Welke soort hout voor modelschip?

• Topicstarter Topicstarter R.Bogers
  • Startdatum Startdatum
R

R.Bogers

Guest
Als ik bij diverse modelbouwwinkels kijk zie ik zoveel soorten balsa en andere soorten hout dat ik door de bomen het bos niet meer zie en zoek daarom hulp.

Ik wil graag een modelschip bouwen volgens tekening, schaal 1:100 en wel een marineschip Kortenaerklasse (S-Fregat) en welke soort hout (balsa, vuren, mahonie, linde e.d.) kan ik het beste kopen voor de romp, moet ik hierbij ook op het gewicht van het hout letten of is dat meer van belang bij vliegtuigen? Graag advies.:confused:

Alvast dank,

Rob Bogers

Graag advies.

Dag Rob. Je hebt je vraag op advies van Ron verplaatst, dan verplaats ik mijn reactie ook maar.
Een antwoord op jouw vraag is niet zo maar te geven. Hangt van een aantal factoren af, onder andere:

• Varend of statisch model;
  • Volledig houten romp;
  • houten basisromp te bekleden met polyester.
Je hebt al rondgekeken bij Luc Biemans z'n HMS Tromp. Die heeft 2 mm vuren planken gebruikt die hij op variabele breedte heeft gezaagd in verband met de kromming van de spanten (recht of weinig kromming --> brede planken, sterk gekromde spanten --> smalle planken). Die heeft hij daarna bekleed met keperweefsel en epoxy, wat typisch voor een varend model is.

Voor statische modellen gebruik ik de "ouderwetse" dubbele beplankingsmethode die in veel bouwkits ook nog wel gebruikt wordt. Voor de Rotterdam 1:200 heb ik bijvoorbeeld een eerste laag van 6 x 1,5 mm linden latten gebruikt, en voor de tweede beplanking (die er nu net op zit) 1 x 5 mm noten.

Voor knikspantschepen ligt de zaak weer anders, dan kan je de hele romp uit een paar platen opbouwen, waarvan dan wel de uitslag nauwkeurig bepaald moet worden. Daar wordt dan vaak watervast triplex voor gebruikt.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Dank voor je uitgebreide antwoord, het moet een varend schip worden en ik dacht het op dezelfde manier te gaan doen als Luc Biemans, dus ook met keperweefsel al heb ik nu nog geen idee wat dat eigenlijk is maar daar ben ik ook nog niet aan toe.

Rob

@R.Bogers: op zich betekend wel hoe lichter je bouwt hoe meer speelruimte je aan het eind hebt. beter dat je met ballast wat moet spelen dan dat je aan het eind er achter komt dat je model te diep ligt.

De romp

Hallo Rob,

Ik gebruik gewoon vuren latjes voor de romp. Bij elke bouwmodellenwinkel te verkrijgen zelfs bij Conrad (nee, geen reclame!). Verlijmen met watervaste witte houtlijm.

En dan nog over epoxy en het gebruikte weefsel.
Bij polyester gebruikt men matten van glasvlies dit in tegenstelling tot gewoven matten die bekend staan als keperweefsel :
P1020107.jpg

Keperweefsel lijkt op vierkantweefsel, maar nu gaat de inslagdraad onder meerdere kettingdraden door en daarna over een zelfde aantal heen. De draden kunnen nu gemakkelijker over elkaar glijden. Keperweefsel kan hierdoor zonder plooien over in meerdere richtingen gekromde vormen worden aangebracht. (Dit verhaal heb ik van de website van Polyservice)
Belangrijkste is dat de mat makkelijk te vormen is. Wel moet je goed opletten met epoxy. Buiten werken of adembescherming is niet onverstandig en gebruik zeker latex handschoenen. En het belangrijkste is adembescherming bij het schuren. Dat moet je zeker buiten doen en een stofmasker gebruiken. Het schuurstof is volgens de winkel gevaarlijker als de lucht bij het verwerken.
Verder moet je opletten dat het spul best snel uithard als het is gemengd en nog in in je pot zit. Na het aanbrengen duurt het soms wel een dag voordat alles goed is uitgehard. Het gebruik van een ontluchtingsrolletje is ook aan te bevelen en werkt een stuk makkelijker. Wel na gebruik schoonmaken met thinner. Dat doe je maar 1 keer te laat en dan kan je m weggooien. (Eigen ervaring :( )
P1020176.jpg

Tot slot is de gewichtsverdeling echt van belang bij het varen. Hoe minder gewicht boven de waterlijn hoe beter hij vaart. Van te voren goed bedenken hoe je alles zo laag mogelijk in de romp krijgt levert heel veel plezier op bij het varen. De Tromp is dan wel windgevoelig (weegt ook maar ca. 5 kg) maar ligt in de bochten prima op het water en schommelt niet erg.

Ik bouw de Onversaagd ook weer volgens deze methode dus daar kan je ook kijken.

Succes !
Luc

hmm wat een appart ontluchtings rolletje Luc, ik ken ze alleen met groeven in langsrichting, omdat met dwars groeven je alsnog lucht zou kunnen opsluiten.

en schoonmaken doe ik in aceton (metalen rollertje).

had ooit rollertje vergeten schoon te maken, vond em een half jaar later terug. 3 dagen in de aceton en je kon de hars er zo tussenuit pulken :)...

hmm wat een appart ontluchtings rolletje Luc, ik ken ze alleen met groeven in langsrichting, omdat met dwars groeven je alsnog lucht zou kunnen opsluiten.

en schoonmaken doe ik in aceton (metalen rollertje).

had ooit rollertje vergeten schoon te maken, vond em een half jaar later terug. 3 dagen in de aceton en je kon de hars er zo tussenuit pulken :)...

Aaarrggghh, je hebt helemaal gelijk : schoonmaken met aceton is veel beter. Als je het direct na gebruik doet gaat thinner ook overigens. Is al weer een tijdje geleden dat ik zo'n rolletje moest schoonmaken want de laatste heb ik dus verkl.... En dat lukte dus niet meer met thinner.
Overigens hebben ze meerdere soorten. Ik had er ook een met langsrollen maar dit was de eerste foto die ik zag.
Bedankt voor de aanvulling !
Luc

btw luc, die roller die je hebt laten liggen moet je voor de aardigheid eens in aceton leggen... (middagje ofzo) gaat over het algemeen erg goed.

Back