Welke stickmode is voor mij het beste?

Overigens stoor ik mij een klein beetje aan de opmerking van Tjerk "alleen maar een beetje schaalvliegen".
Niet zo bedoeld, excuses als het zo is overgekomen.
Wat ferro aangeeft was eigenlijk wat ik er mee wou zeggen. Met schaalvliegen ga je geen pirouettende figuren vliegen.
Niks minachtend over schaal-vliegers, vind het prachtig wat ze doen!

Groeten,
Tjerk

Dus Walter, geloof me, dat pirouetjes niet willen lukken, heeft niks met je stickindeling te maken.

Want wat is je probleem: dat je tijdens de volle uitslag hekrotor onbewust een beetje nick meegeeft? Als je mode 2 vliegt, geef je in dat geval onbewust een beetje pitch meer of minder, en met de nogal gevoelige pitchinstelling die je voor 3D gebruikt, ga je dat ook merken. Dit is meer een kwestie van "het gras is altijd groener aan de andere kant van het hek".

Ik zal daarop letten in het vervolg :D
Hoewel ik niet helemaal zo'n eenvoudige pirouette bedoel....

Haha Walter, zo'n vermoeden had ik al.... (van die pirouetjes)

Maar toch, het zal best voorkomen dat gevoelsmatig de ene stickindeling beter lijkt als de andere, maar je zult er altijd achter komen, dat daar tegenover staat dat er andere vliegsituaties voorkomen, waarin diezelfde stickindeling juist weer "lastig" is.
Zie het maar als de hellingproef ineen auto: Gas koppeling en rem zitten best handig verdeeld over de pedalen, totdat je van een helling weg moet rijden, en opeens rem, koppeling en gas tegelijk moet bedienen. Vanaf de eerste keer dat iemand dat met een auto deed, hebben ze ook maar gelijk de handrem uitgevonden....

Nogmaals: het voordeel wat je in situatie A hebt, verlies je in situatie B.

Tsjerk, geeft niks, als jij het niet zo bedoelde, heb ik het dus verkeerd opgevat, excuus terug!

Ferro, ik kom wel eens niet zo over, maar ben over het algemeen toch niet zo gestresst hoor!
Wat linkshandigheid betreft: Das altijd een lastige discussie. Ik heb het op de lagere school nog meegemaakt dat linkshandige kinderen door leerkrachten op een naar huidige maatstaven niet zo heel prettige wijze (ik heb toch echt de vastgebonden linkerhandjes en zo gezien, en zo oud ben ik nog niet) gedwongen werden rechtshandig te schrijven, en vervolgens ook nog eens een hoop bagger over zich heen kregen omdat ze niet netjes genoeg schreven....

Maar dat is niet de reden waarom ik dat onderscheid maak voor leerlingen (en let wel: als laatste prioriteit, als er geen andere reden is om links of rechts te kiezen).
Tail en pitch zijn inderdaad net zo belangrijk, maar hoef je zelfs als je geen headinghold gyro gebruikt, niet zo strak uit te sturen als swash. Plus, tail en pitch zijn twee "gescheiden" functies, waar de swash meer als een functie in twee richtingen gezien kan worden. Het is het feit dat je voor de swash een coördinatie nodig heb die overeenkomt met de coördinatie die je voor schrijven gebruikt, dat ik voor de schrijfhand kies als ik moet bepalen op welke stick de swash komt.

Je kunt het je inderdaad met de andere hand aanleren, maar waarom zou ik iemand dat opleggen, als er een vrije keus is?
En nogmaals: in hoofdzaak zoek ik voor een leerling de stickmode, waarin het leerproces zo makkelijk (en kort) mogelijk is, juist omdat voor het uiteindelijke vliegen naar mijn idee geen specifieke voordelen of nadelen aan te wijzen zijn.

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Nadat ik altijd in mode 1 met vliegtuigen had gevlogen wilde ik ook eens gaan helivliegen. Toen werd mij geadviseerd om dit in mode 3 te doen. De reden is dat je dan de swash weer op 1 stick hebt. Nu wissel ik steeds tussen mode 1 (vliegtuigen) en mode 3 (heli's).

Ik vloog eerst heli Mode1.
Toen leerde ik vliegtuigen vliegen in Mode2.

Onder andere hierdoor heb ik in een stress situatie verkeerd gehandeld met mijn heli 4 jaar geleden. Ik wist het even niet meer....
Nu vlieg ik sindsdien vliegtuigjes (indoor ding en piepschuim jetje) ook Mode1.
Switchen is onmogelijk voor mij.

Ja ik heb ook voordelen met Mode1. Zeker waar.
vooral met nauwkeurig vliegen heb je meer controle (hoewel ik meer van het smijtwerk ben).
Maar zoals het filmpje laat zien is het lastiger in (complexe) pirouttende figuren:
- Chaos
- Pirouetting TicToc
- Pirouetting Globe
- Wall of Death

Als ik gefrustreerd deze weer eens probeer baal ik van Mode1.....
Maar alleen met deze figuren.
Ik zou iedereen aanraden verder te gaan met de mode die hij NU gebruikt.
Alleen als je begint zou ik altijd voor Mode2 kiezen.
(Misschien Mode3 voor linkshandigen, dat kan ik niet beoordelen.)

Voor vliegtuigen vlieg ik mode 1. Voor helicopter(tot nu toe alleen op de sim) gebruik ik liever mode 3 (ivm gaspositie niet mode 1). Ik vind het fijner vliegen als ik de swash op 1 stick heb, dat geeft mij bij een heli een logischer gevoel namelijk.

Het ligt eraan wat je het fijnste vind vliegen denk ik. Toen ik begon met (vleugel)vliegen is mij mode 1 aangeraden, omdat je aileron en hoogte dan gescheiden zijn en dat je daardoor "beter" kon vliegen. Of dit werkelijk zo is kan ik niet zeggen. Zo vliegen andere piloten weer met mode 2 en die vliegen ook gewoon alle figuren zonder problemen(iig bij vliegtuigen)

Mode 2 geeft mij het gevoel (helemaal met vliegtuigen) als een joystick in de hand. Aileron en elevator op 1 stick. Net als vroeger op de pc met een vliegsimulator. Gewoon "logisch". Idem voor spelcomputers met joysticks (Playstation, Xbox) shooters met de camera op de rechter stick met de Y-as inverted. (dan is het weer net een vliegtuig).

Een verhaal gebaseerd op mijn eigen boeren logica.

Tjerk ;)

Wat betreft schaalvliegen.. geef de meeste 3D piloten hier een leuke Vario schaalbak en zie hoe ze er mee lopen te stunten. Beide disciplines zijn moeilijk, goed 3D vliegen en goed schaalvliegen. De 3D vliegers die ik gezien heb in het echt, konden geen schaalheli vliegen maar de schaalvliegers wel beperkt 3D..

Gewoon op je gevoel afgaan !!

1 stick voor de rotorbesturing ligt wel voor de hand, dus mode 2 lijkt mij de meest handige keuze. Links of rechtshandig heeft hier niks mee te maken.
Ben zelf een links handige maar vlieg gewoon de swash op rechts.

Maar zoals het filmpje laat zien is het lastiger in (complexe) pirouttende figuren:
- Chaos
- Pirouetting TicToc
- Pirouetting Globe
- Wall of Death

Als ik gefrustreerd deze weer eens probeer baal ik van Mode1.....
Maar alleen met deze figuren.

aha , bewijs ! het feit dat alleen deze figuren walter frustreren moet wel pleiten voor mode 1 aangezien mijn lijstje van frustrerende figuren veel langer is met mode 2 :]
mvg links handig en denkende ferry

Laatst bewerkt:
@walter,

wat raad je mij dan aan. Ik vlieg met vliegtuigen mode 1, en met heli vlieg ik dan toch mode 3 (swash op links dus). Is dit een slimme keus, of is het beter gewoon heli in mode 1 te vliegen?

Als je niet te lang Heli vliegt en wel lang vliegtuigen zou ik gaan voor Mode1, ALS je door gaat met vliegtuigen in ieder geval.

2 modes volhouden gaat geld kosten. (naar mijn mening)
Maar het hangt er totaal vanaf hoe lang je vliegt (beide modes).

Hoe lang vlieg je wat?

ik vlieg nu 3 jaar met vliegtuigen op mode 1. Heli's heb ik alleen op de simulator gedaan, en dan meestal mode 3... Ook op mn club zijn het allemaal mode 2 vliegers bij de heli's, dus raden ze voor mij mode 3 aan(gas zit bij mij rechts hé:))

In het echt heb ik 1 keertje gevlogen met een heli, mode 2, alleen de swash (hirobo evolution)

Op de sim vind ik mode 3 best lekker vliegen, maar mode 1 heb ik nooit echt lang geprobeerd:)

Fabian,

Voor wat het waard is: als je heli wilt gaan vliegen, hou gewoon lekker mode 1 aan. Wie weet zijn er figuren die niet lekker lopen voor je gevoel (of ook daadwerkelijk mischien), maar wat Walter al zegt: de kans is groot dat het je vroeg of laat geld gaat kosten doordat je je een keer vergist.

Want Tjerk heeft volledig gelijk waar het zijn logica betreft (serieus), maar vliegen is deels een aangeleerde reflex, en die houd zich niet echt aan die logica. Drie jaar vleugelvliegen is lang genoeg om die reflex in mode 1 behoorlijk diep "in te bakken".

Er zijn mensen die met twee modes overweg kunnen, maar ze zijn in de minderheid, denk ik. En om nu te gaan gokken of jij tot die minderheid behoort, met als inzet een heli, tsja....

Groet, Bert

bedankt voor de uitleg:)

Maar ik vlieg al wel bijna een jaar mode 3 heli op de simulator:lol:. Ik ga nog eens mode 1 helivliegen ,maar die mode 3 zit er toch wel ingebakken voor helis..

Back