Welke timing?

pompebled

Forum veteraan
Goedemorgen,

Ik heb de volgende motor:
TP Brushless-Motor 1520KV Outrunner -bis 1300g- #813 bei eBay.de: Schiffe (endet 19.07.09 21:15:06 MESZ)

Technische Daten:

RPM/Volt (Umdrehung/min): 1520 kv
zulässiger Dauerstrom: 38A
Spitzenstrom: 42A
Batterie: 2-3 Lipo-Zellen
Wellendurchmesser: 4mm
Tragkraft: 1300g

Außendurchmeser: 36mm
Länge: 37mm

Daarbij een 80A Flyermate regelaar, die me de keuze geeft uit de volgende timing settings:
1) 1°
2) 7°
3) 15°
4) 30°

En de volgende PWM mogelijkheden
1) 8KHz
2) 16 KHz

Welke instelling(en) moet ik hebben?

Groeten, Jan.

In de handleiding van mijn regelaar staat:

1° For 2-4 pole inrunners
7° For 6-8 pole
15° For 10-14 pole outrunners
30° For 10-14 pole High RMP outrunners

8 KHz For low RPM and low pole count motors
16 KHz For most outrunner motors

Voor jou motor kom je dan uit op 15 graden en 16 KHz.

Goed, na de vakantie weer aan het pielen met motor en regelaar.

De LVC staat op 3S, daar de motor daar op gaat lopen, ik heb echter alleen 4S ene 2S tot mijn beschikking en doe het instellen op 4S.

Ik heb alle mogelijke combinaties van de regelaarinstellingen geprobeerd, maar de motor blijft in het laatste deel van de knuppelweg, zeg maar vanaf ruim half gas schokkerig en rauw klinkend lopen.
Als de motor niet vast zou zitten in een tijdelijke motorhouder, zou 'ie over de tafel stuiteren, zó gaat het dan tekeer...

Ik laat de motor onbelast draaien, heeft dat er misschien iets mee te maken?

Dezelfde regelaar aan een tweepool binnenloper loopt prachtig stil van nul tot volgas.

Ik snap er onderhand geen moer meer van...

Wat doe ik verkeerd?

Groeten, Jan.

kan het zijn dat de regelaar de motor gewoon niet meer hoger in toeren kan aansturen.
een buitenloper moet door de regelaar hoger met meer tpm aansturen dan een 2 pool.

je zit denk ik aan de grens van de regelaar ,
het is toch beter de motor te belasten .

groeten wiebe.

Een motor nooit onbelast laten draaien. Bij het instellen altijd de propeller monteren waar je normaal mee vliegt.

Oké, dat van het aansturen snap ik, maar de motor zit in een boot, dus belast instellen is er niet bij, tenzij ik er in een speedboot naast ga varen, wat met een open romp wat gevaarlijk is in verband met water en verzopen regelaars en ontvangers.

Ik zal de boel eens in de boot monteren en gaan proefvaren, dan hoor ik waarschijnlijk wel, of de motor onder last soepeltjes loopt.

Vast weer bedankt voor de uitleg!

Groeten, Jan.

hoi jan

kun je de motor niet in een testopstelling plaatsen, met de schroef in een
bak met water??(eventueel iets met een deksel, ik weet dat het water anders zo weg is)

groeten johan
ps binnenkort weer eens een rondje zwette??

Hallo Johan,

Ik zal het eens proberen, een testbak.
Een alternatief is de motor inbouwen in één van mijn boten, en dan de correcte instelling erbij zoeken, da's dan wel een heel gedoe, met de gebruiksaanwijzing aan de waterkant, maar doenlijk.

Een rondje Zwette moet even wachten tot na de grote drukte hier in de stad, ik ben vanmiddag even wezen zeilen, maar met de vlagerige wind en het hoge gehalte aan 'verstandelijk' gehandicapten in rubberbootjes op het water was het eigenlijk geen doen, zo'n klotsbak was het water, de boot stampte zich voortdurend vast...

Ik meld het op het Saphirforum als er weer fatsoenlijk te varen valt!

Groeten, Jan.

Back