welke verf Robbe U 2540??

  • Topicstarter Topicstarter Motorama
  • Startdatum Startdatum
M

Motorama

Guest
Hallo allemaal,

ben momenteel al lekker bezig met mijn Robbe U 2540, maar alhoewel het spuiten voorlopig nog niet hoeft, zit ik er toch al aan te denken welke verf ik kan gebruiken.
Allereerst de grondverf....welke ???
Dan de afwerklaag.
Robbe heeft het over RAL 7038 en RAL 7042.
Zouden die kleuren in normale spuitbussen te krijgen zijn ?
Dan wel op basis van acryl of kunsthars, zoals Robbe zegt.

Wie heeft hier ervaring mee ??

Groetjes, Joop.
 
Hoi Joop,

ten eerste natuurlijk van harte welkom in de duikboot-hoek! Als mede 2540-bouwer ben ik ook al een beetje aan het rondkijken voor de kleuren. Momenteel ben ik in afwachting van het boek 'Type XXI, anatomy of the ship' ( http://www.sailgb.com/p/anatomy_the_ship_type_xxi_uboat_fritz_khl_eberhard_rssler/ )waarin wat meer details staan over kleuren e.d. dan die RAL-aanduidingen die Robbe opgeeft.
Je moet rekening houden met het feit dat de RAL-kleuren van de Duitse marine in WOII anders waren dan de RAL-tabel die we nu internationaal aanhouden. Daarnaast zijn er nogal wat variaties van de XXI uitgebracht v.w.b. de kleuren en dan zijn er nog verschillen tussen de diverse werften en zelfs het 'verf-aanbod' afhankelijk van de periode in de oorlog.... Mocht je geen haast hebben dan wil ik je wel de informatie over de kleuren doorgeven als ik het boek heb (week of twee).
Daarnaast over de verf:
Op mijn duikboot-modellen die ik tot dusver heb gebouwd gebruik ik Alabastine of Motip spuitplamuur. Dit is een plamuur en grondlak inéén (spuitbus) die meer dan voortreffelijk houd op alle soorten metaal, hout en kunststof. Na het spuiten glad schuren met 400/800.
Gebruik van 2-componentenlak wordt door velen aanbevolen maar omdat ik mijn schepen altijd weather maak ik gebruik van gewone Tamiya XF-lak. Deze verdun ik met Isopropylalcohol en niet met de verdunner van Tamiya. Isopropylalcohol is exact hetzelfde en het kost (bij b.v. de drukkerij om de hoek) nog geen Euro per liter! Kan je je dus voorstellen hoe je wordt afgezet door Tamiya als je hun thinner X-20A koopt... Voordeel van de XF-serie is dat deze lak echt mat is, en heel makkelijk 'bij te spuiten' bij beschadigingen. Gebruik je 2-componenten lak dan is de beschadiging eigenlijk nooit meer helemaal weg te krijgen. Daarbij komt nog dat de Tamiya lak 'wateroplosbaar' is: gereedschap zoals b.v. de airbrush is heel makkelijk schoon te maken. Na het lakken WEL 2 WEKEN laten drogen voordat je boot voor het eerst het water ziet: anders is het een beetje zonde van alle werk (ik heb daar ervaring mee!!).
En als je toch besluit om over te gaan tot 2-componenten of de laksoorten die je zelf aanhaalt: de gemiddelde bouwmarkt heeft tegenwoordig een mengmachine die iedere kleur voor je kan produceren, en een beetje stad/dorp heeft wel een verffabriek die spuitbussen voor je vult met de verf en kleur die je wilt terwijl je wacht...


Jos
 
Hallo Jos,
geweldig....
Enorm bedankt voor de informatie, hoor...
Wat betreft boeken...
Deze week kreeg ik "Vom Original zum Modell: Uboottyp XXI" binnen.
Een leuk boek, dat ik gevonden had op eBay.de.
Hierin staan veel foto's over de geschiedenis van Type XXI, zowel zwart/wit als kleuren uit de tijd dat het bij de Bondsmarine voer.
De verkoper van het boek heeft er nog meer en is een uiterst geschikte vent....
Wat betreft de kleuren, ja graag....
Laat me maar even weten, wat je vinden kunt...
Ik ben van plan om het interieur ook een kleur te geven...
Ik ben bang, dat je anders al het witte door de gaten gaat zien...

Groetjes, Joop.
 
@Joop: Ook van boven de waterspiegel een hartelijk welkom.
M.b.t. kleuren: er is zoiets als 'schaalkleur'.
Kleuren op modellen, als je de originele RAL-aanduidingen aanhoudt, zijn veel te fel in vergelijking met het origineel.
Een vuistregel voor 1:35 modellen is dat de kleuren op je model op 1 meter afstand hetzelfde zouden moeten zijn als het origineel op 10 meter.
Nou is de U een beetje groter; met scheepsmodellen houd ik aan:
1 meter afstand tot het model versus 20 meter van het origineel.
Als je het prototype van Robbe bekijkt,zie je dat zij dit NIET gedaan hebben. Resultaat: een groot kleurcontrast tussen het lichte en donkere grijs...
 
Hallo Joop,

Van mij ook van harte welkom als mede U 2540 bouwer!

Ik heb bij de mijne spuitbussen Motip grondverf gebruikt (automaterialenhandel) De eerste opzet was om gewoon twee tinten grondverf te gebruiken met daaroverheen blanke lak. Dat lukte echter niet zo goed omdat je met die blanke lak een gelige ongelijke zweem over de verf kreeg. Daarom issie overgespoten met eigenlijk gewone huis tuin en keukenverf (geen waterbasis i.v.m. het door Jos al genoemde probleem), de kleuren heb ik zelf gemengd aan de hand van de foto's op de doos en wat op gevoel. Het zal wel niet de exact juiste tint zijn, maar ze ziet er zo op het droge en in het water goed uit. Het leuke is wel dat met hoe meer lagen verf (gespoten) de lasnaden er steeds beter uit gaan zien.

Toren
kleur1.jpg


Detail boeg
kleur2.jpg


Detail achtersteven
kleur3.jpg


Zoiets bedoel jij, Roel?
kleur4.jpg


En wat maakt de exacte kleur eigenlijk uit. Zo zie je er weinig meer van...... geintje... :lol:
kleur5.jpg
 
Schitterende foto's 8O
Vooral de laatste ( onderwater ).
Heb je dit uit het " handje" gespoten of alles strak afgeplakt :?:
 
Hallo Lex,
jij promoot nogal een gevaarlijk goedje om te verdunnen.
De drukkers gaan van het drukken met alcohol af vanwege gevaar voor de gezondheid en jij advseert het.
En je zou het kunnen kopen bij dedrukker om de hoek voor € 1,00 ???
Geef me dat adres eens dan koop ik het daar ook en verkoop het aan mijn klanten voor het dubbele!
Ik haalde onderstaande van internet af.
Het is een gevaarlijk goedje hoor en k.a.n.k.e.r verwekkend.
De punten moeten ertussen staan anders komt er een automatische sensuur.

Oplosmiddelen hopen zich bij voorkeur op in bepaalde organen. Isopropylalcohol hoopt zich op in de lever, wat tot gevolg heeft dat darm- en leverparasieten hier hun levenscyclus kunnen voltooiten. Door de productie van ortho-fosfotyrosine (een stof die de celdeling versnelt) wordt dan volgens Dr. Clark een kwaadaardige celgroei veroorzaakt. Ortho-fosfotyrosine en eventuele andere groeifactoren worden in eerste instantie voor de eigen groei van de parasiet gebruikt, maar ook het menselijk celweefsel ontsnapt niet aan de groeiversnellende werking van deze stof. Een orgaan is voor parasitaire ziekte voorbestemd als het door de ophoping van zware metalen en andere carcinogenen vooraf beschadigd is. De parasiet vormt de directe oorzaak van kanker, de carcinogenen de indirecte.

Oplosmiddelen zoals isopropylalcohol worden door de meeste mensen zonder veel problemen afgebroken. Wanneer echter in de lever aflatoxine B is geaccumuleerd, lukt dat niet meer. De gelijktijdige aanwezigheid van aflatoxine B en isopropylalchohol resulteert in de vorming van menselijk choriongonadotropine. Zodra deze stof zich door het lichaam heeft verspreid, wordt ortho-fosfotyrosine gevormd. Vitamine C helpt aflatoxine B onschadelijk te maken. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor het door nobelprijswinnaar Linus Pauling en andere wetenschappers waargenomen verschijnsel dat vitamine C van waarde kan zijn in de behandeling van bepaalde soorten kanker.

Het is en blijft een gevaarlijk oplosmiddel wat ook niet lang in de drukkerijen gebruikt is, nog geen 10 jaar.
De drukkerijen gaan weer terug naar hun gewone inkt-water balans.
Van dat spul werd ook maar een heel klein percentage toegevoegd aan het vochtwater.
Ik heb gelezen van een drukker die een alcohol controle gehad heeft na zijn werk en die werd ook positief aan geduid door dit spul bleek later.
Het was een drukker aan een Speedmaster.
Afblijven dus.
Waar heb je je afval gelaten?

Hein
 
Oplosmiddelen en gezondheid:
Hein, zolang je niet dagelijks en in grote hoeveelheden met oplosmiddelen zoals alcohol, thinners, terpentine, MEK of aceton werkt, is het risico te verwaarlozen.
De laatste 10 jaren is er veel te doen geweest over OPS (Organo Psycho Syndroom) in gewoon nederlands de 'schildersziekte'.
Deze werd inderdaad veroorzaakt door REGELMATIGE blootstelling aan GROTE hoeveelheden oplosmiddelen.

Vandaar ook de bijnaam: de ziekte werd veelal geconstateerd onder (binnen-) schilders die dag-in-dag-uit in de dampen van uithardende verf stonden te werken. Tevens in beperkte hoeveelheden onder personeel van Grafische bedrijven die met bepaalde inkten werkten.

Symptomen: degradatie van het korte-termijn-geheugen (iets waar ik Lex nog wel eens op kan betrappen), hersenCA, levercirrose.
De oplosmiddelen gaan nl. in de 'vette'delen van je lichaam zitten en hopen zich daar op. Geloof me of niet: hersens zijn dus niets anders dan vetweefsel. (en ik heb overgewicht in m'n hoofd)

Wij hobbyisten worden niet in die hoeveelheden blootgesteld. We spuiten onze modelletjes niet elke dag, en meestal ook niet binnen.
(Dan staat echtgenote met de mattenklopper klaar, tenminste: bij mij thuis wel)
Als je buiten spuit (en volgens mij doen Lex en Jos dat) verwaait het oplosmiddel. Als je dan ook nog bovenwinds staat (wat me logisch lijkt, want met benedenwinds spuiten airbrush je jezelf) is er niets aan de hand.

(wat overigens niet onverlet laat dat Isopropylalcohol een BRANDGEVAARLIJK goedje is :evil: Even uitkijken waar je het spul opbergt, zeker met kleine kinderen in huis... 8O )
 
Jaja Roel,
je hebt weer mooi praten hoor.
Het spul is en blijft gevaarlijk en er is niet voor niets beschermende bekleding bij nodig.
En met de spuitnevel krijg je het toch binnen én op de huid.
Dit spul dringt ook via de huid de mens binnen.
En als we later ziek worden heeft de werkgever het natuurlijk weer gedaan.
En het is heus wel wat duurder dan € 1,-- per liter en die drukker laat het wel uit zijn hoofd om het zo maar te verkopen.
Het is nogal erg duur per liter.
En lex, waar koop je het zo goedkoop.
Heb wel een klant die nog drukt ermee en die wil wel een paar liter hebben.
Waar is het afval gebleven?

Hein
 
Hein,

jij je zin hoor: als je het beter weet, mij best.
Misschien dat de drukkers in jouw buurt het voor allen voor een hogere prijs verkopen dan het daadwerkelijk kost omdat ze weten dat er mensen zijn die het voor de dubbele prijs doorverkopen?

Jos
 
Jos,
er zijn nog een 3 leveranciers hier van in Nederland voor de drukkers.
Agfa, Kodak en Polychrome
We hebben wel veel drukkers er ineens bij.
En het gaat zo slecht in de grafische industrie
:cry: :cry: :wink: :wink:
Hein
 
Hoi Hein,

Hou je namen svp uit elkaar! Jos - Lex, lijkt wel op elkaar. :| Ik zag het net op tijd om een 'leuke' reactie hier weer te wissen!

Maar ieders gezondheid is zijn eigen zorg denk ik. En Jos kennende doet hij daar geen gekke dingen mee. In de buitenlucht spuiten met wind in de rug doet wonderen.

@ Pjoeter,

Eerst de hele boot in de basiskleur grijs gespoten, en daarna met low-tag tape (autospuiter) de donkere grijze band afgeplakt en overgespoten.
 

Jaja Roel,
je hebt weer mooi praten hoor.
Het spul is en blijft gevaarlijk en er is niet voor niets beschermende bekleding bij nodig.

@Hein: Dat ontken ik ook niet. Ik stel alleen maar dat, wanneer je er verantwoord mee omgaat, (zoals Jos en Lex doen) de risico's beheersbaar zijn. En ja, ik heb mooi praten, toevallig is dit mijn vak: ik ben Veiligheidskundige. In dat vak hebben we een hele simpele rekensom:
Risico = Kans x Effect.
Oftewel: Het risico wat je loopt om ziek te worden (in dit geval Organo Psycho Syndroom) is het produkt van de kans die je loopt (ga je op een verstandige wijze met dit spul om) en het effect van het gevolg (de ziekte dus)
Uitkomst van die berekening is als volgt:
Op het moment dat je, zonder enige vorm van bescherming elke dag met oplosmiddelhoudende verf spuit of schildert in een niet geventileerde ruimte, vermenigvuldig je je kans op de ziekte met de factor "heel veel".
Op het moment dat je eens in de zoveel tijd een model spuit, buiten, van je af, zodat de blootstelling minimaal is, heb je natuurlijk nog steeds meer kans om OPS te krijgen dan iemand die helemaal niet met verf werkt, maar je reduceert het risico tot aanvaardbare proporties.
Oplosmiddelen dringen inderdaad ook door je huid naar binnen.
Daarom is het dragen van handschoenen en het wassen van de handen aan te bevelen.
Goed dat je aangeeft dat oplosmiddelen gevaarlijk zijn; we moeten echter geen spoken gaan zien. Gezond verstand gebruiken is 80% van veiligheid.

Er zijn helaas nog steeds modelbouwers die op een zolderkamertje met een electrisch kacheltje aan en de ramen dicht hun modelletjes spuiten. Met Humbrol verf, verdund met wasbenzine, een shaggie in het hoofd en een biertje binnen handbereik. Dát zijn de échte probleemgevallen...
 
@ Lex

"Eerst de hele boot in de basiskleur grijs gespoten, en daarna met low-tag tape (autospuiter) de donkere grijze band afgeplakt en overgespoten."

Met die vormen van dat schip? leuk stukje "tapen"dan.
In ieder geval iets om te onthouden.
Thx
 
Ik bedoel die glooing en rondingen van het schip en dan over die lengte endswwsw
 
Sorry daar was ik weer, der viel net iets om hier.
-----rot katten ook --------

Ik bedoelde ook dan nog over de gehele lengte, der zit zo te zien geen "knikje" in.
 
O, dat bedoel je. Daar heb ik een hulpstukje voor gemaakt. Een stuk resthout als bodemplaat met haaks daarop een anders strookje geschroefd. Daarin op verschillende hoogtes schroefpunten geboord waar dan met een klemlatje zo'n stift met een zeer fijne punt tussen vastgeklemd kan worden:
waterlijntekenen.jpg


Dan de romp in de standaard op een grote tafel zetten, en perfect vlak en recht ten opzichte van die tafel uitrichten. Vervolgens de stift van de tekenhulp op de juiste hoogte afstellen, en die langs de romp schuiven waarbij je om de 5 cm een stipje op de romp zet. Dan de tape vloeiend langs de romp trekken waarbij je de tape steeds net onder de stipjes aanlegt. Zo krijg je de lijn perfect strak en recht, en bij het spuiten verdwijnen de stipjes onder de verf. Bij de XXI krijg je dan trouwens het effect dat de lijn op het oog af en toe scheef lijkt te lopen, met name bij het achterschip. Maar dat is een gevolg van de krommingen naar buiten en ook naar binnen die de romp heeft, optisch bedrog dus. Kijk je van voor naar achter langs de romp loopt de lijn keurig strak.
 
Back
Top