Welke trainer ombouwen naar rompheli?

Hallo,
ik ben nog heel nieuw in het rc-helicopterwerk (wel boten en auto's gedaan),maar heb toch even een vraag aan jullie.

Ik sta voor de aanschaf van een heli,maar ik wil hem gaan ombouwen naar rompheli(uiteindelijk).Welke trainer is hiervoor het meest geschikt,ook gezien de beschikbare keus uit rompen.Ik zit zelf te twijfelen uit een vario benzinetrainer of een Align T-REX 600esp.Kunnen jullie me verder helpen met de keus(misschien zijn er nog andere trainer suggesties?)

Graag ook in ogenschouw genomen in combinatie met aanschafprijs /kwaliteit/vliegeigenschappen/extra accessoires.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Mvg Peter

Hoi Peter,

Vario is natuurlijk wel een topper wat betreft romphelies. Snuffel maar eens rond op hun www. Daar staat ook altijd bij welk mechaniek er geschikt voor is.

Er zijn heel veel rompen te koop. Let even op wat je voor formaat wil gaan nemen . De meeste rompen zijn leverbaar in 30 , 50 en 60 formaat.
Denk ook na over electro. Veel rompvliegers gaan voor elektro: het is schoon en het geluid lijkt meer op dat van een turbine.
In de meeste rompen kun je trouwens ook wel mechanieken van een ander fabrikaat bouwen, echetr zul je dat heel wat onderdelen moeten aanpassen of zelf maken om het mechaniek goed in de romp te krijgen.

Trouwens, leuke auto die sport quattro. Ik neem niet aan dat het de jouwe is.....
Ik heb zelf 2 coupe's gehad waarvan ook 1 een quattro was. Mooie auto's, ze moesten alleen niet roesten.

Groeten
Steven.

Hallo Steven,

de variosite had ik idd al bekeken en daar staan ook erg mooie dingen op.Maar zoals je al aangaf ,elektro vliegt mooi,maar die heeft vario weer niet.Ik houd zelf wel van elektro(mijn boten en auto's waren allemaal elektro) maar absoluut niet van nitro.(een kettingzaagmotor kan ik weer wel waarderen:D)
Voor mij staat wel vast dat het een grote heli moet zijn,er moet namelijk wel wat staan ,zeg maar.Vandaar ook mijn vraag hier.

De sportQuattro op mijn foto is echt een wannahave.Ben ooit op zoek geweest naar een oerquattro om hem om te bouwen naar rally-lookalike,Is helaas niet gelukt en heb me toen op Golf GTI-tjes gestort.Daar begin ik nu alleen een beetje te oud voor te worden:D:cool:

Groeten Peter

Hallo Peter,

zoals je al aangaf ,elektro vliegt mooi,maar die heeft vario weer niet.
Hebben ze wel: VARIO Helicopter

Voor mij staat wel vast dat het een grote heli moet zijn,er moet namelijk wel wat staan ,zeg maar.
Ik weet niet wat je groot noemt maar als daar een T-rex600 onder valt is de kleinste schaalheli van Vario al groter.

Afhankelijk van wat je wilt uitgeven kan je bij Vario van ca 1,5 meter rotor naar de ca 2,5 meter rotor.

Grt,
Ben

Hallo Ben,

bedankt voor de verwijzing op de site van Vario,want die elektromotor heb ik volledig gemist omdat hij bij "mechanieken"stond:morning:.Filmpje zag er goed uit en geluid was ook prettig.Nou vind ik de heli's van Vario wel heel erg mooi,helaas ook een ietwat prijzig,maar...... kwaliteit kost geld!;)(dan sparen we gewoon iets langer door)

Wat de grootte betreft,aangezien ik zowel de Vario als de T-REX 600 nog nooit in het echt gezien heb,moet ik volledig afgaan op mijn rolmaat.Als ik daar dan naar kijk is de T-REX 600 echt wel de kleinste maat die in aanmerking komt,zijnde de grootste elektro-heli van Align.Nitro komt er bij mij gewoon niet in.

Wat zijn de ervaringen van jullie met Vario-heli's? en wie levert ze hier?:help:

Groeten Peter

Hoi,

Vraagje,

Wil je: schaalmodel bouwen of schaalmodel kopen.
En wat is je budget:

500,- RTR 60cm http://www.rcskyhobby.com/image.asp?id=440
1000 ARF 90cm http://www.fast-lad.co.uk/store/hel....html?osCsid=8a82177708a70b365b702d22096bacb9
2000 Trex/funkey SemiScale 130cm http://runryder.com/rrpw.htm?d=/helicopter/gallery/8655/&i=613&a=0&s=-Welcome.txt
5000 Vario SemiScale 180cm [media=youtube]UxSfSw9ySB0[/media]
7000 Vario Full Scale met ssm delen http://www.heli-factory.com/images/dsc08817.jpg

Groet, Martin

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi ! Ik heb erg goede ervaringen met Vario helikopters (nitro), zeer duurzaam en ook best prijzig ;) De benzine-trainer kun je makkelijk ombouwen naar een rompmodel.
Ik heb geen ervaringen met Vario op elektrogebied, maar wel met Mikado.
Mikado heeft wat meer te bieden op elektrogebied qua trainers en zijn ook prima te combineren met Vario rompen. Het heeft dezelfde (top) kwaliteit als Vario.

Hoi Peter,

Wat zijn de ervaringen met Vario? Eigenlijk precies gelijk aan wat Vario onder haar logo heeft staan: Einfach Spitze!

De trainers van Vario zijn (op de Foxy na, dat is gewoon een low budget-K...ding), rechtsstreeks uit de doos eigenlijk perfect. De goedkopere varianten hebben wel eens hier en daar een kunststof tandwieltje of lagertje wat je beter gelijk kunt vervangen (relatief goedkoop te doen, en daarna bomvrij), maar alles boven de standaard SkyFox is volledig gelagerd, en voorzien van de juiste tandwielen, en heeft een in mijn ogen ongeëvenaarde levensduur. Uiteraard kun je elk vliegend apparaat tunen en opwaarderen, maar tot nog toe heb ik dat bij Vario altijd overbodig gevonden. Met mijn eerdere hirobo's en dergelijke was dat wel anders.... Vario heeft wel een fors prijskaartje, maar in mijn ogen is het dat ook waard. Wel moet je met een Vario een beetje je eigen gezonde verstand meebrengen, want de constructie is zodanig, dat klakkeloos in elkaar zetten niet tot topresultaat leidt. Echter, als je de bouwbeschrijvingen GOED bekijkt voor je begint met bouwen, kom je er wel uit. En persoonlijk hou ik wel van dit soort uitdagingen.

De rompen zijn echte bouwdozen, waarbij je heel erg veel zelf moet uitzoeken en pas moet maken. Een echte uitdaging om te bouwen. uiteraard zijn schaalheli's altijd kwetsbaarder als trainers, maar toch kun je stellen, dat een goed gebouwde Vario schaalromp echt geschikt is om iedere dag mee te gaan vliegen. Het zijn geen "een-keer-per-jaar-op-die-ene-hele-mooie-windstille-dag" toestellen. Tevens vliegt hetzelfde mechaniek, in een andere romp, beduidend anders. Dus ondanks dat het ogenschijnlijk saai lijkt dat in iedere romp hetzelfde standaard mechaniek zit, het zijn echt allemaal verschillende heli's met elk hun eigen specifieke vliegeigenschappen. Erg leuk!

Uiteraard zijn er altijd dingen die beter kunnen, en dus ook bij Vario zitten er wel eens ontwerpdetails in hun bouwdozen waar ik vraagtekens bij zet. Maar als je het dan bouwt en er mee vliegt, blijkt dat het gewoon goed funktioneert. Waar je rekening mee moet houden is dat Vario haar schaalrompen wel ontwerpt met in het achterhoofd dat een grote heli een goede piloot verdient. Je kunt met een schaalkist van 15 kg niet vliegen als met een T-rex 600, maar da's logisch, een Cessna vliegt ook anders als een 747...

Verder is tot nog toe de service en leversnelheid van onderdelen altijd top geweest, is mijn ervaring. (In Dortmund op de beurs iets kopen en contant betalen, BINNEN 24 uur via een koerier in huis. Heel netjes!)

Vario word hier o.a. geleverd door Flycam (Lexmond) of Joop van Lent (weet niet waar die zit, maar je vind 'm via de shop van de Vario website als je op "Nederland" klikt)

Succes met je beslissing!

Groet, Bert

:teacher:Hey Bert,

ik woon bij Alkmaar om maar met de deur in huis te vallen:D.

Waar het mij om gaat met deze heli is dat ik hem zelf ga bouwen en dat het me niet uitmaakt hoe lang ik er over doe,zolang het maar een mooie wordt.Ik ben een rasechte beginner ,en kan dus totaal niet vliegen (alleen maar bouwen)op dit moment.Maar het bouwen vind ik erg leuk.Ik ga dus beginnen om een mooie heli te bouwen en daarnaast wil ik een andere heli kopen om ,samen met in eerste instantie een simulatie,te leren vliegen:cool:.Maar om in de toekomst met een redelijk goed toestel te komen waar ik ook een hoop tijd en geld insteek,moet ik nu al een goede keuze maken.

Eind van het jaar zal ik ongeveer een E2000,- gespaard hebben om een heli(dus nog geen zender) van te kopen.Ik zat te denken aan een benzine-trainer van Vario met een Lama romp.Ik zag hier al een bouwverslag van en dat stond me erg aan,alleen zou ik dan een Zwitserse reddingsheli bouwen.(zie ook mijn naam)
Ach,ik kan er nog even over nadenken.Ik heb geen haast dus dat scheelt.Eventuele goede raad is van harte welkom aangezien ik af en toe woorden voorbij zie komen die mij nog niets zeggen:hammer::teacher:

Groeten Peter

Hoi,

Een ongeveer kosten plaatje:
Als je de 3-Blad hoofd- en staartrotor, 2 Blad laat kun je 600,- besparen.

Groet, Martin.

Artikel Anzahl Summe
8311, Benzin Trainer mit Motor und Schalldämpfer-Anlage 1.499,00 EUR
3000, Rompbouwdoos Alouette II benzine 494,40 EUR
703/30, VARIO 3-blad-kop 157,40 EUR
404/40, GFK-3-bl.-set 1680mm v. 703/30 220,60 EUR
53/6, Hoofdaandrijving-dom v. Alouette 73,10 EUR
92/80, Staartrotor-aanvulset 151,70 EUR
34/33, Drieblads-set staartrotorbladen 120mm, grijs 76,80 EUR
35/36, Hoofdrotoras 224mm Alouette Benz 23,60 EUR
70/90-4, Stuurstang 2,5x90mm 10,80 EUR
300/8, Schaal-aanbouw-set Alouette II 29,90 EUR
1/13, Piloot Andreas, 190mm 32,00 EUR
301/5, Deur-beslagset Alouette II 20,20 EUR
300/29, Cockpit Alouette II 58,90 EUR
30/40, Spiegel Ø 40mm, 45x31,5mm 15,20 EUR
4/1, Beugel-set van RS staal 15,20 EUR
31/31, Stuurknuppel-set 18,40 EUR
70/40-3, Gestänge 2,5 x 40 mm 7,20 EUR
12/21, Einsinkschutz für 15 mm Kufenrohr 26,00 EUR
3922, Futaba-Servo S 9202 2x 131,80 EUR
5156, Futaba-Servo S 9206 4x 298,20 EUR
8066, Gyro GY401 200,00 EUR
3xxx Empfänger 140,00 EUR
3201, Empfängerakku mit 2 Anschlüssen 39,20 EUR
1400, In/Uit schakelaar electronisch 38,90 EUR
xxxx Verf evt poedercoaten 200,00 EUR

Totaal ca. 4.000,00 EUR

Laatst bewerkt:
Hoi Peter,

Met 2000 Euro, heb je net aan een Benzin-Trainer (zonder electronica) bij elkaar. Dat geeft niks, want dat is een ontzettend fijn ding om mee te vliegen. Maar het is ongeveer een prijsindicatie. Verder, wat HeliMartin zegt, zal ongetwijfeld kloppen, maar geld voor de Vario-Alouette II. Als je net begint met bouwen, is de Alouette II een hele goeie, want bij dit model is het echt lastige werk (spanten pas maken in een romp, mechaniek en assen uitrichten etc etc) al min of meer voor je gedaan. Het is meer een assemblagekit. Hij is qua moeilijkheidsgraad vergelijkbaar met de Bell 47 G II, en dat was het eerste Rompmodel wat ik destijds volledig zelf en zonder hulp gebouwd heb.

De Vario bouwdoos van de Lama, is echter een heel ander beestje, die is nl véél groter, fors duurder, en alleen al vanwege de grootte en de mogelijke schade als het misgaat, geen aanrader voor een beginner. Tevens is bij deze categorie in de uitvoering van de bouwdoos gerekend met ervaren helivliegers en bouwers, dus de bijgevoegde informatie wat minder uitgebreid. Er word gewoonweg van uitgegaan, dat als je een dergelijk model bouwt, dat het dan niet je eerste model is, en zelf wel weet wat belangrijk is en wat niet.....
Je kunt echter wel moeiteloos van een Alouette II optisch een Lama maken als je dat wilt, dus....

Ik geef nu even mijn eigen mening, en die hoeft niet overeen te komen met die van anderen, maar het is mijn ervaring, gebaseerd op wat ik in de loop der jaren om mij heen zag. En gezien het feit dat ik een heli-vliegschool heb en al de nodige jaren vliegles geef, meen ik dat het toch wel wat gewicht in de schaal legt: Wees niet te fanatiek met de simulator in het begin. Een beetje oefenen is leuk, maar je kunt jezelf er heel erg hardnekkige fouten mee aanleren, ALS JE NIET TEGELIJKERTIJD OOK IN HET ECHT VLIEGT!!!!
Zorg dat je een goede instructeur krijgt, leer de juiste methoden van sturen aan, en oefen datgene wat je in de praktijk geleerd hebt verder op de simulator. Niet andersom, dus niet eerst op de sim oefenen en dan in de praktijk uittesten! Dat is in mijn ogen de enige manier om daadwerkelijk profijt van een sim te hebben. Ga je wel eerst op de sim oefenen zonder daadwerkelijk ook praktijkuren te maken, dan loop je een groot risico dat je later veel moeite hebt om foute gewoonten af te moeten leren. En dat is net als met stoppen met roken, moeilijker dan je denkt....

Ik zou je wat dat betreft de vliegschool van Flycam aan willen raden, die zijn erg goed, en voor zover ik weet het dichtst bij jou in de buurt (en reiskosten zijn met de tegenwoordige crisis toch iets om rekening mee te houden:))

Wat je ook doet, heel veel succes met het beginnen in deze fantastische hobby!

Groet, Bert

Hoi Bert,

Voor wat betreft de Lama,mijn bedoeling was idd om een Alouette II te nemen (ik dacht dat die 2 hetzelfde waren :hammer:).Die grote Vario-lama is later misschien leuk om te bouwen,maar dan ben ik al een paar jaartjes en aardig wat ervaringen rijker verder en weet dan ook of ik het echt geweldig leuk vind en of ik er nog meer geld instop:mrgreen:

Wat betreft de aanbevelingen voor wat betreft het leren vliegen,deze zal ik zeker ter harte nemen.Als je start al niet goed is ,en het gaat niet lekker en je crashed veel :onweer: ,dan is dat geen aanmoediging om door te gaan.Dus moet alles maar met moed,beleid en trouw en vooral veel tijd:zon:Een hobby moet vooral leuk zijn!(en een hoop tijd en geld kosten)

Groeten Peter

Martin,

bedankt voor het lijstje met de prijzen.Dat geeft mij een goede indicatie wat ik nodig heb,wat er al in de set zit en wat het nog gaat kosten.In eerste instantie wil ik gaan bouwen en kan ik de elektronica zoals zender,gyro en servo's nog even vergeten.Dat spaar ik wel bij elkaar als ik aan het bouwen ben:D

Groeten Peter

Peter,

Eerst een romp kopen en dan pas de electronica is niet de juiste weg.

Groet, Martin.

-----------------------------------------------------------------------

Stap 1.
Simulator, en vlieglessen

Stap 2.
Trainer, Motor, Uitlaat, en Servo´s

Stap 3.
Zender, Ontvanger, Gyro
//////////////////////////////////////////////////////////////<

Oefenen, oefenen, oefenen.
Pas als je kunt vliegen, naar stap 4.

//////////////////////////////////////////////////////////////------

Stap 4.
Romp, toebehoren, schaaldelen

Stap 5.
Verf en overbouwen mechaniek

Stap 6.
Vliegen met romp.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////--

Oefenen, oefenen, oefenen met romp vliegen.
Als je dat met een 2 bladkop echt goed beheerst evt stap 7.

/////////////////////////////////////////////////////////////////

Stap 7.
Ombouwen naar 3 bladkop en staartrotor.

---------------------

Back