welke verf voor een methanol kist..........?

Ik ben bezig met een Fokker DVII schaalkist. Na het bespannen met oratex wil ik de kist afwerken in de nederlandse kleuren. Welke soort verf kan ik het beste gebruiken en moet ik dan nog aflakken met (welke?) blanke lak? Zelf denk ik gewoon de bekende humbrol potjes te gebruiken met een kwastje en vervolgens de kist met brandstof bestendige lak af te werken. Alle ideen zijn welkom!
Bvd,

Arjen Boogaarts

Dit is een goeie vraag!
Ik hoorde op onze club dat autolak het enige is wat goed bestand is tegen de brandstof. Een ander vertelde weer dat je parket-lak moet gebruiken.

als je verf op waterbasis of iets neemt en dan aflakt met 2K blank loop je met oratex het risico dat er iets beschadigd ergens en dan kruipt de rommel tussen in dat gaatje/beschadiging en in de oratex.
dan freet langzaam de plek groter.

beter spuiten in 2K lak al (desnoods in kleur al meteen) dan hoeft er ook geen blanke lak over.

(even verplaatst naar "de spuitcabine" )

Iemand bij ons op de club spuit alles met Simprop lak, die gewoon in potjes zit. (De spuitbussen van Simprop is grote rommel !!) Hij doet die verdund in het pistool en daar spuit hij dan z'n heli (schaal)rompen mee. Het resultaat is verbluffend, bijna niet te onderscheiden van 2k lak en redelijk goed brandstofbestendigd.

Bedankt voor de tips. Ik heb een potje simprop color 2000 polyurethaanlak gekocht, deze is volgens de beschrijving methanol bestendig en ook bestand tegen sythetische olie, tevens was hij in olive drab te krijgen. Volgens verkoper, goed aan te brengen met een lakroller. Verf is wel op thinner basis, dus ik zal een proefstukje moeten maken op de kunstof delen. Het kan nog een tijdje duren, maar ik zal het resultaat hier posten.

Jaren geleden heb ik diverse van m'n modellen met zijdeglans lak van de Hema gelakt. Op die pot stond dat het bestand was tegen alcohol en dat bleek ook zo te zijn. Het gaf een prima resultaat, was niet duur, zag er netjes uit en beschermde ook nog eens prima. Of die lak nog steeds te koop is weet ik niet maar je kunt het altijd vragen.
Een mogelijk alternatief is jachtlak, daar zijn ook diverse versies bij die bestand zijn tegen alcohol. Anderen bij ons op de club hebben daar goede ervaringen mee, ik heb het (nog) nooit geprobeerd.

Back