Welke vertragin, wat voor prop, hoeveel cellen mega 22/20/1

ben (nog) niet zo'n electro held.

Ik heb hier een mega 22/20/1 en wil graag kijken wat voor prop ik daarmee kan rondslingeren met wat voor soort vertraging en hoeveel stroom hij dan trekt om ook uit te vinden wat/hoeveel cellen..

de mega 22/20/1 is 5500 KV en mag 120s 125A trekken.

Bedoeling is voor een f5b achtig model..

Wie o wie kan mij helpen..

Peter

trouwens.. volgens mij klopt dat niet.
Ze hebben daar deels de gegevens staan van de 22/20/2 ook al beweren ze 22/20/1.
max amp is 70 A, dat is voor de 22/20/2
de 22/20/1 mag max 125A..

peter

Ik had hier ook al even voor je gekeken www.mrhobby.nl/brushless.htm maar ook hier wordt niet gesproken over de 22/20/1. Wellicht is deze uit de handel genomen?

EDIT: Overigens is de link wel een 22/20/1 want bij de 22/20/2 staan andere data. Wellicht is de 125 A een piekstroom die 'even'mag.

Dit is zo'n apart model dat die alleen op bestelling wordt gemaakt.

Die 22/20/1 is wel een hele felle motor. Ik heb een 22/20/2 en die is al een beetje fel voor mijn toepassing (in gebruik in hotliner 10 cellen, 1:2.5, 12x7, 65A)

Het maximum toerental van mega motors is dacht ik 50.000 rpm. meer dan 10 cellen zit er dus zeker niet in.
http://www.megamotorsusa.com heeft het wel op de site staan:

http://www.megamotorsusa.com/Brushless/ACn22-20-1.htm?id=19
F5B7 13X8 Cam Folding Prop 4:1 7V 63.5 A 7600 RPM - 444 Watts
F5B7 12X8 Cam Folding Prop 4:1 8V 62.5 A 8500 RPM - 500 Watts

Met 1:6 vertraging nog met 10 cellen te gebruiken en grotere prop kan ook nog.

Deze motor is alleen geschikt om vliegtuigen te lanceren. Gas terug regelen voor rond te vliegen gaat niet werken. De nullast stroom is al 7.5A! (normaal gebruik je een motor ergens tussen 5 - 10 keer de nullast stroom.

Met 90mm EDF zit iet met 6 cellen ook al aan de 60A. Een 90mm edf komt ongeveer overeen met een 6x4 of 5x5 prop. Mischien kan je hier nog iets mee in een pylonracer.
(6 cellen = 6V (zeker bij die stromen) x 5500 rpm/v * 80% = 27.000 rpm!

Ik vlieg met een Mega 22/20/01 met 5.2 : 1 vertraging en 10 X GP 3300 met een 14 X 12 prop en dan zit ik op 125 A.
Ik heb ook wel een 12.8 X 13 geprobeerd en dan zit je op ongeveer 100 A en dat is dan net te doen met een 70 A regelaar van Jeti of Hacker, kom je boven de 100 A dan moet je over stappen op een F5F 125 A regelaar en die is een stuk duurder.
Met dit setje zie je de hotliner verticaal zelfs versnellen en hoef je het gas maar een paar sec. open te zetten, meer moet je ook niet doen want dan stook je de regelaar op.

hoi Ben,

Volgens mij was jij degene waarnaar ik op zoek was. Jan bakker zei al dat er iemand vloog met dezelfde 22/20/1 en gp's.
Ik ga die 5.2 : 1 vertraging proberen.
Ik heb overigens die f5f 125A regelaar, dus ben niet heel gauw bang voor die 125A grens.. zolang ik hem maar niet afbrand, of mijn cellen het moeilijk krijgen bij die stroom.

Wat zijn de verdere specificaties van de hotliner waarin je deze setup heb zitten?

Alvast bedankt..

Peter

Ik heb de Evolution Competition en gebruik ook de F5F 125 A regelaar, ik misbruik deze combinatie nu een paar jaar en tot nu toe gaat dat nog steeds goed. Ik vlieg nog steeds met de eerste twee pakketjes en stook ze lekker heet, en voor mijn gevoel zijn ze bijna net zo goed als toen ze nieuw waren. Ik heb wel hoogstroom stekkers van Kruse vertragingen op de beurs in Duitsland gekocht want de 4,5 mm goudstekkers verdampen. Het is jammer dat je niet meer dan 10 cellen kan gebruiken, want bij een te lichte prop kan de regelaar het niet meer aan. Ik heb wel eens een lichte prop gebruikt maar die kon ik alleen verticaal gebruiken een klein stukje horizontaal en de motor begon te hikken. Ik heb het punt van hikken wel eens gemeten en ik kwam op ongeveer 40000 tpm, misschien dat je met wat regelaar instellingen wat hoger kan komen. Ik heb Jan Bakker nog gesproken bij de Holiday meeting vorig jaar, toen heb ik het nog gehad over het optimaliseren van de instellingen.

Hikken bij 40.000 rpm.
Die mega's zijn 6 pool motors, dus elektrisch toerental (gelden voor 2 pool) dan 120.000 rpm?

Kan dus best eens de toerentalgrens van de regelaar zijn.

Ik gebruik standaard cellen, ik heb een keer gelezen dat pushen bij GP 3300 niet veel uit maakt, de spanning zakt bij mij tot ongeveer 0.7 Volt per cel. Je zou misschien de timing wat omlaag kunnen zetten om een grotere prop te kunnen draaien en toch niet boven die 125 A uit te komen. Als ik over wil stappen naar 16 cellen dan moet ik toch naar een Hacker of een andere 2 pool motor gaan uitkijken, ik ben nog geen goedkope Hacker vervangende Chinees tegen gekomen.
Ik heb samen met Robert Zeeland gevlogen, en dan zie je duidelijk verschil tussen de 10 cellen en 16 cellen, maar het scheelt dan ook 500 Watt.
@ Harold
Ik vind het wel raar dat bij Mega zelf staat: Tot 70.000 toeren getest bij F5B.
Misschien is dat met een regelaar getest die heel erg snel kan rekenen, mijn Hacker houd het bij 40.000 voor gezien.

Back