Welke snelheidsregelaar, helûp.

Ben bezig met de torpedoboot Hr.Ms. Z5. Voor mij de eerste boot, dus één groot experiment. Heb motoren al ingebouwd. Heb ook al een ontvanger, maar moet nu regelaar hebben. Ik gebruik 2 motoren. Kan ik deze op één regelaar doen. Als accu gebruik ik een NiCd 7,2V 2000 mAh. Welke regelaar heb ik nodig en waar moet ik op letten bij het aansluiten?? Wie heeft er tips om mij voort te helpen.
Gegevens motoren:
-gem. stroomverbruik 9,8A
-Afgiftevermogen 48W
-Max.draaimoment 23 N mm
-Efficiëntie 68%
-Onbelast toerental 240000 rpm
-Nullast-stroom 1,5 A
-Nominale spanning 7,2 V/DC
-Voedingsspanning 4,8 - 8,4 V/DC
-Belast toerental 20000 rpm

picture.php

Laatst bewerkt:
Gegevens motoren:
-Afgiftevermogen 48W
-Max.draaimoment 23 N mm
-Efficiëntie 68%
-Nullast-stroom 1,5 A

Wat een verschil in toerentallen bij belast en onbelast
240000/20000.
Klopt dat wel
Word deze dan niet een beetje overbelast
Of zie ik hier iets verkeerd
mvg
Frederik:D :D

Als ik een motor had met 240duizend toeren, zou ik ik er ook misschien wel mee naar de maan kunnen:D:D:D:D:D.
Moet natuurlijk 24.000 zijn excusé moi.

Ben bezig met de torpedoboot Hr.Ms. Z5. Voor mij de eerste boot, dus één groot experiment. Heb motoren al ingebouwd. Heb ook al een ontvanger, maar moet nu regelaar hebben. Ik gebruik 2 motoren. Kan ik deze op één regelaar doen. Als accu gebruik ik een NiCd 7,2V 2000 mAh. Welke regelaar heb ik nodig en waar moet ik op letten bij het aansluiten?? Wie heeft er tips om mij voort te helpen.
Gegevens motoren:
-Afgiftevermogen 48W
-Max.draaimoment 23 N mm
-Efficiëntie 68%
-Nullast-stroom 1,5 A

picture.php

Hallo Gertfransen,

twee dingen:
1: ook 20000 toeren onbelast vind ik voor een boot verschrikkelijk snel. Zit er een vertraging tussen de motor en de schroef, of is het een turbine of zo?
2: ik mis gegevens over het stroomverbruik. Gemiddeld stroomverbruik is leuk, maar wat doet ie maximaal? En moet de regelaar bij overbelasting van de motor ook heel blijven? Dan moet je de kortsluitstroom vermelden. (en dan in ieder geval een van de twee, of een zekering of de regelaar, daarop afstemmen.
Motoren kunnen normaal gesproken wel samen op een regelaar; al kan vooral dan natuurlijk de kortsluitstroom wel heel hoog worden en daarmee de regelaar heel duur. Het kan dan makkelijker en goedkoper zijn om voor elke motor een eigen regelaar te nemen, en die samen op een kanaal aan te sluiten.

VrGr,

Theo

De boot is 116cm lang en weegt bijna 7,5 kg. In het echt haalde de boot in 1935 al een snelheid van 27 knopen(+/-50km/h). Dus ik mag wel een beetje power hebben.:eek::rolleyes:

Met zulke toeren heb je een cavitatieprobleem van heb ik jou daar, maar geen snelheid.
Ik ben nog steeds benieuwd of er nou een vertraging tussen zit of niet. Als dat niet zo is, dan verwacht ik dat hij er eerst snel vandoor gaat, zo snel dat er niet goed mee te manouvreren is, maar dat hij bij vanaf ongeveer de helft van de knuppeluitslag in ieder geval niet sneller gaat.
Een schroef maakt normaal gesproken maximaal iets van 5000 a 6000 toeren volgens mij, en als je dat vanuit stilstand doet dan krijg je toch al cavitatie.
Als je schroef bij maximale uitslag van de knuppel 20000 toeren maakt, dan
gaat het bij een kwart van het maximum al makkelijk te snel. En regelaars pakken meestal niet helemaal vanaf nul, des te meer als ze veel vermogen moeten leveren, en dan kom je zowat niet weg met zo'n boot.

Een torpedoboot moet snel kunnen, dat is waar. Maar zonder vertraging gaat je dat volgens mij met deze motoren niet lukken.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

VrGr,

Theo

Nog wat zitten zoeken op internet:

Ik vond hier dit stukje:
"Das Torpedoboot Z5 wurde auf Bestellung der Niederländischen Königlichen Marine gebaut und wurde auf den Heimatgewässern eingesetzt. Im Jahre 1931 wurde die Einheit zu einem Schulschiff umgebaut. Zu dem Zeitpunkt des Ausbruchs des 2.Weltkrieges lag die Z5 in Rotterdam, am 14. Mai 1940 wurde sie ins britische Portsmouth versetzt. Kurz danach wurde sie zu ihrem dauerhaften Stützpunkt in Dunee verlegt, von wo sie ihre Einsätze als Geleitschiff fuhr. Im Jahre 1943 wurde die Z5 von den Briten übernommen und bekam den Namen HMS BLADE. Kurz nach dem Kriegsende im Jahre 1945 wurde die Einheit vom Marinebestand gestrichen…"

En op een andere site, namelijk deze:

"
Z 5

Boilers 2 cylindrical boilers

Machinery 2 triple expansion engines
Performance 3000 hp

Shafts 2

Range

Bunkerage 100 tons oil

Max Speed 22 knots

Volgens die info gaat deze dus 22 knopen en geen 27, maar heeft daarvoor wel grotere voorraden olie dus waarschijnlijk een groter bereik.
Net de Z5 wordt apart genoemd in de tabel, ook die daarboven, waar blijkt dat ze (later) geen torpedobuizen (meer) had, omdat : "The Z 5 underwent a series of modifications to make her suitable for use in the West Indies, as it was planned to send her to that part of the Empire in the early thirties. She had her torpedotubes removed along with a boiler and became fully oil-driven."

Ik kon niets vinden tot nu toe over schroefdiameters helaas. Normaal gesproken, als je de schroefdiameter hebt, en het aantal toeren en de snelheid, kun je in ieder geval een beetje een schatting maken over wat je aan vermogen nodig hebt etc. Het enige dat er tot nu toe echt bekend is, is het vermogen (3000 of 5500 pk), het feit dat het een tweeschroevig schip was, en dat de snelheid 22 resp. 27 knopen was. Maar als je de motor goed wilt kiezen heb je eigenlijk ook de schroefdiameter nodig, als je het helemaal goed wilt doen zowel de echte als die van het model. Dan kun je met de methode van van Bussche alles uitrekenen.
Ik kan me voorstellen dat het voor een eerste model wat ver gaat om dat allemaal te gaan uitzoeken, maar ik ben ervan overtuigt dat 20000 toeren echt veel te veel is en je je boot daardoor niet goed zult kunnen varen.

VrGr,

Theo
P.S. Het klinkt als een leuk model trouwens, en er zit ook historie achter; net de Z5 heeft de Duitsers beschoten op de Maas en die zijn mede daardoor tegengehouden totdat natuurlijk Rotterdam platgebombardeerd werd en we capituleerden. Een stukje vergeten geschiedenis zou je haast zeggen.

Laatst bewerkt:
Wat betreft cavitatie heb je gelijk. Nooit aan gedacht. Sprak mijn broer er ook over( heeft al 2 boten gemaakt, HrMS tromp en HrMs PietHeyn).
Ga nu denk ik maar over naar mechanische regelaar met vertraging of toch andere motoren.
Wat je hebt gevonden over de Z5 is leuk, maar ik heb inmiddels ook al aardig wat gevonden. Onder andere ook reisverslagen en zelfs een logboek, alle kapiteins vanaf 1921. Denk er wel aan dat hij in 1935 is verbouwd. Toen is er heel wat verandert aan het schip. Zie ook de foto's op:
www.DutchFleet.net • Toon onderwerp - Torpedoboten Z1 t/m Z4
en deze
www.DutchFleet.net • Toon onderwerp - specificaties van de Hr. Ms. Z5
Ik bouw adhv tekening van NIMH. Aan de hand van deze foto's kon ik er een beetje achter komen hoe en wat.
Ik maak inderdaad ook een boekje bij de boot, zodat het niet alleen een model is, maar ook een geschiedenis wordt verteld.
Hou je op de hoogte van mijn vorderingen.
Vr.gr. Gert:D:cool:

@Gert:
Mooi schip mét geschiedenis!
m.b.t. je regelaar:
Je zult ergens de blokkeerstroom van je motoren vandaan moeten halen. Hoeveel amps trekken ze als de as geblokkeerd wordt?
Of, als je daar niet aan kan komen: het maximaal opgenomen amperage bij maximale belasting.
Dat laatste kan je het best testen door je model met geplaatste schroeven in het water te houden en volle accu's erop aan te sluiten.
Je hebt daar wel een vrij stevige amperemeter voor nodig.
De motoren willen in één klap op volle kracht gaan, en dat is een beste bult ampere's. Die zal je als basis moeten nemen.
De meeste regelaars hebben twee gegevens:
Vollaststroom: de stroom die hij kan trekken bij continue belasting
Piekbelasting: de stroom die hij tijdens korte periodes (2 tot 5 sec) kan trekken.
tijdens de proef met stilgehouden model, schroeven in het water, meet je in principe de vollaststroom.
Die stroom moet minder zijn dan de vollaststroom van de regelaar.
Voor alle zekerheid zal je de stroomkring van je motoren moeten zekeren.
(Een zekering is goedkoper dan een regelaar)
Ik neem de zekering meestal op 3/4 van de vollaststroom van de regelaar.
Als er iets overbelast gaat worden, is het dus de zekering, en niet de regelaar.

Ik ben eruit. Ik plaats 2 nieuwe motoren. Gezien het feit dat jullie aanraden om een lager toerental te gebruiken.Ik heb inmiddels een andere regelaar gekregen van iemand. Een Robbe rokraft 100E(15/30A). Ik heb helaas geen exacte gegevens van deze regelaar, maar heeft iemand een idee welke motoren ik hiervoor kan gebruiken? Ik wil beide motoren op deze regelaar aansluiten. Groeten en alvast bedankt..

Hoi Gert,

wat ik er even van kan vinden, is dat de regelaar 15A kan geven gedurende langere tijd, en eventueel korte tijd 20A. Maar dat weet ik niet helemaal zeker, de informatie kan deels slaan op de nieuwere typen van Robbe.
Als het klopt wat hierboven staat, dan moeten je motoren normaal gesproken onder de 15A blijven bij vollast, dus 7,5A per stuk. Ze mogen eventueel wat zwaarder zijn, maar dan moet je er zelf rekening mee houden dat je niet te lang boven de 15A uitkomt. Kan lastig zijn als je lekker ergens mee bezig bent. De zekeringen kun je dan wel als 2X10A snel (voor elke motor een) nemen bijvoorbeeld; als een motor dan vast komt te zitten of anderszins 10A of meer verbruikt dan gaat de zekering erdoor terwijl de regelaar het nog even kan hebben.
Zoals gezegd, alle aangaven gelden alleen als bovenstaande klopt ...

VrGr,

Theo

Back