Welke soort lijm gebruiken?

Hey iedereen,
ik ga straks beginnen met een bouw pakket van Sig, is meeste balsa,
Wat is hier nu de juiste lijm voor die ik moet kopen?

danken,

Gert,

dat is een vraag waar vele mensen een verschillend antwoord op geven, daar iedereen zo zijn voorkeur heeft :)

Wat goed werkt is PU lijm, ofwel contructie-houtlijm van Bison.
Je hebt er erg weinig van nodig, nadeel is langere droogtijd

20-1410.jpg

Ik heb de kleine verpakking, de grote kan ook wel maar droogt op den duur uit :(

Je kan ook gewoon witte houtlijm gebruiken, drogen duurt ook vrij lang.

Verder werkt secondenlijm (CA) goed en vooral snel ... echter, secondenlijm heeft totaal geen vullend vermogen in tegenstelling tot de pU lijm en de houitlijm.

Verder kan je nog werken met epoxy (2 componenten), ik gebruik dit zelf alleen bij delen waar echt kracht op komt te staan, zoals bijvoorbeeld het motorschot.

Succes met de bouw !

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Als je Belizell neemt heb je niks anderes nodig.

De nadeel van gewone PU-Lijm dat je lang moet wachten is met Belizell voor bij . :mrgreen:

Heel spaarzaam in gebruik , je hebt ze met 10 min en 20 min open tijd.
(en een witte 20 min voor depron)

Met de 10 min versie klem je dus een kwartiertje en kan de klemmen er al afhalen en verder bouwen.

Uitgedroogt is het na 24 uur.

En je kan er alles mee lijmen .;)
Hout , depron , epp , elapor , gfk , cfk , metalle en onder elkaar.

Mvg Johan

Ps ; is niet mijn firma maar ik gebruik het nu wel bijna alleen.

De beste lijm voor Balsa is nog altijd UHU Hart.
Snel droog, makkelijk aan te brengen omdat het dik vloeibaar is, goede vullende eigenschappen en het wordt glashard.
Moet je eens een wat groter gat opvullen meng dan wat UHU Hart met balsa stof en maak er een papje van en smeer daar het gat mee dicht, oersterk!

De beste lijm voor Balsa is nog altijd UHU Hart.

Die heb ik in het begin voor 25 jaar ook gebruikt.
Daarna Ponal Express houtlijm .
Sinds 15 jaar PU-lijm.
En nu Belizell omdat het een korte open tijd heeft , je hoeft minder te wachten. ;)

Als je de beschrijvingen leest van de grote houtbouw kits word vaak UHU Hart afgeraden.
Het word bikkel hard en dus niks flexibel.

TC schrijft.
Womit kleben wir die Piper?
Die Piper wird in der Hauptsache mit Weißleim und mit langsam härtendem Zweikomponenten Epoxi-Kleber gebaut.
5-Minuten-Epoxi ist für “tragende Verklebungen” ungeeignet, da es wegen der kurzen Aushärtezeit nicht in das Holz eindringt und deshalbnur eine geringe Festigkeit erreicht.
Außerdem ist die Alterungsbeständigkeit von 5-Minuten-Epoxi sehr schlecht.
Wird in der Bauanleitung kein Klebstoff genannt, dann sollten Sie immer Weißleim verwenden.
Für kleinere Balsaverklebungen eignet sich auch Sekundenkleber, das ist
allerdings eher eine Preisfrage.
Mit "Epoxi" ist in der Anleitung immer ein langsam härtender (mindestens drei Stunden) Zweikomponenten-Epoxidkleber gemeint.
Verwenden Sie Epoxi aus Gewichtsgründen nur sehr sparsam!
Für Metallverklebungen, aber auch für Sperrholz und Kiefer, ist nach unserer Erfahrung UHU PLUS ENDFEST 300 unschlagbar!
STABILIT EXPRESS und UHU HART kommen als Klebstoff nicht in Frage!

Mvg Johan

lijm

hoi.

sig bond,een aliphatische houtlijm op waterbasis,droogt snel,is sterk.
ook niet onbelangrijk,schuurt makkelijk zonder gom effect.:p

kijk ook eens op titebond,een lijmfabrikant.:shock:

Back