Welke software om vleugel te ontwerpen?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door arthurw, 17 sep 2020.

1. arthurw

arthurw

Lid geworden:
    9 mei 2003
    Jaren geleden kon ik redelijk goed een vleugel tekenen in Rhino uit profielen en daarin dan de uitsparingen voor liggers etc. maken, om uiteindelijk ribben te hebben om te frezen.

Ook Profili en opvolgers ald DevWing regelmatig gebruikt.

Maar... dat is 5 - 10 jaren geleden. Rhino is ondertussen versie 6. Profili & Devwing zien er op de website verouderd uit. De computer waar ik het op had staan is allang ter ziele.

Oftewel... wat is tegenwoordig de makkelijkste methode om een vleugel op romp te ontwerpen en uiteindelijk tot frees-files (GCODE) te komen?

2. Rick NL

Rick NL The First Aviators

Lid geworden:
    18 apr 2008
    devWing Mold en devFuse Mold zijn vrij gebruiksvriendelijke programma's, waarin je gemakkelijk STL files kunt maken van vleugels en rompen.
    Voor de rompen is er wel een beperking dat je geen vloeiende overgangen tussen vleugelaanzet en romp kan maken.
    Ik heb er al een en ander in gemaakt, maar nog niet echt gebruikt om te frezen. Dat wil ik op korte termijn wel gaan doen voor stabilo kernen.

3. F2B

F2B

Lid geworden:
    19 jul 2006
    DevWING is geen CAD maar een geautomatiseerde manier van tekenen zoals je dat met de hand zou doen. Daardoor is het makkelijk te leren, binnen een uur kun je je eerste vleugelontwerp gereed hebben. Het programma bevat een groot aantal profielen waar je ook je eigen .dat files aan toe kunt voegen. Ik heb er elliptische vleugels mee gemaakt.

DevFUS gebruik ik voor rompen. Omdat mijn freesmachientje 325x325mm aan kan snij ik de rompzijkanten met de hand en alle spanten met de machine.

De programma's functioneren los van elkaar en wisselen geen maatvoeringen aan elkaar door.

De machine draait op EstlCAM, die accepteert de .tap files van DevWING en DevFUS.

Je kunt het programma gratis downloaden om te kijken of het aansluit bij je wensen alleen zonder de functies voor print en G-code bestanden, daar zit wel een licentie aan vast.
    Voor mij is dit genoeg, wil je meer dan moet je naar een echt CAD programma kijken.

Houtbouw gereed.JPG

Deel Deze Pagina