Welke soldeerbout ?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door niels, 10 aug 2008.

  1. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.391
    Locatie:
    Gouda
    Eleshop heeft vele goede merken in haar programma.
    Met de Aoyue heb ik geen ervaring, wel met hun JBC stations. Die zijn echt super, maar ook vrij duur.
    De Aoyue 937 lijkt me OK, maar 35 Watt is vrij weinig wanneer je iets zwaardere kabeltjes wilt solderen.
    Met een (te) kleine bout moet je langer verwarmen, wat ook voor gevoelige componenten niet goed is.
    De Aoyue 3210 is € 19,- duurder maar dan heb je er wel een met 70 Watt.
    Door de temperatuur regeling zal je nooit te veel hebben, maar wanneer het nodig is dan is het er ook.
    Je kan dan vlot en goed werken.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2019
    Beleriond vindt dit leuk.
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Die bout van je opa zal hoogstwaarschijnlijk geen temperatuur regeling hebben. Het vermogen zal waarschijnlijk groot genoeg zijn maar als de temperatuur niet geregeld wordt zal hij vrij zeker te heet worden. De kans is ook groot dat er een gewone koperen soldeerstift in zit en die wordt langzaam maar zeker "opgevreten" door het soldeer. Zo'n stift moet je dus regelmatig in vorm vijlen en als hij op is moet je hem vervangen. Als je veel soldeert is dat erg lastig.
    De bout die je op geeft is niet zo geschikt voor wat jij wilt, het vermogen is te weinig. Voor alleen SMD onderdelen en een enkele gewone weerstand gaat het net maar draden aan een accu oid solderen zal niet best gaan. Een ander probleem is dat er alleen een erg kleine stift bij zit en ik kan niet zo snel vinden of er ook grotere te koop zijn.
    Mijn advies is een bout van minimaal 50W, liever 60W. Die bout moet een temperatuur regeling hebben, de stiften moeten makkelijk te vervangen zijn en je moet diverse soorten stiften kunnen kopen. Bijna alle stiften van moderne bouten zijn zogeheten "long life" stiften. Die stiften zijn van koper, omdat koper heel goed warmte geleid, maar er zit een coating over de stift die voorkomt dat het koper "opgevreten" wordt tijdens het solderen. Die coating is meestal een heel dun laagje ijzer wat vertint is. Dat laagje is dun en je moet er vrij voorzichtig mee zijn want als het beschadigd is zal koper vrij snel opgevreten worden en blijft er van de stift een soort van holle kies over en dat soldeert erg slecht.
    Zoek eens wat verder op het forum want er is erg veel over solderen geschreven door diverse mensen zoals ik die het ook beroepsmatig heel veel doen. Pas op met veel filmpjes op YouTube want daar is heel veel geknoei bij waar mijn nekharen soms rechtop van gaan staan. Ook wordt er vaak een veel en veel te lichte bout geadviseerd. Voor heel veel soldeerwerk, bijna alles, is minder dan 30W absoluut te weinig. Bouten van 30W tot 50W zijn bruikbaar voor licht en kleine elektronica werk maar voor de modelbouw eigenlijk niet. Voor "ons" is een bout van 60W tot 100W de juiste bout en als het maar even mogelijk is gebruik je een bout met temperatuur regeling. Een bout zonder die regeling is wel bruikbaar maar dan moet je wel veel ervaring hebben en precies weten wat je doet. Maar ook dan is het lastig omdat de bout snel te heet wordt en de flux maar ook het tin verbrandt.
     
    Beleriond vindt dit leuk.
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.608
    Locatie:
    Barneveld
    Ik heb zelf een aantal jaar geleden onderstaand soldeerstation gekocht bij Conrad
    Het is weliswaar meer een budgetmodel in vergelijking met Weller of JBC, maar omdat er 10 jaar garantie op zit, heb ik het maar vertrouwd.

    [​IMG]

    Verder heb ik er meteen 2 extra punten bij gekocht. Een hele dunne voor SMD werk en de dikste om Lipo kabels mee te kunnen solderen.
    Ik vind hem fijn in het gebruik. Door de 100 Watt is hij in een oogwenk op temperatuur. Ik soldeer standaard op 320 (soms 290) graden en voor dikke kabels zet ik hem op 380 graden en dan gaat de dikke punt er op.
    Voor de 3 presets heb ik 150 graden op 1 (stationair draaien), 320 op 2 en 380 op 3 gezet. De draaiknop vind ik nog het handigst, omdat je daar pijlsnel een andere temperatuur mee kunt instellen. Sneller dan met plus- en mintoetsen, die je vast moet houden of meerdere malen moet aantikken.

    My 2 cents.

    Hans
     
    Beleriond vindt dit leuk.
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Dat ziet er uit als een prima soldeerstation. Het mag dan misschien een relatief goedkoop apparaat zijn maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het slecht is. Misschien dat het voor professioneel gebruik niet echt geschikt is omdat het dan een hele werkdag aan moet staan maar zelfs daar zou het nog best wel eens goed bruikbaar kunnen zijn.

    Het belangrijkste aan een soldeerbout is de warmte capaciteit en het vermogen. Die twee zijn sterk onderling verbonden. Natuurlijk moeten we de stift niet vergeten. Voor de warmte capaciteit is die heel belangrijk.
    De temperatuur is natuurlijk ook zeer belangrijk. Een ongeregelde bout wordt vrijwel 100% zeker veel te warm wat het maken van een goede soldeerverbinding een heel stuk lastiger maakt. Toch moet je uitkijken dat je niet met een te koude bout gaat solderen. Voor "normaal" soldeertin (loodhoudend) moet je niet lager dan 320°C gaan, liever zelfs niet lager dan 340°C. Voor veel mensen lijkt dat erg hoog maar ik soldeer al meer dan 40 jaar voor mijn werk en overal, bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt en tijdens alle cursussen die ik heb gevolgd, werden deze temperaturen aangehouden.
    Voor loodvrij soldeer moet je 10°C tot 20°C bij deze tempraturen optellen. Ik heb wel eens gehoord dat er loodvrij soldeer in de handel is dat wel 30°C warmer verwerkt moet worden. Zelf heb ik dat nog niet meegemaakt.

    Ook waar ik nu werk houden we de aangegeven tempraturen aan. Het klopt dat soldeermachines bij lagere temperaturen werken maar daarbij is er een heel groot verschil, de hele print met alle onderdelen wordt voor het solderen voorverwarmt tot minimaal 200°C. In de vapor-fase soldeermachine wordt alles afhankelijk van de te solderen onderdelen en print opgewarmd tot tussen de 230°C en 290°C.
    In de golfsoldeermachine en de selectief soldeermachine wordt de print opgewarmd tot rond de 200°C. De temperatuur van het soldeerbad is tussen de 250°C en 270°C afhankelijk van de print en de onderdelen. Let wel op dat dit allemaal loodvrij soldeer is, de temperatuur van het soldeerbad is tot wel 20°C hoger dan bij loodhoudend soldeer.
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2019
  5. Alpha21

    Alpha21

    Lid geworden:
    29 okt 2010
    Berichten:
    535
    Locatie:
    Gld
    Ik lees in dit topic veel reacties met de vraag moet ik een 25W, 50W of 80W bout kopen? Mijns inziens hangt het er helemaal vanaf
    • hoe vaak je wat wil solderen?
    • Enkel fijn (SMD) werk of servosnoertjes? - of ook dikkere accu kabels/stekkers?
    Zodra je regelmatig zowel fijn als dikker wil solderen, lijkt mij een regelbaar (temperatuurinstelbaar) soldeerstation met verwisselbare soldeertippen de beste investering. Dergelijk soldeerstation komt doorgaans ook met een goede bouthouder, sponsje, etc. Reserveer ook een (paar) tientje(s) voor enkele rolletjes goede soldeer (dik & dun) en messingspons om de tip schoon te maken.
    (ik heb met wat mazzel goedkoop een Weller WS81 soldeerstation op de kop kunnen tikken - top).
     
  6. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik zie dat ze ook een 150W soldeerstation hebben van Toolcraft, die werkt met Hoogfrequent verwarming en zou zeer snel moeten opwarmen, ziet er best wel goed uit: https://www.conrad.nl/p/toolcraft-s...erstation-digitaal-150-w-50-tot-480-c-1626066
    Er is ook een 100W versie van https://www.conrad.nl/p/toolcraft-s...erstation-digitaal-100-w-50-tot-480-c-1626065 die 201 euro kost.
    Voordeel is dat de soldeerpunten niet al te duur zijn, zeker als je een voorraadje van verschillende maten wilt hebben is dat een plus.

    Binnenkort komt ook een 150W versie van Stannol uit, https://www.conrad.nl/p/stannol-industa-hf-5150-soldeerstation-digitaal-150-w-50-tot-480-c-1432539 geen idee of iemand ervaring heeft met Stannol soldeerstations, het valt op dat de soldeerpunten hetzelfde zijn als die van Toolcraft. De garantie is met 2 jaar wel korter...

    Voordeel van veel vermogen lijkt mij dat je snel dikke kabels kunt solderen aan XT60/XT90/EC5 en dat soort stekkers.
     
  7. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je dat goed voor elkaar hebt, dan zijn dingen mogelijk die anderen voor onmogelijk achten.
    Ik soldeer eigenlijk alles met een 50W Weller (Magnastat) boutje.
    Op een enkeling na zijn het allemaal stiften van 370°C, variërend van puntje, vlak dingetje tot rond 5mm.
    Daar soldeer ik probleemloos 6mm connectoren mee.
    Maar dan moet wel heel persé de exotische ronde stift van 5 mm er in zitten, anders is er te weinig warmte capaciteit.

    Wat ook heel belangrijk is, is de tin legering, de soort en percentage harskern.
    De meeste hobbyisten hebben genoeg aan 1 diameter waarbij 1 mm een fijne dikte is om mee te werken.
    En wat is nu echt goede soldeer?
    Mijn voorkeur, voor hobby gebruik gaat uit naar Stannol 60/40 met als flux 3% Kristal 505 in de kern.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2019
  8. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ik gebruik nog steeds een rol van Billiton CW met 60/40 soldeer met 0,7 mm dikte. Die hadden we op de MTS toen ik nog studeerde en heb toen zelf ook zo'n rol gekocht omdat het heel fijn soldeerde. Omdat ik ook weer niet heel erg vaak soldeer heb ik die rol nog steeds in gebruik. Het lijkt alleen niet meer te koop te zijn. Hiervoor heb ik ook wel andere soldeer gebruikt, maar dat was het vaak net niet (ook 60/40, geen idee van de gebruikte flux).
     
  9. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.608
    Locatie:
    Barneveld
    In aanvulling op mijn Toolcraft 100W soldeerstation heb ik er toch een zwaardere bout bijgekocht. Een XT60 solderen lukte wel, maar als ik dikke draden aan een XT90 moest zetten, dan vervormde die XT90 toch te vaak, omdat ik heel lang moest stoken om het goed warm te krijgen. De doorslag gaf het moment dat ik de condensatoren op een 120A regelaar van een clubgenoot wilde vervangen en die zitten op een heel groot en dik stuk koper. Dat was kansloos met mijn 100W boutje.

    Met mijn nieuwe 175W Weller bout was het een fluitje van een cent. Het vermogen is maar 75Watt meer, maar die lompe klont koper maakt al het verschil.

    weller.jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2020
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.123
    Locatie:
    Woerden
    Het is inderdaad die "lompe klont koper" die het doet. De bout heeft hierdoor een veel grotere warmte capaciteit.
    Wanneer je de bout op de te solderen onderdelen zet zal een flink deel van de warmte die er in zit in die onderdelen wegvloeien. De bout zal hierdoor afkoelen en dan heb je veel vermogen en een snelle overdracht van de warmte nodig om alles heet genoeg te krijgen om te kunnen solderen.
    Die 100W bout heeft waarschijnlijk wel voldoende vermogen maar het probleem is dat je de warmte via een vrij kleine stift moet overdragen aan de te solderen onderdelen. Die overdracht zal dus vrij langzaam gaan waardoor het toch lang duurt om de zaak te solderen.
    In die grote (echt wel grote :D) bout wordt heel veel warmte opgeslagen welke heel snel door die grote stift overgedragen kan worden op de soldering. Hierdoor koelt de bout minder af en worden de onderdelen sneller warm. Je stopt dus gedurende een kortere tijd warmte in de onderdelen waardoor die dus per saldo zelfs minder heet worden en heel blijven. :thumbsup:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik tel altijd in mijzelf de seconden, de meeste elektronische componenten en connectoren mogen gedurende zo'n 10 seconden 200°C voor hun kiezen krijgen.
    Met een bout temperatuur van zo'n 400°C moet de soldeerverbinding binnen 5 seconden gedaan zijn.
    Ben ik b.v. bij 4 seconden en het wil niet lukken, dan is het stoppen met stoken.
    Eerst het zwikje af laten koelen en met een andere braadbout met veel meer warmte vermogen in de stift het nog een keer over doen, dat scheelt een nieuwe connector pakken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Emmen
  13. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voor 750 euri heb je dat ding nieuw.
    Dan kun je beter bij eleshop een weller we1010 van het schap trekken en bij een andere leverancier een iets lompere gewone 230V bout van zo'n 120Watt of meer met een grote punt.

    Of een JBC BT-2BWA met een puntje puntje C245-907 en C245-766..

    Ik heb hier zelf Weller en Ersa braadapparaten staan.
    En wat gaspitjes.

    Voor de combinatie fijn soldeerwerk en het lompe werk moet ik ook af en toe van stiftje wisselen, ik zou kiezen als 2e hands 600 euri geen probleem is, gaan voor nieuw JBC.

    Succes met je keuze.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  14. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.391
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb gewerkt met diverse Weller stations, inclusief de WXD2, maar voor minder dan de helft heb je meer dan 2x zoveel plezier van de JBC-BT-2BWA.
    https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html
    Thuis heb ik een oudere JBC met 75 Watt en digitaal display, maar in ons nieuwe bedrijf heb ik bovengenoemde 140 Station aangeschaft. En ben er enorm blij mee.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Emmen
    Bedankt voor de tip mannen!!

    Had nog nooit van JBC gehoord ziet er goed uit zeg. Veel beter dan mijn esra of rode wellers, Dikke handbouten heb ik nog wel liggen. Maar vind ze zo lomp. Gebruik nu een gassoldeer bout. Had hem gisteren bij de technische unie gehaald Werkt ook wel goed. Snel op temperatuur. Krachtiger dan mijn meeste bouten. Verbruikt alleen nogal wat gas haha

    Is dat autofeed systeem wat van jbc?

    https://www.eleshop.nl/jbc-al-2a-auto-feed-soldeerstation.html
     
  16. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Voor hobby totaal overbodig, als je zoveel geld uit wilt geven koop je beter die Rick aangaf met een zooitje soldeerpunten erbij in verschillende maten. Maar er zijn ook goedkopere opties, zoals eerder ook al besproken in dit topic. Met 100W vermogen en de juiste soldeerpunt (zoals Ernst al aangaf) heb je echt wel voldoende vermogen om XT90 te kunnen solderen. Hoe kleiner de massa van de punt, hoe eerder de warmte weg is.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Emmen
    Ik ga eens kijken bij dat 140watt station.
    Vind het prettig zo een beetje alles te kunnen solderen met 1 station. Ik ga overstappen van ec3 en verschrikkelijke deans meuk naar xt60. Dat word heel veel solderen. Ec5, 8.5mm cc goudpluggen, 6.5mm goudpluggen gaan allemaal vervangen worden allemaal vervangen door xt90 inderdaad.

    Ja ik had een 75 watt waar ik bijna alles wel mee kon solderen qua dikke kabels. Maar als ik de stekker erin doe vliegen plots de stoppen eruit. Mijn goedkope rode weller station is alles zo van gecorrodeed dat de punt niet meer te vervangen is(schroef).

    Mijn Ersa station is tijdens de verhuizing gesneuveld. Dit was al de vervanger van mijn weller.

    Heb nu net een ersa 75 gasboutje. Dat werkt wel ideaal. Alleen is dat niks voor uren solderen.

    Ga me dan eerst maar die 140 watt jcb aanschaffen.

    Bedankt voor het attenderen op dit station. Is precies wat ik zocht.

    Nu ik hier toch elektronica deskundigen tegenover me heb, gebruik nu weller elektronica soldeer tin.
    Dit vloeit mooi vind ik. Het liefste werk ik met weller print soldeer, alleen vrij lastig te verkrijgen. Wat zouden jullie adviseren qua soldeer?
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2020
  18. hobbyist

    hobbyist Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    Noord Brabant
    Voor hobby gebruik, hoeft het niet persé loodvrij te zijn.

    Stannol Kristall 505 810603 soldeertin 1mm 250gram
    Ook leverbaar in een andere diameters en grotere of kleinere klosjes.

    Als je het nergens aan kunt komen wat niet zo heel verwonderlijk is.
    Loodhoudende tin wordt niet meer in enorme massa geproduceerd.

    Bij onderstaande webshop waar ik geen banden mee heb hebben ze het op de digitale plank liggen.
    https://www.soldeerbout-shop.nl
     
  19. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    659
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Op https://www.stannol.de/en/products/solder-wires.html kun je kijken wat al de Stannol Soldeertin soorten inhouden, maakt de keuze wat makkelijker hopelijk.
    Ik heb zelf een rolletje Stannol Kristall 400 loodvrij soldeer S-Sn99,3Cu0,7 1,0mm 250gram gekocht om ook loodvrij te kunnen solderen als dat eens nodig mocht zijn. Pas even gebruikt en het viel me niet tegen eerlijk gezegd, temperatuur heb ik altijd op 370 graden staan (soldeerde altijd met loodhoudend 60/40 soldeer) en dat ging ook prima met deze soldeertin. Het glanst wellicht iets minder dan loodhoudend, maar viel me niet tegen. :thumbsup:

    Kristall 505 is er alleen loodhoudend en bevat halogeenhoudende flux.
    Kristall 400 is er zowel loodhoudend als loodvrij en bevat halogeenvrije flux.
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    355
    Locatie:
    Emmen
    Thanks voor de info. Ga het vanavond even aandachtig door lezen. Kwam ook witmetaal houdend soldeer tegen. Lagere weerstand? Ken dit alleen uit glijlagers..
     

Deel Deze Pagina