Overigens, als aanvulling op mijn bijdrage aan deze, best leuke discussie:
Het nederlands taalgebied is natuurlijk kleiner dan het Duitse, Franse of Engelse. Dat houdt voor een uitgever in dat hij/zij een blad over modelbouw zo breed mogelijk wil houden om een zo groot mogelijke markt te bestrijken. Dan ontkom je er niet aan om zowel vliegtuigen, heli's, auto's, schepen en plasticbouw in je blad op te nemen.
Een blad voor alleen een tak van de modelsport is gewoon niet haalbaar. Te kleine afzetmarkt, zeker als je het blad interessant wilt houden voor de gevorderden onder ons.
Als je een blad voor jou interessant wilt houden, zorg dan dat er iets over jouw tak van modelsport in komt! Als ik hier op het forum lees wat voor kennis er allemaal aanwezig is, daar kan je een jaargang Modelbouw Aktueel mee vullen!
En schrijven... Tegenwoordig kan je met spellingscontrole op Word een aardig eind uit de voeten. Qua stijl en taakgebruik: Ja, daar heeft zo'n blad een redacteur voor! Of ga eens te rade bij een mede-hobbyist die meer 'taalgevoel' heeft dan jij.
Ik schrijf nu 15 jaar in modelbouwbladen. Eerst Hobby-bulletin (1:35 pantservoertuigen, daar reed ik toevallig beroepsmatig in), en toen HB helaas door de uitgever werd beeindigd (te kleine winstmarge) ben ik gelukkig overgestapt naar Modelbouw Aktueel. (voorheen Kwiklink)
Daarin beschrijf ik nu een jaar of 6 schepen, en met veel plezier.
Mijn uitgangspunt is simpel: een stuk moet leesbaar zijn, een stukje humor bevatten, extra informatie over het model en vooral: eerlijk!
Het schrijven is een deel van de hobby geworden: ik probeer dan ook in elk stuk een aantal tips op te nemen die de lezer wellicht kan gebruiken.
In mijn geval zijn dat natuurlijk botentips, maar wellicht kan een helivlieger daar ook mee uit de voeten. Een aantal modelbouwtrucs heb ik ooit ook overgenomen van bijvoorbeeld Wil Snitjer, fervent helivlieger.
Om een lang verhaal in te korten: Schrijven over je hobby is leuk! en uiteindelijk: als je je eigen verhaal in de winkel, in vierkleurendruk op papier (je weet wel, dat witte spul wat zo goed brand) ziet staan, geeft dat toch een lekker gevoel!
Probeer het eens, en stuur het op naar de redactie van de nederlandse modelbouwbladen. Elke uitgever is er blij mee, en dat is niet uit m'n duim gezogen!!!
Roel