Welke tijdschriften leest de modelvlieger?

• Topicstarter Topicstarter Igwe Aneke
  • Startdatum Startdatum
I

Igwe Aneke

Guest
Aangezien ik op dit moment zelf slechts alleen de modelbouw aktueel lees, en eigenlijk toch ook wel op zoek ben naar tijdschriften die zich met name richten op de modelvliegsport - de modelbouw aktueel gaat namelijk slechts voor (ongeveer) 1/4 van de inhoud echt over modelvlieg gerelateerde zaken - ben ik wel benieuwd welke tijdschriften jullie zo allemaal lezen.
Heb je dus een tijdschrift waarvan jij denkt dat het voor een modelvlieger zeker de moeite waard is, post het dan hier. :D

ps: ik heb dit draadje maar in Modelvliegen Algemeen geplaatst aangezien het hier gaat om tijdschriften voor modelvliegen ;)

Ik lees zelf de Kwiklink Modelbouw Aktueel, en daarnaast ook de FMT.. Vooral de laatste is zeer sterk aan te raden. Helaas wel Duitstalig maar daar moet bijna iedere Nederlander wel uitkomen.

Soms koop ik ook de Radio Control als er een leuk artikel in staat maar voor de rest is het een weinig inhoudelijk flutblad. No offence.. :)

Ik lees soms rc model en rcm.

Rcm is wel in het frans, meer vele malen beter dan rc model.

Bij rc model wordt er nogal rond de pot gedraaid om de regeltjes op te vullen vind ik.

Gr,
Gunskes

Helaas voor de Nederlandse uitgevers, lees ik vrijwel geen een Nederlands blad. Soms kijk ik ze in de winkels eens in maar tot nu toe vind ik de kwaliteit niet zo denderend. Voor de rest lees ik iedere maand de FMT en soms de MFI. Dit zijn tot nu toe wat mij betrefd de beste Europese bladen. De Amerikaanse bladen kan ik helaas niet meer zo gemakkelijk meer aan komen.

Onze club heeft abonnementen op RCM (Frans), kwiklink, FMT en zelf lees ik het liefst MAN en RCM (Amerikaans). Daarin staan altijd goede artikels en in MAN veel leuke foto's. Die tijdschriften zijn wel vergeven van de publiciteit alhoewel dit niet noodzakelijk een nadeel hoeft te zijn. Ten andere mijn Engels is stukken beter dan mijn Frans. En voor ons Vlamingen ligt het lezen en spreken van Frans nogal gevoelig zonder een communotaire kwestie op dit forum te willen starten :wink: Excusez moi mes chers amis de la Wallonie :wink: :lol: :lol:

Cheerzzzz

stevo

Zelf heb ik een abo op FMT en Aufwind. FMT is maandelijks en Aufwind eens per twee maand.
Aufwind is te vergelijken met FMT alleen richt Aufwind zich op elektro en zweven. Een bespreking van een brandstofkist zul je er niet tegenkomen. Persoonlijk vind ik HET BLAD voor de zwever.

Ik koop hoofdzakelijk MFI ,Model en FMT, allen duits, waarbij de eerste twee puur over modelvliegtuigen gaan en FMT ook artikelen heeft over heli.
Ik haal ze meestal bij een duitse boekhandel of supermarkt in Aachen is goedkoper als een abonnement in Nederland.
De nederlandse bladen vind ik erg oppervlakig als het over modelvliegen gaat, de meeste artikelen gaan over auto's en boten.
Op de club hebben we een abonnement op FMT en Modelbouw Actueel/Kwiklink

Vroeger kocht ik veel bladen.
Tot 11 modelbouwbladen per maand.
(FMT, Model Airplane News, RCModeller, QFI,Silent Flight,Modell, Electromodell, MFI, RCM&E etc. etc.)

Tegenwoordig geen enkele meer.
Het internet biedt veel meer informatie. De snelle ontwikkelingen zijn beter te volgen. Een artikel in een blad is een visie van 1 persoon. In een open discussieforum worden diverse visies naast elkaar verwoord en aangevuld. Je hoeft niet te vertrouwen op 1 persoon, je kunt je eigen mening opmaken aan de hand van verschillende visies.

Wil je wat meer weten van een onderwerp wat behandeld wordt in een blad, wordt je al snel doorverwezen naar het internet. Dan kun je daar net zo goed beginnen ook en het hele blad meteen maar overslaan.

Af en toe kijk ik nog even in de bouwen en vliegen of daar nog bepaalde evenementen aangekondigd worden, die niet op het net staan.

Gerben

@ Gerben

Je hebt gelijk als je zegt dat op het internet veel te vinden is maar ik vind die tijdschriftjes nog steeds zalig.

Ik zie mezelf niet ff de computer naar het toilet sleuren bij het ....... nu je begrijpt me wel. Zo"n magazine nu das hartstikke praktisch :lol:

Zelf lees ik de RADIO CONTROL (Nederlands blad) omdat ik enkele artikelen daarvoor heb geschreven. Krijg sindsdien het blad thuis gestuurd.
Moet bekennen dat het Duitse blad FMT door ondergetekende iedere maand trouw in de kiosk wordt gekocht.

Ik lees de FMT. Dit is wel in het duits, maar als je enige ervaring hebt met duits, dan is technisch duits zeker ook te lezen. (Op een gegeven moment ga ik zelfs in het duits denken en weet dan soms niet meer hoe dat ene woord ook al weer in het nederlands was.) :D
Gr. Bert

Mijn interesse: zweven, e-zweven, hellingzweven.
Dus mijn bladen.

FMT - regelmatig uit de kiosk
AUFWIND - op (na)bestelling ( af en toe ) het blad voor de (e-)zwever.
RCM ( gekocht tijdens vakantie in Frankrijk ) ( + )
Looping ( idem ) ( ++ )

Probleem met de 2 laatste bladen: eindcijfer Frans in HAVO-3 (27 jaar geleden ) een 4.

Geen Nederlandse bladen meer, kunnen helaas niet tippen aan de Duitse bladen qua inhoud.

RCM&E en MFI.
Wij hebben inn Belgie IMS (International Magazine Store) een winkel vol met alle mogelijke week- of maandbladen. Ze bestellen zelfs voor je als er een magazine toevallig niet te koop is in hun winkel

'Allo, allo, hier een maritieme mede-hobbyist...'

Wat ik wel grappig vind:
Ik lees hierboven dat men de nederlandse bladen over het algemeen wat 'magertjes' vindt omdat er te weinig 'vlieggerelateerde' onderwerpen in staan.
Laten wij modelvaarders het daar nu helemaal mee eens zijn: alleen voor ons staan er te weinig VAAR-gerelateerde onderwerpen in... :lol:

Veel te veel ruimte wordt ingenomen door vloektuigen en helikwapters (voltooid verleden tijd van helikopter) Om van alle auto's maar te zwijgen...

Wat ik lees:
MbA (Modelbouw Aktueel) en ik probeer enthousiast jullie in het vaarwater te zitten door zoveel mogelijk over SCHEPEN te schrijven...
De Bakenier (clubblad van onze vereniging)
Modellwerft (duits)
En heel af en toe RC Model, als er een artikel in staat wat me interesseert.
(wat niet vaak voorkomt, overigens...)

Roel

radio control en RC model vind ik ook maar flutbladen, zeker hetgeen over auto's, precies geschreven door 2 14-jarigen.
kwiklink vind ik wel goed maar de amerikaanse bladen en de franse vind ik beter, met het nadeel dat ik geen kei in frans ben...

war ik me ook aan erger is het bespreken van speelgoedauto's van nikko ofzo dit is nu wel de vliegrubriek maar jullie vinden het waarschijnlijk ook enorm stom als ze daar zo'n rommel gaan beschrijven (al heb ik dat gelukkig nog niet gezien met vliegtuigen)

Overigens, als aanvulling op mijn bijdrage aan deze, best leuke discussie:
Het nederlands taalgebied is natuurlijk kleiner dan het Duitse, Franse of Engelse. Dat houdt voor een uitgever in dat hij/zij een blad over modelbouw zo breed mogelijk wil houden om een zo groot mogelijke markt te bestrijken. Dan ontkom je er niet aan om zowel vliegtuigen, heli's, auto's, schepen en plasticbouw in je blad op te nemen.
Een blad voor alleen een tak van de modelsport is gewoon niet haalbaar. Te kleine afzetmarkt, zeker als je het blad interessant wilt houden voor de gevorderden onder ons.

Als je een blad voor jou interessant wilt houden, zorg dan dat er iets over jouw tak van modelsport in komt! Als ik hier op het forum lees wat voor kennis er allemaal aanwezig is, daar kan je een jaargang Modelbouw Aktueel mee vullen!
En schrijven... Tegenwoordig kan je met spellingscontrole op Word een aardig eind uit de voeten. Qua stijl en taakgebruik: Ja, daar heeft zo'n blad een redacteur voor! Of ga eens te rade bij een mede-hobbyist die meer 'taalgevoel' heeft dan jij.

Ik schrijf nu 15 jaar in modelbouwbladen. Eerst Hobby-bulletin (1:35 pantservoertuigen, daar reed ik toevallig beroepsmatig in), en toen HB helaas door de uitgever werd beeindigd (te kleine winstmarge) ben ik gelukkig overgestapt naar Modelbouw Aktueel. (voorheen Kwiklink)
Daarin beschrijf ik nu een jaar of 6 schepen, en met veel plezier.
Mijn uitgangspunt is simpel: een stuk moet leesbaar zijn, een stukje humor bevatten, extra informatie over het model en vooral: eerlijk!

Het schrijven is een deel van de hobby geworden: ik probeer dan ook in elk stuk een aantal tips op te nemen die de lezer wellicht kan gebruiken.
In mijn geval zijn dat natuurlijk botentips, maar wellicht kan een helivlieger daar ook mee uit de voeten. Een aantal modelbouwtrucs heb ik ooit ook overgenomen van bijvoorbeeld Wil Snitjer, fervent helivlieger.

Om een lang verhaal in te korten: Schrijven over je hobby is leuk! en uiteindelijk: als je je eigen verhaal in de winkel, in vierkleurendruk op papier (je weet wel, dat witte spul wat zo goed brand) ziet staan, geeft dat toch een lekker gevoel!

Probeer het eens, en stuur het op naar de redactie van de nederlandse modelbouwbladen. Elke uitgever is er blij mee, en dat is niet uit m'n duim gezogen!!!

Roel

Back