Welke trainer om te beginnen

Hallo iedereen wil graag gaan beginnen met RC vliegen
na paar jaar met autotjes gestoeid te hebben
vond ik het tijd om iets anders te gaan doen
aan gezien het vliegen me altijd al geintreseerd heeft
dacht ik dat dat wel een logische stap zou zijn

nu heb ik al beetje rond gekeken en gelezen

en kom ik tot de volgende setup kwa beginnende vliegernier

spextrum dx6i http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-...-dsmx-zender-met-ar6210-ontvanger-mode-1.html

kyosho calmato Kyosho Calmato Alpha Trainer EP/GP (Rood) (11231RB) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

brandstof engine Evolution .46NX Glow Engine met uitlaat (EVOE0461) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

en dan natuurlijk wat servotjes en startspulletjes

zou graag willen weten van jullie wat eventueel andere kisten cq zenders
als advies kunnen dienen mits dat nodig is natuurlijk
mvg
mark

Laatst bewerkt:
Je bent qua keus al goed bezig!

De Dx6i heb ik nu ook al 4 jaar in mijn bezit, en is een zeer goede zender om als eerste zender te gebruiken.

De Calmato heeft zich ook al erg goed bewezen als eerste vliegtuig!

Ik zie dat je alles hebt gezocht bij de mannen van RC-Addict, ik zou er gewoon eens naar toe gaan. Allebei goede piloten, en kunnen voor jouw een heel mooi setje samenstellen waar je de eerste paar jaar lekker mee vooruit kan. (en ze hebben ook een nieuw pand, erg groot!)

tis alleen dat is met kyosho kwa auto's niet zulk goeie ervaringen heb
en daarom beetje met tegenzin als het ware aan die kist zou beginnen
maar das natuurlijk geheel persoonlijk..(ps ga niet gelijk zeggen dat ik dat niet doe natuurlijk :P)

(en rc addict was maar een voorbeeld er zijn er meer natuurlijk)

Moet het persé brandstof zijn ? In de elektro is een enorme keuze aan beginners toestellen met doorgroei mogelijkheden. Je kunt bij meer ervaring de motor upgraden, vleugels inkorten voor snellere reacties enz. En wil je gelijk proberen zelf te landen ? Wat natuurlijk voor een beginner het moeilijkste zal zijn. Ga je wild vliegen ( zelf ergens op een veldje) of ga je naar een club ? Bij wild vliegen: mooi vlak grasveld of knollen veld ?

Allemaal info die bij een advies nodig zijn om te weten. Dus barst maar los ......

Ik heb hier nog een leuke beginnersset liggen die tegen een leuke prijs weg mag.

Het betrefd een Multiplex Mentor, vliegklaar met Multiplex Cockpit SX zender en een vliegaccu. Toestel is goed gebruikt, met de nodige gebruikssporen, maar vliegt zeer goed en betrouwbaar. Voor 300 euro mag dit compleet weg.

- ga bij een club vliegen
-voor mij is brandstof wel meer waarde ja
-aangezien ik bij een clubzal gaan vliegen is gelijk landen denk ik nog niet echt aan de orde ivm leerling-instructeur
-

Denk dat je een goede keuze maakt.
En bij een club vliegen maakt het jezelf een stuk gemakkelijker.

Heel veel succes met het leren vliegen.
Misschien in je profiel nog vermelden waar je weg komt en hoe oud je bent?

Waarom is brandstof vliegen een meer waarde, voor mij is dat zelfs een minderwaarde.....

Electro is beter regelbaar, meer power en het is "stil".

ohja, bij die mentor zit zelfs een eenvoudige lipolader, en als het echt moet een demo met gratis en voor de niks een proefles ongeacht de mode die je op jou club wil vliegen. leskabel heb ik in huis voor die zender, en ik vlieg er zelf ook mee.

zoek maar eens op calmato en zie wat de problemen zijn met de bespanning van die calmato.

Laat ik ook weer eens mijn mening opschrijven.
De discussie brandstof / electro ga ik niet aan, dat moet ieder voor zich weten.
Ik vlieg zelf al ruim 20 jaar electro maar ik ben nu weer met wat brandstofmodellen bezig.
Sommige modellen (schaalkisten) moeten nu eenmaal dat geluid van een ster of boxermotor hebben.

Voor een beginner raadt ik toch electro aan, makkelijker, doet het altijd en duurzamer.
Nadelen zoals een korte vliegtijd heb je bij een beginner niet.
Als je iemand echt intensief lest dan is 10 minuten heel lang, dan is de leerling al gebroken na een minuut of 7-8.

Mocht je toch met brandstof willen beginnen, koop het dan niet nieuw.
De waardevermindering is enorm, bij 2 takt helemaal.
Brandstof is gebruikt niets meer waard!
Her en der worden complete brandstofmodellen (trainers) voor 100-150 Euro aangeboden.
Een nieuwe kale Calmato is al bijna net zo duur.

Om je nog even wat goedkopere opties te geven geef ik onderstaande link.
De modellen zijn prima, we hebben er ervaring mee.
Bespanning blijft ook zitten en aangezien deze winkel er mee stopt geeft ie nu enorme kortingen.
Neem een trainermodel van minimaal 150cm span, het liefst nog groter.

TRAINER MODELLEN

Gert-Jan

Waarom is brandstof vliegen een meer waarde, voor mij is dat zelfs een minderwaarde.....

Electro is beter regelbaar, meer power en het is "stil".

ohja, bij die mentor zit zelfs een eenvoudige lipolader, en als het echt moet een demo met gratis en voor de niks een proefles ongeacht de mode die je op jou club wil vliegen. leskabel heb ik in huis voor die zender, en ik vlieg er zelf ook mee.

zoek maar eens op calmato en zie wat de problemen zijn met de bespanning van die calmato.

Ik denk dat dat iedereen voor zich moet weten
ben nu eenmaal een grease monkey junk
en "stil" mayby is dat nu net iets wat ik niet wil

had dit draadje niet opgezet om in de eeuwige discussie
brandstof/electro te verzeilen

ging mij er om of er nog andere mogelijkheden waren binnen het brandstof vliegen dat was alles
(zelfs of er nog ergens bouwpakketten te verkrijgen zijn als trainer)

Heb je ook de link gezien van GJVO.
Daar zitten wel hele leuke modellen tussen!
Die Sedona Blackhorse is wel een heel leuk beginners model.
Mooie 6,5 CC of 7,5CC motor erop en je kan los!
Net wat GJVO zegt over de grootte van het model, ben ik helemaal mee eens minstens een 1,5 spanwijdte om te beginnen. Dan zie je het model ook goed als het hoger vliegt.
En hoogt is veiligheid om op tijd in te grijpen door de instructeur.

P.s zie net op die site dat diverse modellen bij staat: niet beschikbaar.

Ik heb de beste man van RCflymore net gebeld.
Het beste is om even te bellen of het model er nog is.
Maar er staat nog genoeg leuks, voor beginners maar ook voor de wat gevorderde vlieger.

Dan nog even antwoord of er nog bouwpakketten te krijgen zijn.
Op den duur wordt het model vanzelf wel weer een bouwpakket ;-)

Maar ik zou zo 1,2,3 geen bouwdoos meer weten van een groot merk.
Hoellein heeft nog wel wat van Decker maar een bouwdoos is vele malen duurder dan een ARFje.
Een ARF moet je trouwens ook nog wel even nalopen met secondelijm en epoxy.
Het is dus (vaak) niet zo van, motor erin, besturing erin en vliegen.
Beter zelf nadenken over de oplossingen ipv blind de gebruiksaanwijzing volgen.

GJ

Oh, het gaat nu snel met de verkoop ja.

Phoenix modellen zijn ook prima.
TRAINER MODELLEN

De Trainer 60 is ideaal, kan je ook nog later zwevers mee omhoog slepen.
Ik heb met zo'n model menig leerling gelest en je hoeft niet bang te zijn dan je hem niet meer ziet.

En de Canary kan je vergelijken met de Calmato, kwa afmetingen

Beide zijn beschikbaar.
Anders koop je er 2, op 1 krijg je 50% korting....

GJ

Ach, dat soort dingen zijn altijd wel te regelen.
Hoorn is hier 40 minuten vandaan en ik kom ook nog wel eens in Rotterdam, dus moet geen probleem zijn.
Stuur me anders maar een PBtje.

GJ

Ik heb jaren geleden leren vliegen met een Robbe Charter (brandstof). Uitermate prettig vliegtuig om mee te werken en zeer vergevingsgezind.

Edit: Ik merk trouwens dat dit topic al ruim 20 dagen oud is! Heb je toevallig al een keuze kunnen maken en materiaal gekocht?
Ben benieuwd!

Back