Welke spuitbus voor piepschuim? (lieft bouwmarkt merk ;))

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een groot stuk schuim staan wat een kleurtje moet krijgen. Nu had ik gisteren een stukje piepschuim geprobeerd met een bus die waarmee ik bezig was en dat vrat compleet weg, logisch...... nu zoek ik dus een bus die het piepschuim niet aantast. Kleur moet hoogglas wit zijn en het liefst haal ik een bus gewoon bij de bouwmarkt.

Als het niet anders kan kan ik ook een airbrush gebruiken maar het liefst trek ik er een spuitbus over.......

Ik gebruik altijd spuitverf van de hema of motip beide werken goed op depron en elapor en dergelijke. Ik denk als je een glimmend effect wil, het beste een aantal lagen kunt spuiten en dan lak er over.

Nouja ik ga er van uit als je met motip witte verf spuit en dan motip lak er over doet het geen kwaad kan.

Ik hebt het hier beide liggen dus als je wil kan ik wel een test stukje spuiten op depron om te kijken of het aantast.

Ik gebruik acrylverf van de praxis , die ik verdunt met wat water in mijn verfpistool giet, werkt prima voor depron en piep.

Ben nu net weer thuis ik zal morgen ochtend voor ik naar school even een proef stukje spuiten dan hoor je morgen middag mijn bevindingen.;)

de spuitbussen van tamyia zouden het moeten doen maar er is ook in de shop goedkopere verf die bestemd is voor styropor.ik dacht bij GWS

Ik gebruik altijd spuitverf van de hema of motip beide werken goed op depron en elapor en dergelijke. Ik denk als je een glimmend effect wil, het beste een aantal lagen kunt spuiten en dan lak er over.

Dat is raar...
Mij werd een paar dagen geleden hier op het forum nog afgeraden om de Motip bussen te gebruiken daar deze niet met acryl maar met alcyd gevuld zijn.

Ik heb het net even getest op een stukje depron.

Eerst twee laagjes wit, ik vind zelf dat het niet helemaal mooi dekt, ik heb het tot nu toe altijd met hema verf gedaan dit werd wel heel mooi alleen duurde een stuk langer om te drogen. Toen de lak er over maar dit maakte niet echt verschil en ging niet echt glanzen ofzo.

Na een kwartiertje zag je toch kleine poriën in het depron ontstaan dus het vreet idd een heel klein beetje.

Van de Hema verf ben ik 100% zeker dat het mooi dekt en niet vreet.
Ik heb ook wel eens bij de modelbouwwinkel kleine spuitbusjes gehaald van styrocolors dat is van bmi dit is speciale verf voor schuim

Voor zover ik weet zijn alle gangbare spuitbussen NIET geschikt. Depron kan alleen tegen acrylverf (op waterbasis) en dat is niet in de normale handel verkrijgbaar dacht ik. Motip werkt dus zeker niet ... :(

Je zou eens kunnen kijken in de bouwmarkt / bij de verfboer of ze spuitbussen verkopen met acrylverf, maar ik geef je weinig kans :rolleyes:

De spuitbussen van de hobbywinkel daarentegen, zoals de genoemde styrocolors, tamiya en andere modelbouwmerken, zijn wel geschikt.

Grtz,
Menno

Dat dat is niet helemaal waar, ik gebruik eigenlijk altijd hema spuitverf en dit werkt super goed! nooit last van vreten op depron niet, op arcel etc. niet en ook op normaal piep niet.

Hoi,

wil je eens kijken wat er op die bus staat ? Ik ben wel nieuwsgierig naar het soort verf ...

Grtz,
Menno

Het enige dat ik er op kan vinden is bindmiddel: alkydhars. oplosmiddel: terpetine en aceton. Die oplosmiddelen zouden het schuim kunnen aantasten maar ik heb er geen last van.

Deze is met oranje spuitverf van de hema gedaan (is van depron):

dsc03821ye5.jpg

Absoluut geen last van vretende plekjes gehad

Bedankt voor het testen :)

Die hema verf zou inderdaad moeten vreten...... toch maar niet proberen dan ;) Ik heb gemerkt dat als je eerst nevelt het schuim nauwelijks invreet omdat het meeste dan verdampt. Daarna zit de verf er als beschermlaagje overheen en vreet het nauwelijks. Als je test met de bus dicht op het schuim met een dikke laag verf vreet het enorm.....

Die bmi is een goed optie, ook niet duur inderdaad. Potje van 400ml kost bijna 6 euro. Ik kan altijd nog de compressor opzoeken en gaan airbrushen......... ik zie nog wel. Die bmi heeft alleen geen wit bij die shop :( Eens verder zoeken daarop.

Hee Mattieplane,

dat is een mooi kistje hoor ... ziet er strak uit.

Heb je de verf direct op het depron gespoten of zit er een voorbehandelende laag van iets bijzonders onder ? Wat zijn de kosten van zo'n spuitbus bij de hema ?

Grtz,
Menno

bedank menno, ja verf direct op het depron, 2 laagjes heb verder ook geen lakken gebruikt, de rest van de kleuren is met acryl verf gedaan. Bij de hema kost 1 spuitbus 6 euro en daar zit 400ml in.

die bmi busjes die ik heb zit 150ml in.

Back