Welke stekkers voor 50-60 ampere?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Hallo!
Momenteel ik 3.5 mm goudstekkers voor een regelaar die ruim 40 ampere trekt. Omdat er een verlengkabel gebruikt wordt (1 accu pakket in de neus en 1 pakket in de romp) zitten er tussen accu en ontvager dus 4 stekkers. Bovendien staan de 2 pakketten in serie dus in totaal heb ik dus 5 stekkers in serie (1 stekker tussen de pakketten). Omdat het vermogen een beetje tegenvalt ben ik eens gaan voelen aan de stekkers. Het gekke is nu dat sommige aangenaam warm zijn (30 graden) en 2 zijn bijna niet beet te houden na een minuutje draaien.

Is dit een toevallig probleem of zijn 3.5mm stekkers te krap of heb je ook nog kwaliteitsverschil tussen verschillende merken? Ik gebruik nu een goedkoop setje van 10 in een zakje.

Alvast bedankt!
Marc

Ik heb net even gemeten. Het spanningsverschil over de connector is 0.1 volt bij zo'n 40A wat betekent dat ik zo'n 4Watt aan het verstoken ben. Volgens mij peanuts maar de stekker wordt wel heet (of mijn multimeter klopt niet).

Groeten,
Marc

4W is voldoende om zo'n klein stukje metaal onaangenaam warm te krijgen.

dus 4mm goudcontacten gebruiken.

3,5mm is een korte maat die vooral gebruikt worden voor tussen de motor en regelaar(bij kleinere motoren).

ik heb hier ook een paar van die midden moot stekkers 3.5 mm
maar ook van 3,8?????
in ieder geval zijn er wat verschillen in die korte stekkers.
die van schultze en rc technics verscillen wel wat en dat merk je ook .
past makkelijk en andersom heel moeilijk in elkaar .
meet de busje,s eens op met een schuifmaat!!!!
groeten wiebe.

Er zitten nogal wat kwaliteits verschillen tussen de verschillende merken goudstekkers. Bij de 3,5 mm stekkers is het verstandig om de veertjes eraf te halen bij het solderen omdat de weerstand leuk kan oplopen als ze te heet worden.

Ook tussen de verschillende merken 4 mm goudstekkers zitten behoorlijke verschillen. De kontronik 4 mm zilver stekkers zijn qua weerstand lager dan de meeste 4 mm goudstekkers. Bovendien zijn ze lichter en helemaal niet duur. Ik gebruik deze al enkele jaren naar volle tevredenheid in hoge stroom toepassingen ( 90 Ampere continu voor ca 80 seconden).

Paul

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik voor de 4mm zilverstekkers ga. Hopelijk oxyderen ze niet te snel in ons natte en soms zweterige landje. En anders "moeders" zilverpoets gebruiken...?

Groeten,
Marc

Back