Welke tacho, waar kopen?

Iemand tips over welke tacho te kopen?

Zou graag een meter hebben dat ik vanop veilige afstand eens de headspeed kan uitlezen.

Ook tips met waar te kopen altijd welkom, al dan niet via PB want ik weet dat ze op het forum soms moeilijk doen over winkels posten. (is nochtans geen bespreking dus linkje zou geen kwaad moeten kunnen denk ik?)

je mag iemand best helpen met een linkje richting een product.
Zolang het maar geen winkelbespreking wordt, dan houd het nl op met een technische discussie te zijn

Maar, tacho: de enigste manier om die op veilige afstand te meten, is telemetrie...
Of een logger oid

Zelf gebruik ik dit: Digital Mini-Tacho RPM meter (HCAP0401) - RCtechnics
Doorgaans prik ik een schroevdraaier in de grond, zet het ding ertegenaan, en laat een medevlieger even kijken wat de waardes zijn.

en dan een kwestie van goed boven het ding blijven hooveren..

Nee hoor... een optische tacho werkt perfect voor een heli en op een veilige afstand.

Geen zin om weer een brushless sensor te gaan inbouwen. Heb net men hele telemetriezooi van men atom gegooid haha :)

even een brushless rpm sensor aan de heli tapen is toch niet zo vervelend? en de motorsensordraad (dubbele woordwaarde?) kun je gewoon bij de bullet connector erin steken of evt zelfs onder de silicone bij de regelaar.

Je kunt sowieso ook met het inleren van de governor store even je rpm aflezen vervolgens weet je dan vrij nauwkeurig wat je rpm is voor een bepaald throttle %.
Gewoon het max rpm delen door 100, dan heb je het aantal rpm/%
Dus als je 2500rpm op 100% draait met governor store dan is daarna bijvoorbeeld 80% dus 2500*0.8=2000rpm

Laatst bewerkt:
Nee hoor... een optische tacho werkt perfect voor een heli en op een veilige afstand.

Geen zin om weer een brushless sensor te gaan inbouwen. Heb net men hele telemetriezooi van men atom gegooid haha :)

Dat is toch juist wel handig, je kan dan ook de gov van die brain gebruiken.

(posted with a tablet)

Kijk eens in de app store. Meten rpm aan de hand van het geluid van je rotor. Werkt aardig.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is toch juist wel handig, je kan dan ook de gov van die brain gebruiken.

(posted with a tablet)

Gebruik de YGE gov... Had spektrum telemetrie maar alles eraf gegooid.
Vraag me af, de brushless RPM sensor van de spektrum telemetrie, zou die in de brain passen? De connector lijkt alleszinds hetzelfde als ik in men hoofd ff vergelijk. Zou best kunnen lijkt me.

Op andere forums las ik dat het wel werkt maar heb er zelf geen om te testen. Je kan het in de software wel zien als bij governor in advanced de magnet aangevinkt is en een rpm waarde aangeeft als je aan de motor draait.
Zelf gebruik ik een hobbywing rpm en op de 6hv nu de aux kabel van de castle edge 80hv.

Misschien toch wel eens het testen waard. Als ik het geprobeerd hebt en het werkt zal ik men bevindingen wel posten.

Back