welke verf gebruikt de modelbouwer

Omdat ik al een paar dingen gelezen heb over het gebruik van verf, ben ik nieuwsgierig wat er nog allemaal gebruikt wordt. Graag ook ervaringen , en voor- en nadelen.
Zelf bouw ik boten, maar van de andere modelbouwers zal zeker ook wat op te steken zijn.
Ikzelf gebruik spuitbussen van Motip en Tamiya voor de grote vlakken, en vernis van Tamiya. Voor de kleine vlakken de potjes van Humbrol. Wel oppassen met de vernis van Tamiya op de Humbrol, dat durft oplossen.
De airbrush is al lang opgeborgen, wegens te veel kuiswerk.

eej,

ik gebruik zelf ook Motip spuitbussen, als je er een beetje creatief mee omgaat lukt het om er een leuk design mee te maken. Ik gebruik ook de lak van Motip. Zie de link voor mijn hydromite, http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=5941&postdays=0&postorder=asc&start=15

Met de metallic en fluoriserende kleuren heb ik gemerkt dat het oppassen is. Die kleuren gaan heel snel bijten met de witte hooglans lak van Motip. Het kan wel eroverheen, maar dan in zeer! dunne laagjes.
Verder gebruik ik zelf ook de humbrol potjes voor het kleine werk.
Tamiya spuitbussen heb ik nog nooit gebruikt voor mijn boten.

grtz jurriaan 8)

Tja, voor boten eh? Die tak van modelbouw heb ik geen ervaring mee, maar ik heb wel ervaring met polycarbonaat kappen en statische modelbouw.

Voor de statische modelbouw gebruikte ik bijna altijd Humbrol verf, soms Revell maar die vindt ik niet lekker werken. Verwerking met penseel of airbrush. Spuitbussen deed ik niet aan omdat de modellen daar niet groot genoeg voor waren en je te snel een te dikke laag op het model gepoten hebt. Een paar jaar geleden was ik ook actief in het "casemodden" d.w.z. je computer helemaal customizen, en voor de verf gebruikte ik dan Motip of Auto-K. (ook al eens een complete brommer gespoten met dat spul) Ik denk dat voor jouw doeleinden dat ook wel het beste is. Voor lexaan gebruik ik verf van Tamiya, zowel in spuitbus als uit een potje, en sinds kort ook Faskolor van Parma. Voordeel hiervan is dat het op waterbasis is, gemakkelijk schoonmaken, en goedkoper dan een spuitbus. Voor het verwerken ervan gebruik ik een Revell student plus single action airbrush en een Kinzo compressor.

Back