Ik heb verschillende vario's.
Ooit ben ik begonnen met een Multiplex Helios; die zendt op 27MHz dus heeft twee lange antennes (80cm) wat lastig in te bouwen is. De variofunctie op zich werkte prima. Ik heb hem verkocht en de nieuwe eigenaar heeft er een 433MHz zendmodule ingebouwd, waar alle nieuwere vario's ook op werken, en dat gaat prima. De Helios geeft alleen piepjes, verder geen info en ook geen logfunctie.
Daarna kwam er een WSTech Classic; ook enkel piepjes, geen spraak of andere info en geen logfunctie. Ook die doet het uitstekend.
De volgende was een
SkyAssistant van Pitlab en dat is naar mijn idee één van de betere systemen als je naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt. Hij praat, hij logt, geeft accuspanning/temp weer en is volledig instelbaar aan je eigen wensen.
Het afgelopen jaar heb ik met een Graupner HoTT vario gevlogen en dat is ook een fijn ding. Instelbaar, praat, logt, geeft alle info die je wilt. Maar ik begrijp dat je die kant niet op wilt.
Ik zou voor de SkyAssistant gaan. De service is uitstekend, de bouwer/ontwerper/eigenaar is ook hier op het forum te vinden en geeft ondersteuning.
Het is even een investering (230 voor de vario, 30 voor de ontvanger), maar daar krijg je geen spijt van.