Welke spinner voor Avionik B18 ???

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door bat68be, 7 dec 2020.

  1. bat68be

    bat68be

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    4
    Ik vlieg sinds kort een F5b Avionik B18.
    Helaas heb ik de verkeerde spinner besteld waardoor de prop niet aansluit aan de romp. (Zie foto, prop staat in V)
    De spinner is een RF 32mm met "verzatz" op 0°. De prop is een RFM 15x16s.
    Ik heb bij de bestelling vd spinner er niet aan gedacht dat het middelstuk voor deze prop groter moet zijn, en dat zou het probleem ook meteen oplossen.
    Is er iemand die deze Avionik vliegt en mij precies kan zeggen welke spinner erop zit?
    De diameter van de spinnerkap moet 32mm zijn. Maar welk middelstuk? Recht? Met "verzatz"? En welke diameter van middelstuk? 33, 35, 38, 39, 41???

     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    Als ook via PB beantwoord:
    Voor de 15x16 prop zal een spinner zonder "Versetz" waarschijnlijk beter werken. Boutjes staan wat verder uitelkaar, waardoor de bladen waarschijnlijk beter aanliggen als ze dichtgeklapt zijn.
    Desnoods zou je de spinner een paar mm naar voren kunnen schuiven, soms geeft dat net genoeg ruimte om de prop netjes dicht te laten klappen.
    Sleufje tussen spinner en romp is optisch wellicht wat minder fraai maar merk je tijdens vliegen niets van.

    Persoonlijk gebruik ik alleen maar Sergey props. Meestal klapt die wel netjes dicht, maar zelfs daar moet je soms de spinner iets naar voren zetten.
    GM (Georgi Mirov) props klappen meestal ook goed dicht.

    Zowel Sergey als GM gebruiken hun eigen spinner. Bij Sergey is prop/spinner 1 geheel en zijn de bladen in basis niet demonteerbaar (tenzij je de vastgelijmde pin uit de spinner mept).
    GM heeft nu de optie de bladen en spinner los te kopen (bij toepassingen <6kW). Maar om de juiste spoed te bereiken moet je GM F5B bladen wel op een GM spinner gebruiken.
    Als ik me niet vergis staat de pin bij GM onder een hoek van 17.5Graden, bij Sergey varieert dat van ~18 tot ~22 graden. 1 graad komt ruwweg neer op 1"pitch.
     
  3. bat68be

    bat68be

    Lid geworden:
    4 apr 2015
    Berichten:
    4
    De spinner heb ik naar voor geschoven en dat brengt amper verbetering. RF 32mm spinner met recht middelstuk is besteld.
    Heb meteen ook een 30mm Reisenauer middelstuk met versatz en0° besteld en de bijhorende plastic 32mm spinner. Blijkbaar geen goed idee voor hoge vermogens maar ik las dat het tot 2000watt kan.
    Volgens meting is mijn middelstuk nu 24mm tussen de propasjes. Met 3mm meer aan elke as ligt de prop strak met de romp. Dus dit 30mm middelstuk met verzatz zou ideaal moeten zijn.
    Maar zal dit pas weten als ik het monteer.
    Zoniet wordt het de RF 32mm spinner met recht middelstuk.
    Wordt vervolgd!
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb helaas de tabellen niet meer van Freudenthaler maar niet elke prop is geschikt om op een versatzte spinner, of was het een verdrehte spinner? te zetten.
    En volgens mij is de 15x16 niet geschikt voor 1 van de 2.
    Gerben kan daarover meepraten, de prop kan exploderen en dat kost je zeker je motor en misschien je model.
    Even RFM bellen om zeker te zijn.

    GJ
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    GJ je verwisselt Verzetz (verzet van de bladhouders) met Verdrehung (hoek van de propellorboutjes).

    In dit geval wordt de juiste 0 graden spinner gebruikt, geen probleem. Hoewel je een 15x16 ook wel op 2-5 graden kan zetten.

    Het wordt pas problematisch als je bijvoorbeeld een 17x18 F5B (bedoeld voor op 5-7 garden) op 0 graden zet, dan kunnen de tips op snelheid een negatieve bladhoek krijgen en de prop tgv trillingen exploderen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik twijfelde of het nou de verdraaiing of het verzet was.
    Volgens Freud is het niet een negatieve bladhoek maar klapte jouw prop omdat de wortel verkeerd belast werd met optoeren en remmen.
    Daarom klapte de prop, mijn motor en jouw kist uit elkaar.

    GJ
     

Deel Deze Pagina