Welke vario meter te nemen/kiezen

Ik ben van plan een variometer aan te schaffen voor men zwever.
Welke ervaringen hebben jullie met welk merk enzo?

Gert

Ik heb al lang (al voor de eerste 2,4 GHz zenders) WSTech.
Ben ik tevreden over. De variant "Datavario" met de instellingen op een micro-SD-kaartje vind ik handig. Hoef je de instellingen niet meer te wijzigen als je op een ander model overgaat (wel/geen stroommeting, definitie van eigen daalsnelheid, ...) maar je stopt er gewoon een ander kaartje is. Kaartjes kosten hooguit 7,50. 1 GB is al 1000x te groot, en de langzaamste is snel genoeg.

Maar als je al over een 2,4 GHz zender beschikt zou ik zeker even kijken naar wat er daarvoor beschikbaar is van die fabrikant.

Dirk.

Een niet te uitgebreide nieuwe 2,4 GHz zender met telemetrie mogelijkheden en vario sensor kan wel eens net zo duur zijn als een los vario systeem, dus neem dat zeker mee in de opties.

heb precies toch de voorkeur voor een los vario systeem

beschik wel over 2.4 maar wil uiteraard graag de accuspanning,daling,stijging enzo horen.
GPS nu niet want dat ga ik toch niet verder bekijken mij kennende.

Ik gebruik al lange tijd een Picolario, evenals een paar clubleden. We zijn er tevreden over want de dingen doen wat ze doen moeten: Piepen, op verzoek c.q. met interval de hoogte afroepen en de accuspanning meedelen.

Wanneer die beide laatste opties niet beschikbaar zouden zijn was het voor mij ook goed geweest.

Vergelijkingsmateriaal hebben we in de club niet.

Eerlijk gezegd vlieg ik zonder vario net zo fijn als met, maar t heeft iets verslavends. Een groot voordeel vind ik de mogelijkheid om UIT lift te komen op grote hoogte. Je ziet dan vaak niet veel meer en t is soms lastig met de houtbouwkistjes waarmee ik bij meestal vlieg.

Grt!

Peter

Met het Graupner Hott systeem met een vario module heb je al deze mogelijkheden.
Je kan een loop horen met alle mogelijke info zoals: spanning en temp van ontvanger, kwaliteit signaal, max en min hoogte, actuele hoogte, verstreken tijd,.....
Ook kan je continue kiezen om bv enkel de hoogte te horen, of enkel de toon-modulatie.
Geen idee wat een aparte vario kost maar een Hott 12 met vario heb je al voor minder dan 200 €

Ik heb verschillende vario's.
Ooit ben ik begonnen met een Multiplex Helios; die zendt op 27MHz dus heeft twee lange antennes (80cm) wat lastig in te bouwen is. De variofunctie op zich werkte prima. Ik heb hem verkocht en de nieuwe eigenaar heeft er een 433MHz zendmodule ingebouwd, waar alle nieuwere vario's ook op werken, en dat gaat prima. De Helios geeft alleen piepjes, verder geen info en ook geen logfunctie.

Daarna kwam er een WSTech Classic; ook enkel piepjes, geen spraak of andere info en geen logfunctie. Ook die doet het uitstekend.

De volgende was een SkyAssistant van Pitlab en dat is naar mijn idee één van de betere systemen als je naar de prijs/kwaliteit verhouding kijkt. Hij praat, hij logt, geeft accuspanning/temp weer en is volledig instelbaar aan je eigen wensen.

Het afgelopen jaar heb ik met een Graupner HoTT vario gevlogen en dat is ook een fijn ding. Instelbaar, praat, logt, geeft alle info die je wilt. Maar ik begrijp dat je die kant niet op wilt.

Ik zou voor de SkyAssistant gaan. De service is uitstekend, de bouwer/ontwerper/eigenaar is ook hier op het forum te vinden en geeft ondersteuning.
Het is even een investering (230 voor de vario, 30 voor de ontvanger), maar daar krijg je geen spijt van.

Volledig eens met Arjan, ik heb ook een SA. Deze heb ik voorzien van een 1S LiPo en een tie-rap. Dan heb je dus een compact compleet systeem dat je zo van de ene in de andere zwever overplaatst. Nadeel is dat je dan niet op commando vanaf de zender data kunt afroepen. Anderzijds is mij opgevallen dat ik dat na verloop van tijd niet meer gebruikte.

Je let uiteindelijk alleen maar op de vario-tonen, daarom heb ik het zo ingesteld dat er bij elke 20 meter hoogteverschil dit gemeld wordt. Thuis kun je dan via de logger nog eens je vluchten overdoen :D.

Groet,

Jacob

Nog een zeer tevreden WSTech Data Vario gebruiker. Onlangs was de bij mijn vario geleverde stroomsensor stuk. Ondanks het feit dat de garantietermijn al lang was verlopen, kreeg ik per omgaande zonder kosten te berekenen een nieuwe. Als dat geen service is... Daarnaast reageert Walter Schreiner direct op mailtjes. Het gebruik van microSD kaarjes met per model een gerichte instelling vind ik perfect. Ook op comando data afroepen vanaf de zender is standaard. Ik heb geen ervaring met andere vario's

Heb meerdere vario's in gebruik (gehad). Eerst de Rohles HM3 vario en hoogtemeter. Die werkte op de 27 MHz en had twee antennes van meer dan 1,25 meter. Werkte op zich goed, maar die lange antennes zijn lastig...

Daarna, en die gebruik ik nog steeds, een Robbe telemetrie systeem. Dat is modulair en kan worden uitgebreid met verschillende sensoren, zoals voor snelheid, hoogte, vario, stroomsterkte, spanning en toerental en dan vergeet ik vast ook nog wel wat.

Dan gebruik ik een VT-1 van Simprop. Een geweldig apparaat omdat het nogal "open" is. Heb er zelf sensoren voor gemaakt voor spanning en stroom en software met spraakuitgave. Je wilt niet naar een display kijken als je staat te vliegen.

Als ik nu moest kiezen voor een losse vario, dan koos ik voor WStech, met als belangrijkste argument de mogelijke uitbreiding met andere sensoren zoals stroom- en spanningsmeting, GPS e.d. Je weet immers nooit wat je in de toekomst nog wilt!

De WStech vario in een speciale uitvoering kan ook gebruik maken van het retourkanaal van diverse zendermerken. Zo heb je geen losse portofoon voor de ontvangst nodig.

Volledig eens met Arjan, ik heb ook een SA. Deze heb ik voorzien van een 1S LiPo en een tie-rap.

Wel jammer dat je dan de spanning van de accu niet meer kan controleren. Ik vind dat zelf wel prettig.
Ik heb een extra kabeltje van de ontvanger naar de plek waar de SA komt. Inpluggen is een fluitje van een cent.
Nb: Ik gebruik ook een SA. Mooi ding!

Groet
Patrick

Wel jammer dat je dan de spanning van de accu niet meer kan controleren. Ik vind dat zelf wel prettig.
Ik heb een extra kabeltje van de ontvanger naar de plek waar de SA komt. Inpluggen is een fluitje van een cent.
Nb: Ik gebruik ook een SA. Mooi ding!

Groet
Patrick

Klopt, maar dat kon ik toch al niet omdat ik vooral met borstelloos en ubec vlieg... Dan liever een compact pakketje wat je zo overal los in kan leggen.

Groet,

Jacob

Hé is de SkyMelody van Uwe Schulz nog niet genoemd. Daar vlieg ik met veel plezier mee :p Nog nooit geland omdat het moest.... ;)

of de vario van ws-tech.

Is wel wat prijzig maar uiterst nauwkeurig en goed instelbaar.

Er is zelfs een nederlandse tekst beschikbaar op de site. (heb ik zelf gemaakt..):rolleyes:

Back