Welke ( stuurwiel ) zenders hebben een PC aansluiting?

Oscar

verslagschrijvers
Om dat ik opzoek ben naar een nieuwe zender wil graag weten welke zenders zich vanuit de PC laten instellen.

Ik wil dus niet mijn PC besturen met de zender,
maar de zender instellingen en menu's programaeren met de PC.

Die heb ik nog nooit gezien.
Ik ken (heb) wel een programma waarmee je de geheugenmodules van Futaba (Campac) uit kunt lezen en kopiëren. Dit is handig om alle instellingen ergens anders te bewaren dan alleen in je zender zodat bij een computercrash in je zender niet alle instellingen definitief weg zijn. Een vorm van back-up dus.
Door de waardes aan beetje aan te paseen kan je ook een soort "programmeren". Echt goed programmeren kan je alleen met de zender en de ontvanger erbij met natuurlijk de servo's. Dan kan je zien wat er gebeurt en eventueel de nodige wijzigingen aanbrengen om te voorkomen dat een servo ergens vastloopt of de verkeerde kant op draait. Met de PC zulke dingen doen is behoorlijk zinloos.

Multiplex heeft voor o.a. de ProfiCar zenders het programma + interface RadioMaster. Met dit programma kunnen modelgegevens op de pc in beeld worden gebracht en bewerkt. Tevens kunnen de gegevens uiteraard worden opgeslagen.

Robbe heeft voor zenders, die voorzien kunnen worden van een CamPac (o.a. de T3PK) het programma + interface Cami 2000 (niet te verwarren met de oude Campac interface van Robbe). Ook hiermee kunnen modelgegevens worden bewerkt en opgeslagen. Men heeft hiervoor echter wel een CamPac en een Campac adapter nodig.

Erg populair zijn deze programma's niet. Zoals Ernst al opgeeft is het weinig zinvol op via de pc modelgegevens in te stellen.

Back