Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

  1. Peter_G

    Peter_G

    Lid geworden:
    5 dec 2009
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Helmond
    Heb zelf ook zo'n Weller TCP 24V/50Watt soldeerstation van een 30 jaar oud, dezelfde zoals hierboven in de marktplaats-advertentie. Doet het nog steeds fantastisch. Alleen af en toe een nieuw soldeerstift kopen omdat na veel solderen (en dan bedoel ik ook VEEL) de beschermde laag van de soldeerstift kapot gaat en dan is het zo gedaan met een soldeerpunt. Maar deze stiften zijn nog steeds overal leverbaar. Het voordeel is dat je verschillende soorten soldeerstiften kunt kopen met verschillende temperaturen. Voor het zware werk heb ik een lompe stift met een hoge temperatuur. Kun je toch vlot mee werken. En voor SMD heb ik een spits soldeerstiftje met een lagere temperatuur. Met dun soldeer kun je dan ook perfect werk afleveren.

    Tegenwoordig kun je voor een gering bedrag een soldeerstation kopen. Als de temperatuur regelbaar is en je voor verschillende soorten klusjes verschillende soldeerstiften gebruikt kun je goed werk afleveren. Ook 2e-hands via marktplaats zie je af en toe nog goed bruikbare soldeerstations staan. Het voordeel van een Weller station is dat die een leven lang meegaan.
     
  2. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    N-H
    Even een soldeerbout vraagje.
    Ik heb 2 soldeerbouten, een Weller 40 Watt bout en een soldeerstation 48 Watt van Basetech.
    De weller is deze: Handsoldeerbout Weller SP40 40W - Elektrische soldeerbouten - Conrad Electronic

    En de Basetech deze Conrad Electronic - System Information

    Nu is het zo dat bij die Weller na een paar soldeersessies (bij een stuk of 24 LED's solderen) de punt als het ware wordt opgevreten.. wegsmelt. Maar dit komt denk ik omdat het niet zo een longlife punt is? Iemand die dit kan bevestigen..?
    SOldeerbout is wel goed onderhouden (schone punt).

    En bij het soldeerstation, ik weet niet wat er precies mis mee is, maar als ik hem een tijd lang heb aangezet (opwarmen) en test of de soldeertin smelt, smelt het wel maar vormt het alleen een bolletje en 'hecht' het zich niet aan de punt van de stift. Hoe kan dit? Ik heb hem toch lang genoeg de tijd gegeven om op te warmen...
     
  3. BigBoat

    BigBoat Guest

    Je gebruikt vast millue vriendelijke tin.....NIET DOEN !!
     
  4. snowmansion

    snowmansion

    Lid geworden:
    12 nov 2007
    Berichten:
    1.625
    Locatie:
    N-H
    Ik gebruik 2 rollen. 1 rol is Soldeertin met harsken 60/40.
    De andere is loodvrij van Conrad. Had al gehoord dat loodvrij niet gemakkelijkt soldeert, maar kan dit het resultaat zijn dan daarvan?
     
  5. BigBoat

    BigBoat Guest

    Yep, een hele voorraad soldeerstiften naar de bliksem geholpen eer we het door hadden.
    We zijn weer gewoon tinsloder gaan gebruiken en hebben nu al jaren geen last meer.
    De ARBO-dienst is er niet blij mee, maar zolanfg zij mij geen alternatief geven blijven we ouwerwetse tin gebruiken, wel met een afzuigkap.
     
  6. prop-er

    prop-er

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    4.844
    Locatie:
    Moordrecht
    Electronics Tips: Soldering Techniques

    If tips become unwettable, alternate applying flux and wiping to clean the surface. Smaller diameter solders may not contain enough flux to adequately clean the tips. In this case, larger diameter solder or liquid fluxes may be needed for cleaning. Periodically remove the tip from your tool and clean with a suitable cleaner for the flux being used. The frequency of cleaning will depend on the frequency and type of usage.
     
  7. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Hier exact hetzelfde probleem met dezelfde soldeerbout.
    Ik gebruik soldeertin met 40 % tin en 2,5 % flux.
    Ligt het probleem ook hier bij het verkeerde soldeertin ?

    grts

    Niels
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.129
    Locatie:
    Woerden
    Als je soldeertin gebruikt van 60% lood en 40% tin dan zal het knap beroerd solderen. Dat spul wordt smeertin genoemd en werd gebruikt voor het dicht en strak maken van autoplaatwerk. Tegenwoordig wordt daar polyester plamuur voor gebruikt.
    Het meest ideale soldeer tin is 63% tin 36% lood en 1% antimoon. Natuurlijk met een kern van zuurvij flux, de zogenaamde harskern.
    Veruit de meest voorkomende verhouding voor goed elektronica soldeer tin is de zogenaamde 40/60 verhouding. Dat werkt prima en kan met veruit de meeste soldeerbouten goed verwerkt worden.
    Zorg altijd voor een goed schone boutpunt en gebruik als het even kan long life stiften. Gewone koperen stiften werkt ook wel maar zoals enkelen al gemerkt hebben "vreet" het soldeer die langzaam maar zeker op. Die stiften moet je regelmatig bijwerken. Dat houdt in schoonmaken en er een nieuwe punt aan vijlen. Zo'n "nieuwe" punt moet je eerst goed vertinnen voor je gaat solderen.
    Probeer te voorkomen dat de boutpunt te heet wordt. Als de stift heter dan ongeveer 380°C wordt zal het tin veel sneller "verbranden". De flux (de harskern dus) verbrand echt heel snel zodat goed solderen lastig wordt. Het tin "pakt" slecht en het vloeit niet goed.
    Doe NOOIT tin aan je bout en probeer dat op je draad te "smeren". Zorg ervoor dat je stif vertint is en schoon! Houdt hem tegen de draad die je wilt solderen en druk de soldeertin in het hoekje tussen de soldeerstift en de draad. Dan smelt de soldeer en zal direct in de draad vloeien.
    Solderen is niet vreselijk moeilijk maar je moet er wel aandacht aan besteden. Zorg voor goed gereedschap, werk schoon en hou je hoofd erbij. Pak eerst eens een bos draad en ga eens proberen die aan elkaar te solderen. Met oefenen zal dat steeds beter gaan.
    Succes.
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.109
    Locatie:
    Zwolle
    Hallo,

    Sorry voor de kick van dit topic.
    Maar ik zoek ook een Soldeer station en ik dacht dat dat ook wel in dit topic kon.
    Als dat niet zo is dan hoor ik het wel en maak ik een nieuw topic aan.
    Maar goed, het soldeerstation.
    Ik zoek een soldeer station met verstelbare temperatuur.
    Ik wil er eigenlijk ( als het kan ) stekkers van 8MM aan mijn lipo's kunnen solderen maar ook bijvoorbeeld ontvanger / Servo stekkers.
    Daarom wil ik er dus een met verstelbare temperatuur maar ook een waar ik de puntjes van kan verwisselen.
    Nou heb ik deze gezien:

    Analoog soldeerstation ST50-A 50W - Soldeerstations - Conrad Electronic

    Zou 50 watt genoeg zijn of zou ik beter voor de 80 watt versie kunnen gaan?
    Of zou ik beter voor zoiets kunnen gaan:

    HQ digitaal soldeerstation 48 Watt | Soldeer gereedschap | Gereedschap | Kabelconcurrent.com

    Of zijn er nog betere opties?
    Mijn maximale budget is ongeveer 100 euro voor het soldeerstation alleen.
    Dus zonder puntjes ed.
    Zijn er ook nog dingen die ik er beter bij kan kopen?


    Alvast bedankt,

    Ruud
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.400
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  11. Observer

    Observer Guest

    Er wordt een aantal keren de 40 watt bout van Weller aanbevolen.

    Ik zoek een nieuwe bout dus die wilde ik bestellen tot ik zag dat er een beitelpunt op zit.

    Is zo'n punt ook geschikt voor het fijne elektronica soldeerwerk? Ik wil wat dingen waaronder een ATtiny en tor op een experimenteerprint solderen. Hieraan moeten ook draadjes naar ledjes en een servodraadje komen.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.129
    Locatie:
    Woerden
    Observer kijk DIT draadje eens door, zeer veel en zeer goede informatie ook voor het kiezen van de juiste bout en punt.
     
  13. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Ik kick hem ook maar eens... Ik wil naast een servo draadje ook stekkers op mijn accu's kunnen zetten.

    Al wat draadje doorgenomen, dus de keuze is op deze bout gevallen:
    [​IMG]

    met

    [​IMG]

    Maar dan de stiften..

    Ik keek even op Ebay, maar welke moet ik hebben en welke passen. Graag wat tips over de tips :p.

    soldering tips | eBay
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je ook stekkers aan accu's en dergelijke wil solderen raad ik je de 80W versie aan , de 25W versie is daar te licht voor :!: De 80W kachelpook heeft een dikke beiteltip die ineens een hoop warmte af kan staan , precies wat je nodig hebt bij het solderen van dikke accu draden.

    Ik heb ze zelf allebei , de 25W voor het fijnere werk en de 80W voor als ik stekkers aan regelaars/accu's moet solderen of zelf accu's samenstel met ni-mh cellen.
     
  15. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Okay, is deze tup dan ook goed die erop zit? En zo nee, welke moet ik bij bestellen. (zie mijn linkje naar Ebay, in mijn vorige post.)

    Voor het fijnere werk, pak ik wel mijn soldeerpistool...
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    [​IMG]

    De sp 80l heeft al de goede tip voor zwaar soldeerwerk.
     
  17. Mystikal

    Mystikal

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Etten-Leur
    Allrighty then! Dan wordt het deze!
     
  18. Beleriond

    Beleriond

    Lid geworden:
    2 aug 2017
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Breda
    Allen,

    Het topic is al oud, sommige links zijn al verouderd of niet meer in gebruik en wellicht is er het e.e.a. bij gekomen. Mijn vraag is essentieel hetzelfde als iedereen hier.

    Ik wil voor mijn RC auto’s de stekkers van mijn accu’s (momenteel vnl. NiMH maar ook LiPo in de toekomst waarschijnlijk), ESC, motoren, etc. kunnen vervangen. Ik ben wat aan het rondkijken geweest maar kom er als leek niet echt uit.

    Ben ik het beste af (als beginner) met een soldeerbout of een soldeerstation? Dan ook nog welk wattage en temperatuur heb ik nodig? Graag verneem ik wat jullie ideeën zijn.

    Mvgr en BVD,
    Bel*.
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.412
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Lipo's hebben over het algemeen redelijk dikke draden...
    Wil je dat netjes solderen heb je een flinke bout nodig met een dikke soldeerpunt die ineens een hoop warmte af kan geven.

    Kleinere draden/stekkers zijn prima te doen met een 60watt soldeerstationnetje.
     
  20. Beleriond

    Beleriond

    Lid geworden:
    2 aug 2017
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Breda
    Voor de volledigheid moet ik melden dat ik van mijn opa nog een zeer oude soldeerbout heb overgenomen. Deze zal waarschijnlijk vele te grof/zwaar zijn voor het kleinere werk (ESC ofzo?). Ik zal morgen eens kijken of ik kan achterhalen hoeveel watt dat ding is. Heeft wel een grove punt echter.

    Ik zat net te kijken naar de Aoyue 937: https://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation.html. Zou dat iets zijn?
     

Deel Deze Pagina