Welke spuit voor het spuiten van rompen edg?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Tadango, 16 nov 2022.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik zoek een goede betaalbare spuit om rompen te spuiten. Ik wil een brede smalle straal net als gebruikt wordt voor het spuiten van auto's. Uiteraard is het oppervlakte veel kleiner en zoek ik een kleinere spuit. Dit zou een HVLP spuiten moeten zijn begrijp ik maar de meesten zijn bedoeld voor auto's. Weet iemand een goede spuit voor de hobby? Airbrush voor de kleinere details edg heb ik maar ik zoek nu iets om de grote vlakken snel en netjes te kunnen spuiten. Vooral met 2k lak.
     
  2. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
  3. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Wat voor een compressor heb je? Want als die onder de maat is kom je niet weg met een verfspuit.

    Ik heb de Sparmax DH-810 met 0,8 en 1.0mm naaldset. Komt hier vandaan: https://www.obeeliks.com/contents/nl/p3263_Sparmax_Spraygun_DH_810.html

    Deze is zuinig met luchtverbruik en kan met een wat kleinere compressor werken.
    De compressor moet wel voldoende capaciteit hebben, de meeste Low noise compressoren van 750W leveren 100l/min bij 2bar, dat is te weinig om door te kunnen spuiten.

    Ik heb zelf een 1100W Low noise compressor, die levert 130l/min bij 2bar. De meeste spuiten werken bij 2 tot 2,5bar.

    Wat je zoekt is een mini, of spotrepair verfspuit. Absolute top is Anest Iwata LPH50 of LPH80, die zijn zuinig met lucht en perfect voor dit soort werk, maar ook erg prijzig, want professioneel.

    De afwerking van mijn Sparmax is echt prima, hoe die werkt kan ik niet zeggen, heb hem van het voorjaar gekocht maar door omstandigheden nog niet kunnen gebruiken helaas. Deze is wel uitstekend geschikt voor rompen spuiten.

    Airbrush Almere heeft de Victor spuit in zijn programma, is vergelijkbaar maar luchtverbruik iets hoger. De goedkope spuiten zijn vrijwel altijd klonen van de vermaarde Sata Minijet, en deze verbruiken meest teveel lucht voor de kleine compressoren om het bij te kunnen houden, dat is meer een gelukstreffer.

    Wat je zoekt is overigens een LVLP spuit, een HVLP is meestal een grootluchtverbruiker, vandaar High Volume. Die heeft grotere of dubbele gaatjes in de hoorn van de luchtkap, en die hebben echt een grote compressor nodig.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Geen idee wat mijn compressor kan maar heeft een aardige tank en werkt ook prima met een andere spuit met alleen een ronde opening. Dat zal niet de beperking zijn.

    Die van HMB zal voor mij genoeg zijn denk ik. Ik zal de spuit niet elk jaar gebruiken dus 88 euro vindt ik wat teveel. Het hoeft ook niet perfect te spuiten aangezien het maar vliegtuig rompjes zijn. Het ging me vooral om een brede nozzle ipv een ronde en minder spray wat de ruimte in vliegt.
     
  5. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Een HBM spuit van 25euro is natuurlijk ook zonde van het geld als het niet goed werkt. Wellicht dan toch even handig om je opbrengst van je compressor na te gaan.

    De grootte van de tank zegt niks, dat is de eerste buffer, daarna zal de compressor zelf het toch bij moeten kunnen houden. Als deze continu draait wordt die erg warm en krijg je ook veel meer condens in je lucht, wat weer problemen geeft met je lak.

    Neem even de tijd om het uit te zoeken, het is momenteel toch te koud en te vochtig om te spuiten, tenzij je de luxe van een verwarmde ruimte hebt natuurlijk. Een goedkope spuit kan een zeer goed resultaat geven, maar van een goed resultaat hangt iets meer af als alleen de spuit zelf.

    Overigens moet je niet onderschatten hoeveel een vlakspuit meer aan lucht gebruikt als een ronde, de vlakstraal wordt door de extra gaatjes is de hoorn gemaakt, een vlakstraal verbruikt minstens twee keer zoveel lucht als een rondstraal.
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb nog even :) Maar ook een verwarmde ruimte, dus dat komt wel goed. Compressor moet 210l/min doen btw, met een 24L vat dus dat is prima. Je spuit ook niet continu, ik niet tenminste.
     
  7. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    985
    Locatie:
    Zuid Holland
    Oh dat is zeker voldoende, dan kun je met zo’n HBM spuit wel uit de voeten.
     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    een gelijke mini bovenbeker spuit zoals Tadango plaatste heb ik een tijd terug gekocht omdat ik een paar motorkappen moest spuiten en mijn Sata al ingepakt in de opslag stond...
    nou scheelt het natuurlijk wel dat ik zelf spuiter van beroep ben geweest en heb met dit kleine goedkope ding toch hele toonbare resultaten behaald, nou is mijn voordeel dat ik wel aardig kan spuiten en precies weet hoe ik een spuit moet afstellen en de juiste luchtdruk en viscositeit van de lak (hoeveelheid verdunning) kan bepalen.... als je daar geen gevoel bij hebt dan krijg je zelfs met een Sata van 800 euro geen fatsoenlijk resultaat.....
    Aan de spuit zal het in ieder geval niet liggen :thumbsup:
    zal eens kijken of ik nog foto's heb van het resultaat
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2022
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ziet er goed uit!
    Welke lak heb je gebruikt?
     
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    De kleuren zijn Vallejo premium en zelf op kleur gemengd om de bestaande kleuren te evenaren (alleen het zilver op de yak kap is Createx auto air), de aflak is 2 componenten blanke lak
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Tja, dat is altijd het punt natuurlijk. Met ervaring en kennis krijg je met goedkope materialen nog een goed resultaat. Zonder maakt het materiaal weinig uit, als zijn duurdere materialen soms iets makkelijker om mee te werken. Ik zal een HBM spuitje en wat andere dingen bestellen zodat ik eens kan testen als ik zover ben. Nu nog eens kijken naar een goedkope afzuiging voor mijn spuit "kamer" zodat de spray niet teveel righting de modellen trekt.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    als je er niet uit komt dan trek je maar aan de bel
     
    Bruno van Hoek en Tadango vinden dit leuk.
  14. roger007

    roger007

    Lid geworden:
    5 dec 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Oud-Beijerland Z-H
    iK HEB NOG EEN GEHEEL NIEUWE BADGER SPUIT MET EEN GROTERE NOZLE EN MET EEN TANKINHOUD VAN 500CC BIJ INTERESSE KAN IK JE EEN FOTO STUREN
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Voor simpele klussen en kleine hoeveelheden gebruik ik een Preval sprayer, kost 13 euro en werkt prima.
    Ik had er gelijk 2 gekocht, in 1 "jampotje" dus 15 cc 2 K lak gedaan, in het andere "jampotje" 10 cc spuitverdunner.
    Eerst dus verf verspoten, daarna de spuitverdunner er onder om de nozzle te reinigen.
    Werkt prima!
    Al zou ik voor grotere hoeveelheden wel een Badger of auto "spot-repair" pistool gebruiken
    Ik heb ook meerdere echte Badger airbrushes en spot repair guns met een SilAir commpressor.
    Dat is bij elkaar 1000€ gereedschap, maar de Preval werkt ook, en veel sneller.
    Vooral het schoonmaken van een Badger na gebruik 2K is een hele klus.
    Te koop online of hier.
    https://www.polyservice.nl/handgereedschappen/108-preval-sprayer-7474.html
    Daar hebben ze ook goede 2K lak op PU basis.
    Botenlak, kan zonder primer op epoxy of polyester, en hard goed uit bij kamertemperatuur.
    (beter dan autolak)

    Voor een hele romp is een grotere spuitbus ook wel aan te raden.
    Dus ook 2K lak!
    https://www.nonpaints.com/nl/2k-autolak-in-spuitbus-spraymax-250ml-400ml-high-solid
    Dit heeft een potlife van een paar uur, je kunt dus meerdere lagen spuiten

    Succes Willem
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2022
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een badger spuit een en fengda spuit, dus voor de kleine items en details ben ik al voorzien. Ik gebruik ook graag de 2k bootlak, wordt erg hard en spuit prima.
     
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Is 2 k bootlak nog "echte" 2K lak, of is dat net als autolak een water gedragen base coat waar 2K blanke lak over gaat?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Echte 2k heb ik nog. Geen idee wat er in de winkels ligt nu.
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    2K bootlak is geen! Watergedragen maar een 2K PU lak
    Weet je het merk ?
     

Deel Deze Pagina