Welke temperatuur heeft de uitlaat van een benzinemotor

Mijn schoonbroer en ik hadden een gesprek over de temperatuur die een modelvliegtuig- benzinemotor(uitlaat) kan bereiken !
Dit in verband met de verbinding tussen motor en uitlaat ( siliconen of teflon )

Wie heeft er een antwoord op ??

Hoi Dirk,
Ik heb geen temperatuur waardes, maar bij mijn Beech heb ik Blauwe tornado gewapende Siliconen slang zitten maar ik moet die om de zoveel tijd vervangen omdat die van binnen uit "opbrand" Dus wat ik wil zeggen is dat siliconen slang eigenlijk niet geschikt voor benziene motoren en dat je dus beter Teflon slang gebruikt

Grtjs

Daar had ik nog niet aan gedacht zie..... :idea: :idea:

Goed idee Eric, een mens koopt vanalle spullen en weet daarna niet meer wat hij allemaal heeft.
Ik toch niet :wink:

Ze zeggen dat benzinemotoren warmer worden dan methanolmotoren, dat weet ik wel, hoe warm precies? Geen idee, er is vast wel iemand die het weet hier...

Grt.

kijk eens naar de kleur van de metalen uitlaatonderdelen

Bij het verhitten van ijzer zijn verschillende kleuren waar te nemen.
De kleuren die ontstaan zijn gerelateerd aan bepaalde temperaturen.

GLOEIKLEUREN VAN STAAL

donkerbruin..............................± 550°c
bruinrood..................................± 630°c
donkerrood...............................± 680°c
donkerkersrood.......................± 740°c
kersrood....................................± 770°c
licht kersrood............................± 800°c
lichtrood.....................................± 850°c
hel lichtrood..............................± 900°c
geelrood....................................± 950°c
geel............................................± 1000°c
lichtgeel.....................................± 1100°c
geelwit.......................................± 1200°c
wit...............................................± 1300°c

een algemene vuisregel
mischien komt dit van pas :wink:

en...de uitlaat zoals op de foto??? :D :D :D :D :D

pulsejet1.jpg

steffe

Mwah, 1 ding weet ik zeker; als een modelbouwuitlaat 550 graden of meer wordt, dan brandt je model ook weg :D

Grt.

steffe zei:
en...de uitlaat zoals op de foto??? :D :D :D :D :D

pulsejet1.jpg

steffe

Dat is geen uitlaat meer maar de complete motor en bij deze wil ik totaal niet dichterbij zijn dan 5 kilometer.

Volgens mij wordt de uitlaat van een methanol motor niet veel warmer dan een graad of 120. In Sittard op de club waren enkele heli vliegers die een temperatuur voeler op de cilinderkop hadden en die gaf vrijwel nooit meer dan 115 graden aan na de vlucht.

Hoi Theo, die 115 graden celcius is een aanneembare waarde voor een methanolmotor..
Bij een benzinemotor zal de temperatuur nét iets hoger liggen, denk ik ,omdat siliconenslang als verbinding tussen motor en uitlaat niet lang standhoud.

knife-edge zei:
omdat siliconenslang als verbinding tussen motor en uitlaat niet lang standhoud.

Daarom gebruiken we teflon tussen de uitlaatbocht en de uitlaat zelf 8)

Grt.

Het spijtige aan deze teflon is, dat hij niet zo flexibel en rekbaar is als de siliconeslang..
Hij is ook moeilijker te vinden in de gewone modelbouwzaken ( moet echt precies de juiste diameter hebben voor een goede en lekvrije koppeling )

Inderdaad! Bij ks kopen zo een teflon zou std in je toolbox moeten zitten maarja:-) zal eens moeten bestellen

Back