Haha Walter, zo'n vermoeden had ik al.... (van die pirouetjes)
Maar toch, het zal best voorkomen dat gevoelsmatig de ene stickindeling beter lijkt als de andere, maar je zult er altijd achter komen, dat daar tegenover staat dat er andere vliegsituaties voorkomen, waarin diezelfde stickindeling juist weer "lastig" is.
Zie het maar als de hellingproef ineen auto: Gas koppeling en rem zitten best handig verdeeld over de pedalen, totdat je van een helling weg moet rijden, en opeens rem, koppeling en gas tegelijk moet bedienen. Vanaf de eerste keer dat iemand dat met een auto deed, hebben ze ook maar gelijk de handrem uitgevonden....
Nogmaals: het voordeel wat je in situatie A hebt, verlies je in situatie B.
Tsjerk, geeft niks, als jij het niet zo bedoelde, heb ik het dus verkeerd opgevat, excuus terug!
Ferro, ik kom wel eens niet zo over, maar ben over het algemeen toch niet zo gestresst hoor!
Wat linkshandigheid betreft: Das altijd een lastige discussie. Ik heb het op de lagere school nog meegemaakt dat linkshandige kinderen door leerkrachten op een naar huidige maatstaven niet zo heel prettige wijze (ik heb toch echt de vastgebonden linkerhandjes en zo gezien, en zo oud ben ik nog niet) gedwongen werden rechtshandig te schrijven, en vervolgens ook nog eens een hoop bagger over zich heen kregen omdat ze niet netjes genoeg schreven....
Maar dat is niet de reden waarom ik dat onderscheid maak voor leerlingen (en let wel: als laatste prioriteit, als er geen andere reden is om links of rechts te kiezen).
Tail en pitch zijn inderdaad net zo belangrijk, maar hoef je zelfs als je geen headinghold gyro gebruikt, niet zo strak uit te sturen als swash. Plus, tail en pitch zijn twee "gescheiden" functies, waar de swash meer als een functie in twee richtingen gezien kan worden. Het is het feit dat je voor de swash een coördinatie nodig heb die overeenkomt met de coördinatie die je voor schrijven gebruikt, dat ik voor de schrijfhand kies als ik moet bepalen op welke stick de swash komt.
Je kunt het je inderdaad met de andere hand aanleren, maar waarom zou ik iemand dat opleggen, als er een vrije keus is?
En nogmaals: in hoofdzaak zoek ik voor een leerling de stickmode, waarin het leerproces zo makkelijk (en kort) mogelijk is, juist omdat voor het uiteindelijke vliegen naar mijn idee geen specifieke voordelen of nadelen aan te wijzen zijn.
Groet, Bert