Jahre 1931 wurde die Einheit zu einem Schulschiff umgebaut. Zu dem Zeitpunkt des Ausbruchs des 2.Weltkrieges lag die Z5 in Rotterdam, am 14. Mai 1940 wurde sie ins britische Portsmouth versetzt. Kurz danach wurde sie zu ihrem dauerhaften Stützpunkt in Dunee verlegt, von wo sie ihre Einsätze als Geleitschiff fuhr. Im Jahre 1943 wurde die Z5 von den Briten übernommen und bekam den Namen HMS BLADE. Kurz nach dem Kriegsende im Jahre 1945 wurde die Einheit vom Marinebestand gestrichen…"
En op een andere site, namelijk
deze:
"
Z 5
Boilers 2 cylindrical boilers
Machinery 2 triple expansion engines
Performance 3000 hp
Shafts 2
Range
Bunkerage 100 tons oil
Max Speed 22 knots
Volgens die info gaat deze dus 22 knopen en geen 27, maar heeft daarvoor wel grotere voorraden olie dus waarschijnlijk een groter bereik.
Net de Z5 wordt apart genoemd in de tabel, ook die daarboven, waar blijkt dat ze (later) geen torpedobuizen (meer) had, omdat : "The Z 5 underwent a series of modifications to make her suitable for use in the West Indies, as it was planned to send her to that part of the Empire in the early thirties. She had her torpedotubes removed along with a boiler and became fully oil-driven."
Ik kon niets vinden tot nu toe over schroefdiameters helaas. Normaal gesproken, als je de schroefdiameter hebt, en het aantal toeren en de snelheid, kun je in ieder geval een beetje een schatting maken over wat je aan vermogen nodig hebt etc. Het enige dat er tot nu toe echt bekend is, is het vermogen (3000 of 5500 pk), het feit dat het een tweeschroevig schip was, en dat de snelheid 22 resp. 27 knopen was. Maar als je de motor goed wilt kiezen heb je eigenlijk ook de schroefdiameter nodig, als je het helemaal goed wilt doen zowel de echte als die van het model. Dan kun je met de methode van van Bussche alles uitrekenen.
Ik kan me voorstellen dat het voor een eerste model wat ver gaat om dat allemaal te gaan uitzoeken, maar ik ben ervan overtuigt dat 20000 toeren echt veel te veel is en je je boot daardoor niet goed zult kunnen varen.
VrGr,
Theo
P.S. Het klinkt als een leuk model trouwens, en er zit ook historie achter; net de Z5 heeft de Duitsers beschoten op de Maas en die zijn mede daardoor tegengehouden totdat natuurlijk Rotterdam platgebombardeerd werd en we capituleerden. Een stukje vergeten geschiedenis zou je haast zeggen.