Welke Tamiya TA05

• Topicstarter Topicstarter Seda
  • Startdatum Startdatum
S

Seda

Guest
Beste leden,

Ik heb al een tijd de wens gehad om een keer te beginnen met modelbouw. Eerst dacht ik een brandstof auto te willen gaan bouwen. Echter, ik woon in Alkmaar, waar nergens in de buurt een buitenbaan is.

Daarom heb ik gekozen om toch maar een electro auto te gaan bouwen. Ik ben van plan om uiteindelijk bij AMCC competitie te gaan rijden. Echter, eerst maar eens goed oefenen op de vrije trainingsdagen.;)

Na het lezen van vele berichten hier, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik het beste een auto kan kiezen waarmee bij de club veel gereden word (ivm hulp afstellen, spare parts, tips etc.). Na daar het forum te hebben bezocht bleek het dat deze personen het meest met de Tamiya TA05 reden.
Gevolg: ik op zoek naar een TA05. Nu blijken er meerdere types te zijn van de TA05.

En dan nu mijn vragen:

Welk van de TA05 types kan ik het beste aanschaffen?

Ik kan hem bij de lokale MUCO shop halen (159 euro voor TA05 (C-klasse DTM uitvoering)). Echter ik kan hem ook halen bij RCmart.com voor 114 US dollar. Wat gaat mij dit uiteindelijk kosten om in te laten voeren?

Ik weet dat er meerdere berichten zijn geplaats omtrent de TA05, alleen deze hebben +/ 100 pagina's wat mij even teveel van het goede is om allemaal door te lezen.

Bedankt voor de informatie en de moeite. En ik ga het eindresultaat zeker weten op het forum zetten :-o

Voor jouw doel lijkt mij de standaard ta-05 het beste. Die is al redelijk complex met veel afstel mogenlijkheden. Ook standaard lagers en 2 kogel differentieelen.

Koop gewoon de versie met de kap die je leuk vind. Ik zou zelf geen ifs kopen (waar de voor dempers in de auto liggen, f1 stijl) maar de standaard versie.
De velgen en banden uit de kit kun je verder meestal toch niet gebruiken op het circuit.

Invoeren is altijd een gok. Het is ook een beetje afhankelijk of de verzender het pakje als "gift" wilt versturen. De meeste grote winkels doen dat niet. Als je de eigenaar van takotuning.com mailt kun je het bv vragen. Ik weet dat hij het wel als gift wilt versturen.

Maar nogmaals, het is een beetje geluk hebben denk ik.

Al hoor ik het zo kan ik hem gewoon het beste bij de lokale MUCO shop halen en dan maar wat meer betalen.;)

Vanavond naar MUCO Alkmaar geweest... en man o man... wat een super advies krijg je van die gozer! Echt een enorme aanrader die shop.

Ga morgen beginnen met bouwen :D Na het bouwen ga ik terug met de auto richting MUCO en dan werpt hij er even een blik naar.

Jullie gaan nog van me horen :cool:

Waarom geen IFS?
EN Wat is sowieso het verschil qua rijden?
Ik vind de body's die op een IFS passen zelf bloedmooi + de technologie van de dempers via rockers heel netjes ... maar het zijn ook weer extra onderdelen die slijtage kunnen krijgen, speling ...
De IFS gaat ook wat anders reageren qua ophanging dan een standaard Ta-05 (logisch gezien én bevestigd gelezen in reviews elders) dus dan moet je altijd wat verder zoeken dan wat je terugvindt aan setup-voorbeelden.
Mij schrikt vooral het feit af dat de extra onderdelen voor de demper-werking via rockers en pushrods uit plastic gemaakt zijn. Ze zullen zeker voldoen maar ook zeker sneller last hebben van slijtage en speling ... en de ophanging, meer bepaald de demping is nu nét de plaats waar ik dat zou willen vermijden.

dus ... voor mij voorlopig (nog) geen IFS.

ps: ik ben trouwens ook eigenaar van een Pred X10 die standaard een dergelijke demperwerking heeft, dus ik ben er niet afkerig van.

Idd is de TA05 nogal populair bij ons. Rij er zelf ook mee. Ok, alleen de draagarmen zijn nog origineel, maar standaard is ie al uitstekend.

Ik vind de body's die op een IFS passen zelf bloedmooi + de technologie van de dempers via rockers heel netjes ... maar het zijn ook weer extra onderdelen die slijtage kunnen krijgen, speling ...
De IFS gaat ook wat anders reageren qua ophanging dan een standaard Ta-05 (logisch gezien én bevestigd gelezen in reviews elders) dus dan moet je altijd wat verder zoeken dan wat je terugvindt aan setup-voorbeelden.
Mij schrikt vooral het feit af dat de extra onderdelen voor de demper-werking via rockers en pushrods uit plastic gemaakt zijn. Ze zullen zeker voldoen maar ook zeker sneller last hebben van slijtage en speling ... en de ophanging, meer bepaald de demping is nu nét de plaats waar ik dat zou willen vermijden.

dus ... voor mij voorlopig (nog) geen IFS.

ps: ik ben trouwens ook eigenaar van een Pred X10 die standaard een dergelijke demperwerking heeft, dus ik ben er niet afkerig van.

Dat de delen uit plastic bestaan hoeft geen probleem te wezen , als de rockers maar netjes gelagerd zijn ;) Dat is het punt waar je het eerste en de meeste speling op krijgt anders ....

De standaard rockers van een Traxxas Revo zijn ook van plastic en die houden het ondanks de veel grotere klappen die ze krijgen ook goed uit.
Maar deze zijn dan ook netjes dubbel gelagerd ;)

Dat de delen uit plastic bestaan hoeft geen probleem te wezen , als de rockers maar netjes gelagerd zijn ;) Dat is het punt waar je het eerste en de meeste speling op krijgt anders ....
true words!
but in het geval van de TA05IFS wordt er gebruik gemaakt van koperen bussen. Misschien dat er deze te vervangen zijn door kogellagers, dat zou IAG al een heel verschil maken.
Daarenboven worden de push-rods en de dempers bevestigd via ball-ends (Ball connectors). Dat is dus 4 ball-connectors per demper-systeem per wiel.
Zo'n ball-end krijgt na een tijdje altijd makkelijk een beetje speling. 4 keer een beetje speling = een beetje teveel speling

... allé, dat is wat ik ervan denk.

ps: TA-05 IFS-manual, zie pag 10

Laatst bewerkt:
Vanavond naar MUCO Alkmaar geweest... en man o man... wat een super advies krijg je van die gozer! Echt een enorme aanrader die shop.

Ga morgen beginnen met bouwen :D Na het bouwen ga ik terug met de auto richting MUCO en dan werpt hij er even een blik naar.

Jullie gaan nog van me horen :cool:

Inderdaad die man van muco alkmaar die heeft er veel kijk op.
Als het je eerste auto is is het meestal JUIST aan te raden om hem bij je lokale rc boer te halen gezien hij je veel back-up en advies kan geven met je auto.. aand e andere kant laat je niet te snel wat aansmeren zoas ze bij sommige rc shops wel een handje van hebben.
veel suc6 in ieder geval!

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik laat me dan ook niks aansmeren. En ik heb ook niet het gevoel dat die kerel in Alkmaar dat wil. Hij gaf me juist het advies om som wat meer plastic te gebruiken, vooral in het begin. Op het moment dat je harde materialen (zoals carbon) gaat gebruiken dan zal de energie welke ontstaat bij een klap opgenomen worden door andere onderdelen. Plastic is dus zo slecht nog niet voor een beginner :cool:

Ik ben klaar met bouwen. Alleen de electronica moet er nog in (servo, accu's). Ook moet ik nog ff een ProtoForm body aanschaffen. Spuiten jullie deze zelf (is die mogelijkheid er?) of kopen jullie een kant-en-klaar body?

See you at AMCC:)

Ik geloof dat er door pkracing voorbespoten bodies te krijgen zijn.

Zelf spuiten is het leukste. En beetje klooien met spuitbusjes en afplaktape.

Als je zelf gaat spuiten (aan de binnekant) vergeet niet eerst de donkere kleuren aan te brengen en daarna de lichtere kleuren.
Grote delen afplakken deed ik door boterhamzakjes te verknippen en afplaktape.

Als je kleine ielepielerige dingetjes wilt doen kan je het beste een dunne permanente marker gebruiken. Eerst met een die stift aan de binnenkant tekenen en dan daaroverheen spuiten.

Mvg,

Theo

Inderdaad die man van muco alkmaar die heeft er veel kijk op.
Als het je eerste auto is is het meestal JUIST aan te raden om hem bij je lokale rc boer te halen gezien hij je veel back-up en advies kan geven met je auto.. aand e andere kant laat je niet te snel wat aansmeren zoas ze bij sommige rc shops wel een handje van hebben.
veel suc6 in ieder geval!

Ben het er niet helemaal mee eens.
Het beste is, is als je bij een club gaat rijden om bij de club te informeren waar mee gereden word en waar je op moet letten.
Ik ken verschillende modelbouw winkels die je een auto aansmeren die absoluut niet geschikt is om mee te racen.
De winkel waar ik voor een deel mijn onderdelen haal heeft totaal geen verstand van rc racen.
Ze doen het wel zo voorkomen dat het zo is maar als je wat meer ervaring hebt merk je al snel dat ze zo maar iets zeggen.

Bij winkels waar ze zelf ook rijden kunnen ze je het beste helpen.
maar het blijft het beste om bij de club te informeren waar je gaat rijden.

mikky32, degene uit de winkel in alkmaar heeft er echt verstand van. hij raced zelf al jaren.
ook kent hij onze club goed en weet waar wij mee rijden. persoonlijk vind ik de ta05 ook een goede keuze. heb in originele versie al menigeen achter me gelaten. dat hij nu alleen net als Jester nog originele draagarmen heeft is een ander verhaal.
en voor Seda, see you at AMCC

Sander

Heb het ook niet over de winkel in alkmaar.
Heb het voornamelijk over een winkel in eindhoven.

ff een ander ding.
een rijder bij ons bij de club heeft zo un ta05. nu zit zijn achter dif los in het huis. bedoel hij heeft aan bijde kanten zeer veel speling waardoor de dif links en rechts tegen het huis aan slijt.
kan mij aan de grote van de speling niet voorstellen dat dit met shims op gelost dient te worden.
heb in het instructie boekje van de ta05 gekeken maar alles zat goed in elkaar.
is dit probleem bij jullie bekent of kan het zijn omdat het een 3racing dif is?

mijn diff(s) heeft(hebben) geen speling, noch de one-way, noch de spool,
Ze staan uitgeshimmedmet enkele flinterdunne shims, die zo dun zijn dat ik zelfs zou durven rijden zonder die shims erbij ... maar ik heb enkel origineel Tamiya-materiaal, dus misschienligt het wel aan het feit dat deze diff van een ander merk is ...
alhoewel het me toch zou verbazen. Ik dacht dat 3Racing-onderdelen toch ook wel degelijk waren.
ben je wel zeker dat het de gepaste diff is, m.a.w. de diff diegemaakt werd nét voor de TA-05?

Dan heeft ie denk ik een verkeerde dif er in zitten.
Zit echt milimeters speling op. Dat is wel met shimmetjes op te lossen maar dan heb je er wel veel nodig. lol

Back