Welke stickmode is voor mij het beste?

Ik vlieg al jaren met electrozwevers. Dat zal ik ook wel blijven doen, maar vliegen met een heli lijkt me ook erg leuk. Van alle kanten wordt aangeraden te beginnen met een simulator. Dat lijkt me zinnig. Mijn computer stelt echter niet zoveel voor (HP Compaq D330d, 2,6 Ghz, 1 GB mem). Ik kan er goed op internetten en een briefje schrijven, maar het is zeker geen snelheidsmonster en maakt gebruikt van een onboard grafische chip. Ik heb FMS er op laten draaien en dat gaat net, maar niet op het volledige scherm. De simulator, die ik aan zal schaffen moet dus heel basaal zijn. Ik heb geen zin om eerst een nieuwe pc te gaan kopen. Nu zie ik een goedkoop simulatortje staan voor 25 euri met heel gematigde systeemeisen, alleen dat is geschikt voor stickmode 2, oftewel gas links.
Ik heb altijd mijn gas rechts (mode 3, als ik het goed heb) en dat wil ik wel zo houden.
Het lijkt me erg verwarrend om bij het ene toestel een andere stickmode te gebruiken als bij het andere.
Hoe kijken de meer ervaren vliegers hier tegenaan?

nou ron is dat wel zo ?
als ik les krijg van iemand die mode 1 heeft , en ik in mode 2 wil , welk nadeel is er dan ?
mode 2 is welbeschouwd de 'normale' mode ,bijna alle nieuwe zenders heeft t standaard en ik las ook iets laatst over dat bepaalde figuren in andere modes'en heel moeilijk gaan .

Hij kan niet met jouw zender sturen, dus kan hij ook niet afstellen. Ik laat duo-besturing even buiten beschouwing.
Anderzijds, als een bepaalde mode de standaard is, is het misschien raadzaam die te gebruiken.

Er is niet zoiets als de beste stickmode. De enige overweging die er kan zijn, zoals Ron ook al aangeeft, is de stickmode waarin een eventuele instructeur vliegt. Als er met 'zender overpakken' gewerkt wordt, is het wel handig als de instructeur ook in die stickmode kan vliegen ;).. zodra er met kabeltjes gewerkt wordt, is het al helemaal geen probleem meer.

Je vraagstelling.. als je gas rechts hebt, heb je elevator links. Bedenk je dat je bij een heli niet echt een 'gasknuppel' hebt zoals bij een vliegtuig, bij een heli is het gas gekoppeld aan hoogte (pitch). Het zou dus best eens kunnen zijn dat bij een heli gas links voor jou beter werkt. Is een kwestie van uitproberen denk ik.

@ferro: stickmode is meer een religieus iets. Er zijn voor alle stickmodes toppiloten te vinden die er mee kunnen vliegen, uiteindelijk is het niet de stickmode die bepaalt of je iets wel of niet kunt en of iets makkelijk of moeilijk is.

Voor vliegtuigen maakt het eigenlijk niet uit welke stickmode. Maar voor heli's ligt het een beetje anders. Ben je rechtshandig dan kun je de swash beter op de rechterstick hebben, mode 2 dus.

Ik vlieg al jaren met vliegtuigen in mode1 en voor heli's heb ik mezelf moeten aanleren om de swash met links te bedienen.

Murdock: volgens mij is het niet waar wat je zegt. Een vliegtuigpiloot die op niveau vliegt, gebruikt ook alle stuurfuncties altijd, net zoals een helipiloot dat zou moeten doen.

Er is domweg niet een structureel beste stickmode.

Wat een onwaarzinnige discussie, als je al jaren vliegt met zwevers, blijf dan bij de controls die je reeds gewend bent !
Probeer gewoon even of je hier of daar met iemand zijn sim kan oefenen mbt heli vliegen.
Maar het belangrijkste is om te weten of je rechts of links handig bent.
ben je rechtshandig, dan is mode 2 (linkse "knuppel") gas.
raak je daar niet uit, zoek hulp hier of daar

Het concept dat het belangrijk is om te weten of je rechts- of linkshandig bent, is gestoeld op het idee dat je stuurfuncties kunt onderverdelen in 'belangrijk' of 'minder belangrijk'. Dat is niet zo. Uiteindelijk zijn alle stuurfuncties allemaal even belangrijk.

Ik vlieg al jaren met electrozwevers. Dat zal ik ook wel blijven doen, maar vliegen met een heli lijkt me ook erg leuk. Van alle kanten wordt aangeraden te beginnen met een simulator. Dat lijkt me zinnig. Mijn computer stelt echter niet zoveel voor (HP Compaq D330d, 2,6 Ghz, 1 GB mem). Ik kan er goed op internetten en een briefje schrijven, maar het is zeker geen snelheidsmonster en maakt gebruikt van een onboard grafische chip. Ik heb FMS er op laten draaien en dat gaat net, maar niet op het volledige scherm. De simulator, die ik aan zal schaffen moet dus heel basaal zijn. Ik heb geen zin om eerst een nieuwe pc te gaan kopen. Nu zie ik een goedkoop simulatortje staan voor 25 euri met heel gematigde systeemeisen, alleen dat is geschikt voor stickmode 2, oftewel gas links.
Ik heb altijd mijn gas rechts (mode 3, als ik het goed heb) en dat wil ik wel zo houden.
Het lijkt me erg verwarrend om bij het ene toestel een andere stickmode te gebruiken als bij het andere.
Hoe kijken de meer ervaren vliegers hier tegenaan?

Mijn tip, houd je eigen mode. Laat alles hetzelfde, omdat de heli dan reageert zoals jij al jaren gewend bent te sturen. bij mij in de buurt is nu ook iemand heli aan het leren, en hij heeft niet alle cyclic op 1 stick (hij heeft links throttle en links/rechts cyclic, rechts voor/achter cyclic, en links/rechts heck), ik vond het vreemd dat hij dat zo wou, maar hij is nu eenmaal gewend dat de ene stick linksaf duwen, ervoor zorgt dat de tail naar rechts gaat (heli naar links), alles opnieuw aanleren lijkt me niet nodig

Beginnen met helivliegen is al moeilijk genoeg omdat je 4 functies tegelijk moet bedienen. Dan is het slim om het lastigst te beheersen gedeelte van een heli met die hand te besturen die het best motorisch is ontwikkeld? Zelf ben ik rechtshandig en heb ik de swash met links leren bedienen, het kan dus, maar voor een beginner zonder verdere vliegervaring is mode 2 toch beter?

Wat een onzin om je keuze te laten bepalen of je nu rechts of linkshandig bent en daar je mode op af te stemmen!
Ik vlieg al jaren mode 1 met vliegtuigen en ben destijds ook mode 1 heli gaan vliegen, na ruim 6 jaar heli vliegen heb ik geen moment spijt van me keuze.
Ook met vliegtuigen gebruik je alle functies, als je tenminste fatsoenlijk vliegen hebt geleerd en ook toepast. Als een heli eenmaal vliegt stuurt het exact hetzelfde als een vliegtuig. Ook bij een vliegtuig gebruik je veel je gasfunctie zeker wanneer je modellen iets groter worden dat een Calmato! Groot voordeel is dat ik nu één zender heb voor zowel vliegtuigen als heli’s.
Zoals al is aangegeven, alle stickmodes worden gebruikt door top heli vliegers. In Japan is mode 1 erg populair en in de USA mode 2.
Als je veel ervaring hebt met vliegen in een bepaalde mode gebruik deze dan ook voor je heli. Wat betreft instructies, zender overpakken bij een heli is levensgevaarlijk, les daarom altijd doormiddel van een leraar/ leerling systeem.

Laatst bewerkt:
Juist,
Helemaal met Ronald eens!.
Als je nog geen RC vlieg ervaring hebt is het aan te raden om mode 2 te kiezen, is wel het meest logisch en er zijn erg veel piloten die mode 2 vliegen.
Maar in jouw geval gewoon kiezen wat je al gewend bent.
Op de sim kan je ook in je eigen mode vliegen.

En het overpakken van een heli zender moet wat mij betreft door iedere club in Nederland ten strengste verboden worden, is niet veilig uit te voeren!!!

We hebben daar tegenwoordig prachtige zenders met leerling/leraar kabels voor, en dan maakt het helemaal niets uit wie welke mode vliegt, en de leraar heeft de heli in een split second overgenomen.

Grt,
Eric

Hallo Allemaal,

Aangezien wij nu ongeveer zes jaar les geven via de kabel, kan ik hier het volgende over zeggen, en dit is ook de manier, inclusief de volgorde van prioriteit, waarop wij voor iedere leerling individueel de stickbezetting bepalen:

1e: ben je al een stick indeling gewend (van vliegtuigen, eerdere pogingen tot leren vliegen of wat dan ook) dan houden we die indeling aan. Heb je nog geen eerdere RC ervaring, dan door naar 2.

2e: ben je van plan bij een club te gaan vliegen, welke indeling houd men daar aan, (en dan met name de "hoofd-invlieger" die er op de meeste clubs wel aan te wijzen valt), dan kiezen we die. Ben je van plan wild te gaan vliegen (wat we niet aanraden) dan door naar 3

3e: ben je links of rechtshandig, dan zetten we de swash op de schrijfhand, want het is in onze opinie duidelijk te zien, dat mensen dan het snelste leren vliegen. Dit voordeel is echter ondergeschikt aan de punten 1 of 2

Voor alle duidelijkheid: er bestaat GEEN stickmode waarin je beter figuren kunt vliegen of wat dan ook, want het voordeel wat je mogelijk in een bepaalde figuur hebt, is weer van nadeel in een ander figuur. Dit geldt ook voor "pitch voor" of "pitch achter"! Het zelfde geld voor de discussie lange sticks versus korte sticks, of pultzender versus handzender. Dit is allemaal een kwestie van persoonlijke voorkeur. Pas als je een keuze maakt wat je werkelijk wilt (bijvoorbeeld schaalvliegen versus hardcore 3-D) gaan dat soort verschillen een (overigens vrij kleine) rol spelen.

Wat het beginnen met de simulator betreft: Ik hoor veel mensen roepen dat dat DÉ manier zou zijn om te leren vliegen, maar helaas, alleen als je ook daadwerkelijk tegelijkertijd "in het echt" vliegt. Want mensen die voordat ze bij ons komen lessen eerst flink op de sim hebben zitten oefenen, zijn vaak meer geld kwijt, doordat het heel erg lastig is foute gewoonten af te leren. Denk daar a.u.b. niet te licht over! Ik raad het niemand aan. Voor de kosten van een echt goeie simulator, kun je ook een paar goede lessen nemen, en daar heb je echt meer aan.

De sim is echter niet nutteloos, het is een perfect ding om manouvres die je in het echt nog niet aandurft, te oefenen, en om je oog-hand coördinatie aan te scherpen. Voorwaarde is dan wel, dat je al enigzins kan vliegen, zodat je het verschil tussen sim en werkelijkheid op waarde kan schatten. Juist als je nog niet kan vliegen, is een sim de beste manier om jezelf foute gewoontes aan te leren, en daardoor je leerproces in het echt ernstig te vertragen.

Succes met leren vliegen!

Bert

Laatst bewerkt:
he brutus , mooie redenatie . maarre , wat vindt jy iets verkeerd aanleren dan ? kan me niets bedenken , je controller op de kop vasthouden ofzo :] ?
en welk nut heeft het als je de stickmode kiest die jou hoofdvlieger ook heeft ?

Hoi Ferro,

Dat zal ik uitleggen: Praktijkvoorbeeld 1: Iemand vliegt met zijn simulator altijd met wind uit etc, alles op de makkelijkste stand. heeft daarmee zwaar zitten oefenen, en blijkt op een gegeven moment helemaal vast te komen zitten. Hij boekt op het veld met zijn eigen heli geen vooruitgang meer tijdens het hooveren. Na wat expirimenteren, kom ik er achter, dat hij, ongeacht de situatie, min of meer "vaste" stuuruitslagen hanteert. M.a.w., hij kijkt niet meer naar de ligging van de heli, hij kijkt ook niet meer naar hoe de heli op zijn stuurcommando's reageert (niet voldoende, dan meer uitsturen, te scherp, dan iets rustiger sturen, dat idee), nee, hij beweegt in iedere situatie de sticks precies even ver. Gevolg is dat hij, ondanks dat hij al redelijk kon hooveren, opeens de controle over de heli kwijt is, en er niks meer van snapt. Het heeft me enige tijd gekost om er achter te komen wat hij fout deed, en het gaat nog veel meer tijd kosten om hem dit af te leren, want hij heeft het zich inmiddels als rotsvaste verkeerd gewoonte aangeleerd achter de sim. Want daar reageert de heli altijd hetzelfde, en moet je dus altijd hetzelfde sturen, met dezelfde stuuruitslag. Mijn probleem niet, het zijne wel; het gaat hem weer wat tijd aan de kabel kosten om het af te leren.

Voorbeeld 2: bij een simulator, sta je altijd naar het scherm te kijken, en dit scherm is niet in 3D. Ofwel je mist de richtingsinformatie die je zelf uit het draaien van je hoofd krijgt als je met je blik de heli volgt, en je mist de afstandsinformatie die je op het veld krijgt uit het feit dat je twee ogen hebt (stereoscopisch zicht). Gevolg is dat iemand die zich zelf rondvliegen had aangeleerd op de sim, in de praktijk vanuit de meest gevaarlijke hoeken binnen kwam tijdens de landing (wind mee, bijvoorbeeld) door het gemis aan ruimtelijke orientatie, en ook doodleuk de heli stil hing op 10 meter hoogte om vervolgens achteruit, met de wind mee een daling in te zetten. Met een lichte hoog vermogende trainer gaat dat prima, maar voor een schaalheli is het dé manier om vlak voor je voeten een schroothoop te creëren. Maar het is wel een gewoonte die er heel erg lastig uit te krijgen is. Het is, hoe je het ook wend of keert, een pricipiële fout, waarmee ik leerlingen niet een brevet mee wil geven. Want ik mag er niet van uitgaan dat een vlieger zijn hele leven met een raptor 90 blijft vliegen. En serieus, ik heb er mensen bij, die al prima rondjes vliegen, maar die als het spannend word (met een voor hen nieuwe heli bijvoorbeeld) onbewust terugvallen op die methode van landen, terwijl die methode juist de meest onveilige methode is als je een heli niet kent. Lees wat dat betreft er maar eens de adviezen op na, die Vario bij haar modellen stopt, bijvoorbeeld.

Beide voorbeelden heb ik in de korte 6 jaar dat we bestaan, meerdere keren voorbij zien komen. Het frustrerende, is dat het buiten de lessen om gebeurt, en wij er dus weinig invloed op hebben, maar dat het het goed leren vliegen soms behoorlijk tegenwerkt. Ik beweer niet dat de sim slecht is, maar eigenlijk moet je ook met de sim begeleiding hebben als je nog niet kan vliegen, OF je moet al dusdanig goed kunnen vliegen, dat je een goed bewustzijn hebt van de afwijkingen van de sim t.o.v. de werkelijkheid, zodat je je het aanleren van fouten kunt voorkomen.

Beide gevallen zullen de genen onder ons die wel zichzelf succesvol met een sim hebben leren vliegen mischien vreemd voorkomen, maar bedenk maar eens, tegenover iedere vlieger die succesvol zelf heeft leren vliegen, hoeveel er zijn, die het na de zoveelste crash (wegens vastgeroeste foute gewoonten) moedeloos de hobby opgeven? Want op de sim lukt het ze wel, en ze hebben ergens gehoord dat je op de sim heel goed kan leren vliegen. Dus dáár kan het niet aan liggen.....
En nogmaals, degenen die het wel gelukt is, zullen denken dat het overdreven is, maar wij krijgen op de vliegschool juist regelmatig mensen die juist tegen dit probleem aangelopen zijn. Daar zitten soms mensen bij tussen die al meerdere jaren (topper tot nog toe: 20 jaar!) heli vliegen.

Waar het de stickmode van de "hoofd-invlieger" betreft: als iemand bij ons een brevet haalt, en vervolgens bij een club gaat vliegen, wil dat niet zeggen dat hij al het zelfvertrouwen heeft om een eventuele volgende heli al zelf in te vliegen. In dat geval is het handig als hij een stickmode aangeleerd heeft, waarmee men hem bij zijn club hiermee verder helpen kan. Het hoeft niet, maar het is een keuze die wij maken, om te zorgen dat iemand later zoveel mogelijk plezier van zijn of haar hobby kan hebben, en niet bij het eerst volgende model door een gebrek aan zelfvertrouwen tegengehouden wordt.

Hopelijk zo duidelijk?

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Mode 2 is de beste keuze als je later pirouettende figuren wilt maken. Piroflips, piroglobes, piro tic-tocs. Dan is mode 2 duidelijk in je voordeel. Ask Walter about it! (vliegt mode1) Die baalt er nog elke dag van. Het kan wel!

Maar als je alleen een beetje wilt schaalvliegen is het niet belangrijk.

Groeten,
Tjerk ;)

Tjerk kent me goed :p

Ik baal er inderdaad van.
Ik kan nu bijna alle figuren zolang er geen pirouette in zit.
Mode2 had zooooooveel makkelijker geweest, maar het is te laat.
Voor advanced 3D is het fijn als je tuimelschijf niet verdeeld is over twee sticks (zoals bij mode1)

Kijk maar eens naar de populaire Piroflip (Chaos).
Hierin zie je duidelijk de makkelijkere modes: http://www.jupiter-venlo.nl/Fotos/Filmpjes/3D%20Heli/My_piroflip.avi
Alles is mogelijk onder iedere mode. Het kost alleen wat meer moeite.

Ik moet nu ook er aan geloven.
Heel, heel veel oefenen dus.

Hallo,

Ach, 3D en kunstvliegen doe ik niet. Heb ooit eens een paar loopings gedraaid, en daar vond ik niet zoveel aan qua vliegen (niet realistisch), maar veel te spannend om leuk te zijn.
Vlieg met mode 1 en een simpele rate-gyro, maar pirouetjes draaien stelt ook in deze mode niet veel voor. Dus Walter, geloof me, dat pirouetjes niet willen lukken, heeft niks met je stickindeling te maken.

Want wat is je probleem: dat je tijdens de volle uitslag hekrotor onbewust een beetje nick meegeeft? Als je mode 2 vliegt, geef je in dat geval onbewust een beetje pitch meer of minder, en met de nogal gevoelige pitchinstelling die je voor 3D gebruikt, ga je dat ook merken. Dit is meer een kwestie van "het gras is altijd groener aan de andere kant van het hek".

Persoonlijk denk ik dat het meer een kwestie van oefenen is. 3D vliegers vliegen vaak met handzenders en korte sticks, en dan is een precieze stickhandling toch al wat lastiger als met een pult (lange of korte sticks maakt hier niet uit)

Overigens stoor ik mij een klein beetje aan de opmerking van Tjerk "alleen maar een beetje schaalvliegen".
Het gaat me niet om of de ene vorm van vliegen moeilijker/beter/interessanter zou zijn als de andere, maar er hoeft niet op neergekeken te worden, en schaalvliegen is om de dooie donder niet "makkelijker". Wel duidelijk anders.
De meeste schaalvliegers (in elk geval ik wel) vliegen niet alleen zo precies mogelijk, maar ook bij voorkeur zonder electronische hulpmiddelen zoals heading lock, V-stabi, heli-command en aanverwante zaken. En als het ding niet zo verrekte duur was, dan was je van harte uitgenodigd om te komen kijken of je mijn BO 105 wel überhaupt zonder brokken in de lucht weet te krijgen en te houden. Die kans is maar klein, en ik waag het model er dan ook niet aan, maar dan zou je merken dat "alleen maar een beetje schaalvliegen" zo zijn aparte eisen aan de piloot stelt...

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
bert , relax man , ik denk dat tjerk bedoelde dat je met een schaalheli niet inverted vliegd , geen acrobatiche toeren uithaald en ook niet heel wild vliegd .
dus het extreme stickbangen doe je dan niet .
waarom ik reageerde in deze discussie is , vanwege het feit dat mensen niet mode 2 voor normaal nemen . er is mss voor meerdere modes wat te zeggen [zoals je reeds deed] , maar mode 2 is gewoon wel het makkelijkst . in de zin van ; de meeste mensen hebben mode 2 , zenders worden veelal afgeleverd in mode 2 , enz .

en dat van dat mode 2 beter zou zijn voor 3d , dat heb ik gehoord van mensen die een andere mode zijn aangeleerd , meer niet , en ik kan het ook niet hard maken ; het is slechts wat ik gehoord heb.

maar links en rechts handige mensen , daarmee ben ik het oneens , ik ben zelf een natuurlijke linkshandige , met meer dan de helft van de handelingen die ik doe , doe ik rechts . veel dingen kan ik met beide
waarom ? omdat gereedschap vaak rechtshandig is , omdat sommige dingen rechts makkelijker gaan tov je lichaamshouding etc
ik kan veel dingen rechts en links , en het is niet meer dan een kwestie van aanleren .
in het geval modelhelicopter leren vliegen moet je dus ook van nul beginnen .
dussszz , hoe vertaalt dit na een zender ? tuimel op links omdat die het belangrijkst zou zijn ? pitch en tail zijn toch evenbelangrijk ?

Back