Welke stuurwielzender is de beste keus!

Op dit moment gebruik ik nog een stickzender om mijn auto te besturen, maar wil straks overstappen op een stuurwielzender.

Echter hier zijn verschillende types en merken in en ik vraag me dan ook af welke de beste keus is.

Heb dus een aantal vragen die ik graag beantwoord zou willen zien:

- welke frequentie raden julle me aan, 27, 35 of 40 Mhz?
- uitvoering met kristallen of synthesizer?
- welk merk? prijs/kwaliteit

Wat de frequentie betreft is het antwoord makkelijk: 27MHz is er (vrijwel) niet, 35MHz mag niet (en is er dus ook niet), dus 40MHz blijft over...

inderdaad 40 mhz, dan heb je de keus aan verschillende modulatiemethoden zoals am, fm, pc, etc.
de keuze hiervoor hangt af van het budget, de voordeligste zenders zijn am, een stap hoger is fm

ikzelf heb een fm genomen en merk het enorm in bereik, is simpelweg veel meer dan met AM

over kristallen of synthesizer, daar zijn de meningen over verdeeld
het niet hoeven te wisselen van kristallen is een groot voordeel, de losse aanschaf is niet meer nodig.
je hebt namelijk meteen keus uit 22 kanalen (40mhz band)
Klein nadeel is dat de aanschaf iets hoger is, maar dat heb je er zo uit, omdat je geen losse kristallen meer hoeft bij te kopen.

Ik rij met een graupner XS-6, fm met synthesiser
die vond ik nog betaalbaar (200 euro) en heeft dus niet meer kristallen (de versie zonder kristallen, de xs-6 was 20 euro goedkoper)
De zender biedt dan ook nog eens functies zoals modelgeheugens (handig bij een rc auto garage vol) en verder nog fijninstellingen voor besturing en servos.

persoonlijk zo ik je deze zender zo aanraden, maar het is zaak om een keus te maken hoeveel je er maximaal aan uit wil geven (er zijn al stuurwielzenders vanaf 70 euro tot enkele honderden)

goede merken zijn onder andere graupner, futaba, hitec, ko propo, sanwa.........

Ook nog belangrijk: welk merk heb je nu? Oftewel: zijn ontvanger en servo's ook nog te gebruiken bij de nieuwe zender? Waarmee rijden anderen binnen de vereniging? Makkelijk om eens wat advies te vragen en om eventueel wat te kunnen lenen.

En Erikderaaf vergat natuurlijk ook nog Multiplex en Hitec te noemen!

:oops: :oops: :oops: Mij hoor je niet meer....
Of toch: echt slechte zenders worden er eigenlijk niet meer gemaakt, maar alle waar is toch wel naar zijn geld! Neem dus niet de goedkoopste als de portemonnee het toelaat (uiteraard hoef je ook niet per se de duurste te nemen).

Neem kristallen... een synthesizer straalt meestal meer uit als 1 frequentie wat stoort bij andere gebruikers.. niet zo prettig..

verder wordt d'r bij de aanschaf meestal eerste gekeken naar welke prijsklasse je in wil gaan zitten.. want uiteindleijk komt 't er op neer, hoe meer geld je uitgeeft, hoe beter de zender is....

@cyclops:

Wat jij zegt, daarover is nu al een paar keer discussie geweest. Corrien heeft inmiddels uitgelegd dat dit echt een fabeltje is.

Idd Corrien heeft al meerderen malen uitgelegd hoe het zit met die zenders. Vaak is het ook de plaats waar je gaat staan of je storing heb van een andere rijder. zelfde als in een ander topic in het auto forum (over een failsave).

Maar kijk is op deze pagina: http://www.pkracing.nl/zenderplaat.jsp en wat corrien zegt neem een zender die de zelfde connectors gebruikt dan hoef je je servo's niet te vervangen. Waarschijnlijk kan je je ontvanger niet meer gebruiken maar als je al op 40Mhz zit en je heb AM en neemt weer een AM dan zijn de ontvangers ook gewoon te gebruiken. Kijk wat je precies wil met de zender er is er wel 1 te vinden die bijna alles kan wat je wil doen.....

erikderaaf zei:
ikzelf heb een fm genomen en merk het enorm in bereik, is simpelweg veel meer dan met AM

over kristallen of synthesizer, daar zijn de meningen over verdeeld
het niet hoeven te wisselen van kristallen is een groot voordeel, de losse aanschaf is niet meer nodig.
je hebt namelijk meteen keus uit 22 kanalen (40mhz band)
Klein nadeel is dat de aanschaf iets hoger is, maar dat heb je er zo uit, omdat je geen losse kristallen meer hoeft bij te kopen.

Ik rij met een graupner XS-6, fm met synthesiser
die vond ik nog betaalbaar (200 euro) en heeft dus niet meer kristallen (de versie zonder kristallen, de xs-6 was 20 euro goedkoper)
De zender biedt dan ook nog eens functies zoals modelgeheugens (handig bij een rc auto garage vol) en verder nog fijninstellingen voor besturing en servos.

persoonlijk zo ik je deze zender zo aanraden, maar het is zaak om een keus te maken hoeveel je er maximaal aan uit wil geven (er zijn al stuurwielzenders vanaf 70 euro tot enkele honderden)

goede merken zijn onder andere graupner, futaba, hitec, ko propo, sanwa.........

Ikzelf heb/gebruik ook de Graupner XS-6 ik ben er erg tevreden over, is een mooi stukje techniek, vele instel mogelijkheden, en inderdaad geen gedoe met kristallen, maar ligt er ook aan hoeveel je uit wilt geven. Het enige wat ik je ten zeerste aanraad is koop FM en geen AM, je hebt gewoon veel minder storing en het bereik is stukken beter.

Ja en daarna kan je het natuurlijk zo duur en geavanceerd maken als je zelf wilt. Rijd je weinig/niet met anderen samen dan kan je rustig een zender met kristallen nemen, (is alleen lastig en duur als je wilt veranderen naar een andere frequentie)

Ikzelf woon in een redelijk storing volle buurt, en rijd regelmatig op plekken waar anderen ook rijden, dus vandaar dat ik de XS-6 heb genomen, paar schakelaartjes omzetten en je zit op een ander kanaal.

verder moet je gewoon even op een rijtje zetten wat je graag in wilt kunnen stellen

Update:

Ontvanger: Sanwa - SRC 2322RS
Servo's: Sanwa SRM-102

De ontvanger en zender zijn AM, maar heb begrepen dat bij de meeste FM stuurwielzenders een ontvanger wordt meegeleverd.

- Kan ik simpelweg volstaan met het vervangen van de ontvanger (AM -> FM) of gaat dat niet (aansluitingen servo's e.d.)?

Ik zou liegen als ik zou zeggen dat geld geen rol speelt, maar ben van mening dat ik beter in een keer iets goeds kan kopen en wat meer kan uitgeven, dan daar later spijt van krijgen en alsnog meer moet uitgeven...

De servo's kan je gewoon in een AM of FM ontvanger stoppen het enige is dat een aantal fabriekanten eigenwijs zijn en eigen connectors gebruiken en dus niet in elke ontvanger passen zet je andere connector op de servo dan past het wel en wertk het ook alleen de connectors van de servo's zijn soms verschillend.

Ik zelf durf niet te zeggen welke connectors sanwa gebruikt maar volgens mij gebruikt ie JR connectors en deze connectors gebruiken een aantal merken waaronder Graunpner en nog een paar.

Dit is - als ik het goed heb - nog met het oude Sanwa stekkersysteem: de servo's hebben dan snoertjes met 3 zwarte draden, waarvan 1 draad een rode streep heeft. Als je deze op een ander merk ontvanger aan wil sluiten (of op het nieuwe type Sanwa ontvangers), moeten de stekkers vervangen worden.

Corrien zei:
Dit is - als ik het goed heb - nog met het oude Sanwa stekkersysteem: de servo's hebben dan snoertjes met 3 zwarte draden, waarvan 1 draad een rode streep heeft. Als je deze op een ander merk ontvanger aan wil sluiten (of op het nieuwe type Sanwa ontvangers), moeten de stekkers vervangen worden.

Ben niet thuis in de connectors die gebruikt zijn/worden, dus voor de duidelijkheid een fotootje die misschien meer duidelijkheid geeft of deze servo's gebruikt kunnen worden met een andere ontvanger

afb3339.jpg

Dit is het nieuwe Sanwa stekkersysteem. Deze servos's passen dus op alle hierboven genoemde merken.
Er is overigens ook een modelbouw-faq over servosnoer-kleurcodering. Deze vind je hier.

Uiteraard zijn servosnoeren ook los verkrijgbaar. Graupner, Hitec en Multiplex gebruiken precies de zelfde stekkers (wel met andere draadkleuren), bij Futaba en KoPropo zit er een (gemakkelijk te verwijderen) nokje aan de stekker, die voor de rest ook het zelfde is.
Gelukkig hebben de fabrikanten besloten om de stekkersystemen te standaardiseren, zodat tegenwoordig bijna alle merken door elkaar te gebruiken zijn.

Heb inmiddels een keuze gemaakt.

Keus is gevallen op een Graupner XS6... ligt als het goed is a.s. maandag op me te wachten in de winkel...

Dit weekend nog ff zien door te komen met de stick-zender op AM band...

Thread kan gesloten worden!

nee hoor die sluiten we niet we willen hier een verslag te zien krijgen over die zender.

Als alles geod verloopt en de zender inderdaad maandag geleverd wordt, dan zit de ontvanger er dinsdag op en ga ik direct ff een stukkie rijden en zal daarna in deze thread mijn bevindingen laten weten.

Back