Welke stroom om eneloop (aa) te formatteren?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Tadango, 31 mrt 2023.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb eneloop packs welke ongelijke lading hebben tussen de cellen. Ik wil deze gelijk trekken. Hoeveel mA is daar het beste voor? Het zijn aa cellen, 1900, mAh. Ik dacht zelf 200mA voor 10 uur en dan ontladen om te kijken of de capaciteit nog goed is.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Rustig ontladen zoals je al schrijft met ongeveer 200mA is prima. Ontladen tot pakweg 1V per cel, misschien 0,8V per cel maar niet lager. Daarna even zo rustig laden met 200mA gedurende 12 tot 14 uur. Controleer elke cel als je 12 uur geladen hebt, is er dan nog een verschil van meer dan 0,1V tussen de cellen ga dan door met laden tot maximaal 14 uur. Is er dan nog een (te) groot verschil dan kan je de "behandeling" herhalen.
    Blijven de verschillen na twee of drie keer ontladen/laden dan zijn de cellen met de laagste spanning versleten. Het houdt een keer op met accu's. ;)
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ze zijn weinig gebruikt maar het grootste probleem is dat ze lastig te bereiken zijn. Als ze straks na enkele dagen nog de juist capaciteit hebben zou het ook goed moeten zijn. Jaren stilliggen heeft het verschil doen ontstaan. Anders maar veel werk steken in het vervangen ... Totaal 24 cellen dus hopelijk valt het mee.
     

Deel Deze Pagina